Skip to main content

Sinds een paar weken ben ik op zoek naar een probleem met mijn netwerk. Ik gebruik de KPN modem alleen als connectie en niet als Firewall. Om de een of andere reden is de Firewall ineens actief geworden een paar weken geleden en zocht ik me te pletter naar waarom bepaalde connecties niet meer werkten bij mij in huis (bijv. OpenVPN). Ik stel het op prijs dat KPN mijn veiligheid wil bewaken maar het zou wel fiijn zijn dat als er een ‘upgrade’ plaats vindt ik daarvan op de hoogte wordt gesteld. Nu overviel het me en heb ik lang moeten zoeken naar een oplossing. Achter de KPN modem heb ik een pfSense Firewall die alles prima voor afvangt. Ik heb nu het KPN modem als DMZ gebruikt en werkt alles weer, maar het was erg vervelend dat ik er zelf achter moest komen dat er iets op afstand aan mijn instellingen was veranderd.

Hoi @PaulSi . 

Ons modem heeft altijd een firewall bescherming met uitzondering van de DMZ .  Had jij dit daarvoor dan met DMZ ingesteld?  Het kan inderdaad zijn dat een update die instelling heeft gewist. 

Het kan inderdaad zijn dat een update die instelling heeft gewist. 

Er zijn sinds de laatste updates enorm veel meldingen geweest op dit forum, dus je mag het “kan zijn” wel achterwege laten 😉

Hoi @PaulSi . 

Ons modem heeft altijd een firewall bescherming met uitzondering van de DMZ .  Had jij dit daarvoor dan met DMZ ingesteld?  Het kan inderdaad zijn dat een update die instelling heeft gewist. 

Het is zo sneaky zoals dat gaat. Het wordt op de achtergrond zonder dat je het in de gaten hebt stiekem veranderd en ineens werken bepaalde dingen niet meer. Het is klantonvriendelijk van KPN om dat niet te melden. Als er een grote update is moeten breaking changes worden gemeld aan klanten anders zoeken die zich te pletter naar wat er mis is.

Ik maak alleen van het KPN modem gebruik voor de connectie naar het internet. Achter het modem, in de DMZ, is mijn pfSense Firewall die veel geavanceerder is en meer mogelijkheden heeft dan die van het KPN modem. Ook de WIFI heb ik uitgeschakeld op het KPN modem en eigen Access Points in huis. Op die manier heb ik bijna geen problemen als het modem om wat voor reden dan ook wordt veranderd en kan ik makkelijk van provider veranderen zonder al teveel ellende bij het inrichten. Mijn netwerk werkt gewoon door met een andere provider als ik dat al wens. Geen gedoe met port forwarding, WIFI wachtwoorden, etc. Lekker onafhankelijk. B.t.w. ik maak bijna geen gebruik van port forwarding want er draait een VPN server in mijn netwerk. Dus staan er maar heel weinig poorten open.

Maar ik ben niet blij met het huidige update regime van KPN. Ik ben er nu op gespitst maar het was me wel weer een flinke zoektocht voor ik er achter was.

Dit is altijd bij KPN al zo geweest. Bij een update kunnen er soms instellingen verloren gaan. Dat is uiteraard niet de bedoeling. Maar helaas gebeurt het soms.

Dit is altijd bij KPN al zo geweest. Bij een update kunnen er soms instellingen verloren gaan.

Kan zijn en updates zijn ook welkom maar meld dat dan op z’n minst aan je klanten. Niet simpel over de muur gooien en zoek het maar uit lieve klant.

@PaulSi als dit in de toekomst onaanvaardbaar is, denk dan eens aan een echte modem/router zoals een Fritzbox. Te huur bij KPN, maar ook gewoon te koop (ook op MP).

Dit is altijd bij KPN al zo geweest. Bij een update kunnen er soms instellingen verloren gaan.

Kan zijn en updates zijn ook welkom maar meld dat dan op z’n minst aan je klanten. Niet simpel over de muur gooien en zoek het maar uit lieve klant.

De meeste klanten weten niet eens dat ze in kunnen loggen op het modem. Laat staan wat poort forwardings zijn. Als KPN daar emails over rond gaat zenden, dan staat de telefoon weer roodgloeiend van allerlei bezorgerde klanten die willen weten wat dat allemaal inhoud enzo. Zit KPN niet op te wachten. 

De meeste klanten weten niet eens dat ze in kunnen loggen op het modem. Laat staan wat poort forwardings zijn. Als KPN daar emails over rond gaat zenden, dan staat de telefoon weer roodgloeiend van allerlei bezorgerde klanten die willen weten wat dat allemaal inhoud enzo. Zit KPN niet op te wachten. 

Nu stroomt het forum over met meldingen van gebruikers bij wie de instellingen zijn gewijzigd. Ik vind dat ook niet echt netjes van KPN.

PaulSi schreef:

Het is zo sneaky zoals dat gaat. Het wordt op de achtergrond zonder dat je het in de gaten hebt stiekem veranderd en ineens werken bepaalde dingen niet meer.

Er worden helemaal niet "stiekem op de achtergrond" dingen veranderd.

Heeft jouw V10 wellicht de nieuwe KPN firmware gekregen want als het goed is heb je daarover voorafgaand aan die upgrade ook bericht gehad.

PaulSi schreef:

Het is zo sneaky zoals dat gaat. Het wordt op de achtergrond zonder dat je het in de gaten hebt stiekem veranderd en ineens werken bepaalde dingen niet meer.

Er worden helemaal niet "stiekem op de achtergrond" dingen veranderd.

Heeft jouw V10 wellicht de nieuwe KPN firmware gekregen want als het goed is heb je daarover voorafgaand aan die upgrade ook bericht gehad.

Nog even teruggekeken maar geen bericht gehad over een upgrade van de firmware, nu V10.C.24.10.03.

@PaulSi als dit in de toekomst onaanvaardbaar is, denk dan eens aan een echte modem/router zoals een Fritzbox. Te huur bij KPN, maar ook gewoon te koop (ook op MP).

Ja, ja, nog meer geld uitgeven kan natuurlijk altijd. Maar dat ga ik niet doen. KPN moet het gewoon netjes doen.

Hoi @PaulSi . 

Heeft KPN me een mail gestuurd met een beschrijving van een eventuele update? Indien ja, dan is het mijn probleem. Indien nee, dan vind ik dat niet netjes.

Hoi @PaulSi . 

Heeft KPN me een mail gestuurd met een beschrijving van een eventuele update? Indien ja, dan is het mijn probleem. Indien nee, dan vind ik dat niet netjes.

Je zou bericht gehad moeten hebben.

Bron

Hoi @PaulSi . 

Huh, hoe dan, via wat dan? Geen mail ontvangen, geen app o.i.d. geen SMS, hoe dan?

Hoi @PaulSi . 

Huh, hoe dan, via wat dan? Geen mail ontvangen, geen app o.i.d. geen SMS, hoe dan?

Dan is dat er helaas tussendoor geglipt, @PaulSi . Ik moet bekennen dat ik het vaker hoor.  Helaas is dat systeem niet helemaal waterdicht. Zeker als je al langer klant bij ons bent en er gaandeweg verandering in adres/contactgegevens zijn geweest. 

Reageer