Skip to main content

Goedemorgen,

Ik zie dat dit onderwerp al een paar keer is voorgekomen, maar nog steeds is dit een bug. Als je de dhcp service verandert van 192.168.2.254 naar 192.168.1.254, dan zie je de rest ook van subnet veranderen, zo gaat de dns ook naar 192.168.1.254. Echter, na toepassen blijft de dns op 192.168.2.254 staan, en aangesloten apparaten krijgen deze dns door. Dit is op zich geen probleem, je kunt een secondaire dns opgeven, echter bij de rechtstreeks aangesloten tv via vip5202 kan dat niet. Deze start dus niet want hij kan niets resolven.

Dus, gaat deze bug nog een keer opgelost worden?

Groeten

 

Eric Aling

 

Hi @Eejay65! Ik help je graag om te zien wat precies de oorzaak is. Hierover heb ik nog wel een paar vragen. 

Wil je laten weten of het veranderende DNS adres hetzelfde adres is dat op deze pagina over DHCP instellingen staat?

Wil je daarnaast ook laten weten of je alleen DNS instellingen hebt aangepast? Of dat er ook andere wijzigingen zijn gedaan. Als je ook andere wijzigingen hebt gedaan, probeer dan eerst alleen de DNS instellingen aan te passen. 


@Eejay65 Als je DNS Proxy uitzet en beide DNS servers in modems op andere DNS servers zet (b.v. 1.1.1.1 en 8.8.8.8) geeft het modem ook de juiste dns-servers door


Hi Bram, dank voor je reactie. Ik heb alleen de dhcp instellingen aangepast. Ik ben zelf it-er en weet wel wat van netwerken. Ik heb dus de kpn dnssen niet aangepast. Je kunt het zelf makkelijk reproduceren, zet de dhcp maar op iets anders, je ziet ze dns in dat zelfde scherm mee veranderen, maar na toepassen, als je dan weer bij de dhcp instellingen kijkt zie je dat de dns weer de default waarde heeft. Deze wordt dan ook aan de dhcp clients gegeven. 


Hi TDN, snap ik, maar dat is niet wat ik wil. Ik wil dat mijn dhcp clients gewoon een dns krijgen die wijst de kpn gateway/modum. Maar geen probleem, het is imho gewoon een bug en ik heb er verder ook geen last van. 


Hi TDN, snap ik, maar dat is niet wat ik wil. Ik wil dat mijn dhcp clients gewoon een dns krijgen die wijst de kpn gateway/modum.

Welke Experia/KPN Box heb je?

Ik heb hier het subnet van mijn V12 gewijzigd naar 192.168.16.0/24 en de DNS wijzigt, zoals je in het onderstaand screenshot kunt zien, daarbij netjes mee.

 

V12:

 


Ja klopt. Maar log eens uit en in, blijft jouw dns dan goed staan?  Bij mi dusj niet. Ik heb ook een 12.


Ja klopt. Maar log eens uit en in, blijft jouw dns dan goed staan?  Bij mi dusj niet. Ik heb ook een 12.

Zeer zeker blijft die goed staan. Mijn V12 wordt zeer frequent opnieuw opgestart. Hij hangt bij mij in de meterkast en is aangesloten op de pppoe server van van EdgeRouter die ik voor Internet en TV gebruik. De V12 start ik alleen om mee te kunnen kijken naar issues zoals het door jou aangekaarte issue.


@Eejay65 Het DNS-proxy is vast op 192.168.2.254, daarom moet je het DNS-proxy uitschakelen.

 


TDN schreef:

Het DNS-proxy is vast op 192.168.2.254, daarom moet je het DNS-proxy uitschakelen

Maar dat is helemaal niet zo, de DNS-proxy heeft altijd hetzelfde IP adres als de Experia/KPN Box, ook als deze bijvoorbeeld 192.168.1.254 of, zoals in mijn geval, 192.168.16.254 is.

@Eejay65 wil die DNS-proxy juist wel​​​​ gebruiken, hij wil alleen dat deze netjes meebeweegt met het ingestelde subnet.


Inderdaad wjb, geen idee waarom het bij mij niet werkt. Het ligt dus aan mijn experia box (heeft laatste firmware btw), dus ik ga een vervangend exemplaar aanvragen.

Iedereen de beste wensen en goede gezondheid voor 2024!

Topic kan gesloten worden. 

 


Het enige dat ik mij kan voorstellen is dat deze instellingen in de centrale beheeromgeving van KPN opgeslagen worden en dat deze bij het opnieuw opstarten op de V12 teruggezet worden maar dat daar iets fout loopt met het IP adres voor de primaire DNS server.

Dat is immers het verschil tussen jouw V12 en mijn V12. Die van jou is aangesloten op het netwerk van KPN en wordt vanuit KPN beheerd terwijl die van mij aangesloten is op mijn eigen pppoe server waarbij er dus ook geen gegevens vanuit de centrale beheeromgeving van KPN teruggezet kunnen worden.

Ik hoop dat @Bram_ hier intern eens een balletje over op kan werpen.