Skip to main content

Op onze Motorola VIP1853  TV-ontvanger verscheen enkele weken geleden de melding dat deze binnen 30 dagen niet meer zou werken. De via de QR-code gestarte update wizard gaf aan dat een nieuwe ontvanger en nieuw modem (ter vervanging van Experia V8) nodig was. Omdat de laatste stap van de wizard permanent faalde maar even gebeld en binnen een paar dagen arriveerde een nieuwe TV-ontvanger en modem.

Wat ik niet begrijp is de versies van deze nieuwe spullen: een Arris VIP2952 TV-ontvanger en een Experia V10A.  Dit zijn niet de meest recente apparaten die ik bij nieuwe KPN klanten tegenkom. Met de VIP2952 valt nog wel te leven. Gewoon alle kabels ompluggen en het werkt weer als vanouds en zelfs wat sneller dan voorheen. Bij  nieuwe KPN klanten ziet de user interface er echter wel een stuk frisser uit.

De V10A heeft maar 3 LAN poorten i.p.v. 4 bij de V8 dus dat wordt’m niet. Ik zie in de fora dat er een switch bijgeleverd kan worden maar daar zit ik niet echt op te wachten. Zeker niet omdat de V12 wel 4 LAN poorten heeft. Deze V10 gaat dus gezellig weer retour KPN met de oude Motorola VIP1853.

Kan iemand mij uitleggen welke logica er zit achter deze vervangingen?

De v8 is echt te oud. Wordt niet meer ondersteund dus veiligheidsrisico's liggen op de loer. Zou dus erg dom zijn om die te houden. En inderdaad de 10a heeft een poort minder.  Je krijgt er een switch bij als je bijvoorbeeld 3 tv ontvangers hebt. De box 12 is niet voor iedere verbinding geschikt en heeft ook nog wat kinderziektes.  Al met al heb je dus de juiste spullen gehad.


De Motorola VIP1853 en de modems v7, v8 en v9 voldoen qua hardware niet meer. De chips hebben onvoldoende capaciteit. Dus dat is met software updates ook niet meer draaiend te houden. Die moeten dus vervangen.

De Motorola had al niet de meeste recente software omdat de hardware dat al niet meer aankon.

De Arris VIP2952 is qua hardware nog prima, ik heb 'm ook, en krijgt regelmatig ‘onderhoud’ met software. Deze ontvanger werkt ook sneller dan de 1853!

 

Zelf heb ik maar 2 poorten nodig voor m'n 2 ontvangers. De overige 4 apparaten gaan gewoon via de wifi. 2 smart tv's en een laptop en een smartphone.

Heb je nou een v10 of een v10a? De v10a heeft 3 lan poorten, de v10 heeft er 4.

Mogelijk kan een kpn moderator alsnog ervoor zorgen dat je een v10, met 4 lan poorten, toegestuurd kan krijgen.

Beslist niet de v8 houden, die werkt over enige tijd niet meer❗️

 


Bedankt voor jullie reacties, ik ga toch maar over op de V10a met een extra switch.


Wat is je internetsnelheid van je abonnement?