Skip to main content

Hallo

wij hebben recent een nieuw modem gekregen V12 ipv de V10.

Bij de overgang is bijna alles goed gegaan en de meeste apparaten zitten op het internet alleen waren er 2 laptops (van werk met problemen)

Mijn eigen laptop maakt verbinding met het modem maar gaf aan geen internet verbinding te hebben.  Ik denk dat het met de netwerkband te maken had (deze stond op 5.0 GHz) en sprong na enige tijd automatisch over naar 2..4 GHz en had toen weer internet.

Alleen bij een 2de laptop die ook op 5.0 GHz stond gebeurt dit ook maar deze schakelt niet over naar 2.4 GHz.

Mijn vragen:

  1. Hoe kan het dat de ene laptop wel overspringt en een andere niet?
  2. Hoe kant het dat als de netwerkband op 5 GHz en geen verbinding met internet kan worden gemaakt
  3. Kan dit alles standaard worden aangepast oid in het modem. Op laptop kan ik zelf niks aanpassen

PS heb voor nu maar een extra netwerk aangemaakt wat alleen een 2.4 GHz draagt 

Verlaag de bandbreedte van 5GHz naar 80Mhz in de box 12.
Niet elke netwerkkaart / chip ondersteund 5GHz.
Niet elke netwerkkaart / chip ondersteund band steering.

2,4 GHz wifi heeft een lagere maximale snelheid en werkt op een langere afstand.
5GHz wifi heeft een hogere maximale snelheid en werkt op een kortere afstand.


@VwDt 

Onderstaand een printscreen van hoe de instellingen nu zijn lees ik het goed en staan deze al op 20 MHz. Dit omdat er wordt gezegd verlaag (of bedoel je verhoog)

 


@jelleenmargreet Je kan op laptop ieder wifi frequentie aan en uit zetten. Onder netwerkcentruum - adapter eigenschaften - geavanceerd .

2.4G
5G

 


@jelleenmargreet Je kan op laptop ieder wifi frequentie aan en uit zetten. Onder netwerkcentruum - adapter eigenschaften - geavanceerd .

2.4G
5G

 

Dit kan alleen door de beheerder worden uitgevoerd?


Onderstaande 2 printscreens heb ik ook nog

Als verbinding op 5 GHz valt verbinding met interwet weg. Lijkt wel of hij steeds tussen deze 2 wisselt

 


@jelleenmargreet Je kan op laptop ieder wifi frequentie aan en uit zetten. Onder netwerkcentruum - adapter eigenschaften - geavanceerd .

 

Dit kan alleen door de beheerder worden uitgevoerd?

Ja, als op je werk-laptop je niet kan wijzigen, moet je wel de systeem beheerder van jouw werkgever vragen voor jouw te doen. Doe maar een wifi analyzer in jouw huis om te zien welke wifi-band is beter is. Tussen banden springen is een heel veel voorkomen oorzaak voor onderbreking als clients/server geen wifi-roaming ondersteunen.


@jelleenmargreet Je kan op laptop ieder wifi frequentie aan en uit zetten. Onder netwerkcentruum - adapter eigenschaften - geavanceerd .

 

Dit kan alleen door de beheerder worden uitgevoerd?

Ja, als op je werk-laptop je niet kan wijzigen, moet je wel de systeem beheerder van jouw werkgever vragen voor jouw te doen. Doe maar een wifi analyzer in jouw huis om te zien welke wifi-band is beter is. Tussen banden springen is een heel veel voorkomen oorzaak voor onderbreking als clients/server geen wifi-roaming ondersteunen.

Okay en kan ik niet mij wifi signaal zo instellen dat alleen de 2.4 GHz wordt gebruikt of iets dergelijks

Lastig communiceren met systeembeheerder aangezien dit via afstand gaat en daarvoor internet nodig heeft. Of ik leg het hem verkeerd uit


@jelleenmargreet Nee door een bug kan je geen 2.4/5Ghz uitzetten in box12, maar je kan wel een extra wifi 2.4Ghz maken en proberen deze met jouw laptop te gebruiken.

Anderzijds zie ik op jouw screenshot dat je laptop wlan Realtek Mt7921 chipset heeft. Deze is bekend wifi verbinding te verliezen. Je kan proberen Wifi5 te activeren (Wifi5 profiel gebruiken in modem-instelling) of alle 802.11ax te vervangen door 802.11ac.

Hier is een werkend oplossing, maar wel weer met beheerderrechten

https://answers.microsoft.com/en-us/profile/5c1e16b3-ed7d-4f0c-8c4f-372064e18bd0

Hij vervangt zijn wlan-driver door de driver van Lenovo "MediaTek-FORCED-10x64-7961_3.00.01.1309_lenovo-drp"

Bij https://oemdrivers.com/network-mediatek-mt7921-wireless-lan-driver kan je alle mogelijke driver-versies proberen tot je een goed werkende vind


@TDN

Naar aanleiding van jou laatste post heb ik nu in mijn modem het volgende aangepast bij de 5GHz

Ik heb de Wireless mode nu gezet op 802.11n+ac en voor nu lijkt dit te werken en zit ik met de betreffende laptop op 5G. Hoop dat geen invloed heeft op andere apparaten die op 5G communiceren

Vraag me niet waarom en of dit ook jou bedoeling is. 

Nu maar hopen dat het blijft werken?

 


@jelleenmargreet Ja, maar je kan rustig de bandbreedte verhogen tot het niet meer werkt. Met hoger bandbreedte wordt wifi ook sneller. Wifi 6 is compatibel tot Wifi5, dus alle apparaten zullen blijven werken. Wifi6 is alleen veiliger, sneller, efficiënter, zuiniger en laat meer gebruikers toe dan wifi5. Maar de box12 heeft geen 6Hz band, dus bij privaten gebruikers bijna geen verschil. Wifi5 kan theoretisch 3.5Gbs (net onder 4Gbs-glasvezel van KPN) maar ik wil eerst een gebruiker zien de bij KPN met Wifi6 meer dan 1Gbs kan bereiken.

De oorzaak ligt bij de Realtek Chipset, hij verliest bij Wfif6 te vaak de verbinding. Door de bugfixes in bepaalde driver-versies gaat wifi6 dan ook stabiel, maar je heb wel beheerderrechten nodig om driver te updaten.