Skip to main content

NB* dit betreft modem model VRV9517 (V10A) R01 met firmware v5.00.53 build498-owl

 

Dit is écht zo'n “ik heb kaboutertjes in huis” probleem:

 

Ik heb in het modem onder Network -> NAT -> Port Mapping een tiental public → private ip/port mappings staan.

 

Deze verwijzen allemaal naar hetzelfde private IP 192.168.2.150 bijvoorbeeld. Eens in de zoveel tijd (soms een week, soms een maand) merk ik dat een van mijn locale servers niet meer bereikbaar is.

 

Kijk ik dan op de Port Mapping pagina dan zie ik dat alle private IP adressen ineens afgeknipt zijn en er overal 192.168.2.15 staat i.p.v. 192.168.2.150. Ik ben de enige met toegang tot het modem, het wachtwoord heb ik reeds gewijzigd.

 

Een keer of 3 heb ik de adressen weer handmatig aangepast naar 192.168.2.150 waarna alles weer werkt, maar bij de vierde keer dacht ik: dit is gekkenwerk, ik reset het modem.

 

Zo gezegd, zo gedaan, modem reset, alles opnieuw ingesteld, twee weken later: jawel hoor, het is weer zover.

 

KPN chat support zegt doodleuk: dit ondersteunen wij niet, have a nice day. Hopelijk hier meer geluk, dank alvast!

@Kev86 ik heb ondertussen antwoord op deze vraag. We hebben de oorzaak van het probleem gevonden. Met de volgende firmware update moet dit helemaal verholpen zijn! 

Dit is, tot op heden, nog niet opgelost


HoI @K862 .  @Bram_ heeft vakantie en die onderhoudt het contact met de achterliggende afdeling. 

Kun jij mij vertellen welke firmware versie er momenteel in jouw router zit? 


Hey @Erwin_ , ik zit op:

 

 


Dat is nog een oudere versie. De nieuwste is 5.00.58_build505


Dat is nog een oudere versie. De nieuwste is 5.00.58_build505

Dan is mijn volgende vraag: hoe te updaten? Dit euvel zou, als ik het goed begrijp, in v5.0.0.54 opgelost moeten zijn.

 

Ik zit echter al sinds januari 2022 (en waarschijnlijk langer) op v5.0.0.53 en loop dus inmiddels 5 versies achter.


Hallo @K862 

 

Je kan een monteursreset uitvoeren, dan zou hij gelijk de laatste firmware op moeten halen.

 

Monteursreset voor de V10a
Druk de reset button (gaatje achterop het modem) én de WPS-knop (aan de zijkant) 7 seconden in. 
Na het loslaten reset het modem zich. 

Laat de KPN Experia Box 30 minuten aanstaan en onderbreek de procedure niet!

Let op: alle instellingen van het modem worden hierdoor teruggezet naar de fabrieksinstellingen, dus mocht je de netwerknaam en het wachtwoord gewijzigd hebben, dan wordt deze weer gelijk aan de gegevens achterop het modem.