Skip to main content

Helaas start mijn Experiabox V8 niet meer op na het onderhoud van vannacht en wordt er morgen een nieuwe geleverd. Ik vermoed de nieuwste (is dat V10?).

Nu is het zo dat ik de komende twee weken niet thuis ben en eigenlijk wel bij m’n netwerk wil kunnen. Ik kan iemand anders vragen om de box aan te sluiten en mijn IP-adres door te geven, maar het instellen van port-forwarding etcetera kan diegene niet.

Is de Experiabox standaard vanaf afstand te benaderen om deze instellingen te wijzigen?

Hoi @Woestijnvijg . Welkom op het forum.

In theorie wel.  Dat vergt wel een beetje kennis van zaken. Als ik het goed lees, weet jij hoe zoiets in z'n werk gaat. 

In principe zou dit met al onze routers moeten kunnen. 


Op afstand @Erwin_ ??
De webinterface is toch alleen bereikbaar op het lokale netwerk? Van buitenaf kom je daar niet bij.


Oh, ik heb (weer) een aanname gedaan, denk ik.  Ik ging er een beetje van uit dat @Woestijnvijg van afstand bij z'n bestanden en netwerk wilde.  Dat zou met wat port forwarding ingesteld moeten kunnen worden. De webinterface wordt wel een lastig verhaal. (maar misschien niet ondenkbaar? Via VPN? ) 


Staat me bij dat het mij wel lukte bij de router van mijn ouders. Via remote desktop. 


Maar ook dat vergt wat voorbereidingen ter plaatse denk ik. Een kip-of-ei probleem…. 🤔


Maar ook dat vergt wat voorbereidingen ter plaatse denk ik. Een kip-of-ei probleem…. 🤔

Eens.!!  

@Woestijnvijg   ik vrees dat je eerst thuis, ter plekke een paar dingen moet doen voordat je alles van buitenaf kunt benaderen. 


Met TeamViewer of Anydesk zou dat moeten lukken.


Ook dan zal er eerst iemand ter zake kundig terplaatse moeten zijn. Zonder hulp kom je niet binnen.


Ook dan zal er eerst iemand ter zake kundig terplaatse moeten zijn. Zonder hulp kom je niet binnen.

Voor teamviewer hoef je niet zo heel kundig te zijn. Dat moet wel lukken...


Met Teamviewer of Anydesk hoeft iemand alleen de computer maar op te starten, daarna kan je hem volledig op afstand bedienen


Ook dan zal er eerst iemand ter zake kundig terplaatse moeten zijn. Zonder hulp kom je niet binnen.

Die kun je redelijk Plug&Play voorbereiden: (als iemand een box kan aansluiten en een ip adres ophalen en door kan geven is die best wel kundig :))

  • Laptop/pc met teamviewer host geinstalleerd & gekoppeld aan je teamviewer account klaarleggen,.
  • Persoon die de box aansluit, de laptop aan een netwerkkabel aan laten leggen en aan laten zetten. 

Zodra er netwerk is komt de laptop vanzelf online in je teamviewer account en kun je hem overnemen. hoef je niet eens een ip adress door te geven

 


Wauw, hartelijk bedankt voor alle reacties!

Het ging mij er inderdaad om dat ik de webinterface kan bereiken vanaf het publieke IP zodat als de box aangesloten is, ik alleen maar het IP-adres hoefde te krijgen (er draait een los WIFI-netwerk waar diegene automatisch verbinding mee maakt, mijnip.nl en dan moet het lukken) en dan eventueel in kan loggen. Ik las namelijk dat er op de nieuwe Experia-boxen (V10A & V12 geloof ik) er standaard een wachtwoord op het label gedrukt was en bedacht me dat op deze manier wellicht vanaf afstand in te loggen is.

Helaas heb ik geen losse laptop slingeren en al helemaal geen met een RJ45-aansluiting om het TeamViewer-idee te proberen.

Wat ik wel heb is een Synology die via Quickconnect te bereiken zou moeten zijn. Misschien dat deze een teken van leven geeft op het moment dat hij weer verbinding met het internet heeft.


Ik weet niet wat ze jou gaan toesturen. Dat hangt van je verbinding en van de voorraad af, @Woestijnvijg .

Wat wachtwoord en inloggen betreft zijn er wat onderlinge verschillen. Hier is meer info te vinden:

https://forum.kpn.com/kennisbank-modems-145

 

(bij een v10a staat bijvoorbeeld het ww achterop een sticker.  Bij een V10 kun je die initieel leeg laten en direct zelf een nieuw ww bedenken).. Dit zou dus nog wel een bottleneck kunnen worden als er niemand fysiek bij het modem is.  Maar het ding moet ook aangesloten worden. Dus dan direct het ww regelen, lijkt me