Skip to main content
Beantwoord

Experiabox slaat op hol na aansluiten Netgear GS105E switch

  • 13 December 2021
  • 6 reacties
  • 1396 keer bekeken

Ik gebruik glasvezel en wil een Netgear GS105E switch aansluiten op mijn Experia Box v10A. Ik heb daarvoor één van de 3 ethernetpoorten gebruikt en de kabel aangesloten op poort 5 van de Netgear Switch. Ik heb verder twee draadloze wifi-extenders van KPN (eentje wordt bekabeld aangesloten op of de Experia of de Netgear) en twee Experia wifipunten die beide bedraad aangesloten worden. Daarnaast gebruik ik Devolo 500 (zonder wifi) om via het elektriciteitsnetwerk een aantal netwerkpunten op verschillende kamers te creëren.  Een tweede Devolo gebruik ik t.b.v. de tv ontvanger in de woonkamer. Omdat het signaal daarbij regelmatig wegvalt, heb ik een losse kabel om indien nodig de Experia rechtstreeks op de tv ontvanger aan te kunnen sluiten. Dat is uiteraard niet ideaal.

 

Volgens mij heb ik straks 7 van de 8 poorten in gebruik:

  • Poort 1 van Experia voor aansluiting op poort 5 van de Netgear
  • Poort 2 van Experia voor de losse kabel voor de tv ontvanger
  • Poort 3 van Experia voor een Experia wifipunt 
  • Poort 1 van Netgear wordt nog niet gebruikt
  • Poort 2 van Netgear voor de wifi-extender
  • Poort 3 van Netgear voor het tweede Experia wifipunt
  • Poort 4 van Netgear voor de Devolo om het elektriciteitsnetwerk te kunnen gebruiken
  • Poort 5 van Netgear voor de aansluiting met de Experia Box

 

Echter zodra ik de kabel in poort 5 steek, slaat de Experia op hol. Ik heb geen internet en wifi meer en de Experia lijkt zich steeds opnieuw op te starten. De box gaat van groen naar rood en weer terug. Ik moet dan de verbinding tussen de box en de switch verbreken. Alleen na een harde reset en meerdere keren de spanning eraf halen, krijg ik weer internet en wifi. 

 

Moet ik een bepaalde volgorde van aansluiten aanhouden of instellingen op de Experia Box en/of de Netgear aanpassen om bovenstaande voor elkaar te krijgen? Heb internet al afgezocht maar de oplossing helaas niet gevonden

Volgens mij hoort de experia box op poort 1 van de netgear.


Volgens mij hoort de experia box op poort 1 van de netgear.

Nee hoor, die mag op een willekeurige poort aangesloten worden.


Klinkt als een utp kabel die aan beide kanten in de switch zit,  #loop :thinking:

 

Volgens mij hoort de experia box op poort 1 van de netgear.

 

Maakt niet uit, ik stop hem altijd in 5.

 


Moet ik een bepaalde volgorde van aansluiten aanhouden of instellingen op de Experia Box en/of de Netgear aanpassen om bovenstaande voor elkaar te krijgen?

Omdat je met alle aangesloten spullen problemen krijgt.
Begin andersom. Alle aansluitingen eruit.

Eerst alleen de Netgear switch aansluiten en de power inschakelen van de Netgear.
Als de Experia Box blijft draaien, dan pas een voor een de andere apparaten erbij stoppen.

Je merkt dan vanzelf wel bij welk apparaat het fout gaat lopen.

Zou misschien een sluiting in een kabeltje kunnen zijn??


@Neorej67 heb je het nog werkend gekregen met deze tips?


@Neorej67 heb je het nog werkend gekregen met deze tips?

Ik heb nog geen poging durven wagen omdat hier in huis meerdere mensen afhankelijk zijn van internet. De vorige keer duurde het een paar uur voordat ik de oude situatie had hersteld. Ik ga in de kerstvakantie een nieuwe poging wagen en laat dan weten of het lukt