Skip to main content

Sinds kort valt regelmatig de wifi verbinding tussen diverse apparaten uit bij onze Fritz!Box. De SONOS bar en TV die hun verbinding verliezen midden in streams, Honeywell thermostaat die geen connectie met de wifi kan krijgen en zoon/vrouw lief die steen en been klagen over school en werk verbindingen. De vaste verbinding van mijn home server (aangesloten op één van de poorten) blijft het wel doen (Die uptime check ik extern via grafana)

(dezelfde setup heeft zo’n anderhalf jaar lang feilloos gewerkt)

In de Fritz!box logs zie ik regelmatig (met verschillende data/tijdstippen)

Pv4: Connected since 25.01.2023, 07:07, KPN Glasvezel, IPv4 address: ...
IPv6: Connected since 25.01.2023, 07:07, KPN Glasvezel, IPv6 address: ...

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

 

Weet iemand hoe je alle historische logs uit de Fritz!Box kunt peuteren?

 

Is er een speciale reden dat je nog v. 7.29 draait? Anders zou ik eens beginnen met de update naar v. 7.50.  


De logs zitten in system gebeurtenissen. 
laat even weten wat daarin zit. 

Heb je ook repeaters?

kun je zien waarop de wifi staat? 
soms is er een verstoring van radar, als dat te vaak gebeurt kun je wifi 5 vast op kanaal 40 zetten. 


Un-sharen Fritz!Nas. Iemand weet hoe je dat doet


Un-sharen Fritz!Nas. Iemand weet hoe je dat doet

Sorry. Had nieuw topic moeten starten,


Is er een speciale reden dat je nog v. 7.29 draait? Anders zou ik eens beginnen met de update naar v. 7.50.  

FRITZ!OS is the operating system of the FRITZ!Box. Your FRITZ!Box currently has the following version of FRITZ!OS installed:

FRITZ!OS:07.29
Installed on: 19.11.2021 3:01
The last automatic search for a new FRITZ!OS took place on: 23.01.2023 19:09
 
Was nou net niet het hele punt om dat allemaal via KPN te laten verlopen? Daar adverteren ze tenslotte mee.
 
Overigens ben ik er wel achter gekomen dat er een nieuwe klant in de buurt zit met een ExperiaBox die op dezelfde kanalen mijn Fritz eruit probeert te drukken.
Ik heb overigens geen repeaters en geen verstoring van radars.
 
Weet iemand hoe je bij historische logs van de fritzbox kunt komen, die paar regeltjes in de interface zal toch niet alles zijn?
 

Hi @Vic20! Als je de FRITZ!Box via ons besteld hebt, dan krijg je er ook ondersteuning van de Service Plus desk bij. 🙂

Je kunt hiervoor dus het beste bellen via 0800-0402 tussen 8:00 - 22:00. Als je belt met het nummer dat bij ons bekend is, dan kom je automatisch bij hen uit. Zij kunnen je dan verder helpen met de FRITZ!Box en hopelijk blijft de wifi daarna stabiel! 


De logs zitten in system gebeurtenissen. 
laat even weten wat daarin zit. 

Heb je ook repeaters?

kun je zien waarop de wifi staat? 
soms is er een verstoring van radar, als dat te vaak gebeurt kun je wifi 5 vast op kanaal 40 zetten. 

Die beperkte logs heb ik uiteraard al gevonden, maar is er een mogelijkheid om verder terug te zoeken?

 

 


Hi @Vic20! Als je de FRITZ!Box via ons besteld hebt, dan krijg je er ook ondersteuning van de Service Plus desk bij. 🙂

Je kunt hiervoor dus het beste bellen via 0800-0402 tussen 8:00 - 22:00. Als je belt met het nummer dat bij ons bekend is, dan kom je automatisch bij hen uit. Zij kunnen je dan verder helpen met de FRITZ!Box en hopelijk blijft de wifi daarna stabiel! 

Intussen heb ik gebeld en het zou besproken worden, daarna niets meer gehoord. Wel pikte de fritzbox ‘ineens’ de laatste update op (na dat sinds oktober niet meer gedaan te hebben). Ik draai nu 7.50, maar de wifi op 2.4Ghz naar de sonos bar is nog steeds onstabiel. De TV die er naast staat kan wel koppelen met de 5Ghz band, en die is stabiel

 

de sonos bar ga ik maar bekabeld verbinden want nu is het onwerkbaar. 
 

met Wifi Analyzer op een oude windows telefoon kan ik zien dat er een,jawel, nieuwe ziggo box, in de buurt op dezelfde kanalen staat te zenden. Dat zou een hoop verklaren. De Fritzbox zou dat zelf moeten afvangen, maar geeft de verstoring niet aan.
ik ga eens handmatig proberen op kanaal 10,11,12


Niet zeker of dit je gaat helpen, maar dan toch een poging.

Ik heb de fritzbox met enkele repeaters in mesh. Die stond op 2,4 en 5 Ghz mixed.

Om wat voor reden dan ook gingen verschillende apparaten die alleen op 2.4Ghz werken, op de repeaters op zolder connecten en slecht presteren. De enige manier om ze daar af te krijgen was forceren (repeater op zolder uit). Blijkbaar zijn die apparaten niet altijd capabel om binnen een mesh de dichtsbijzijnde accespoints te pakken.

Uit de mesh halen dus maar.

Ik heb nu op de Fritz de 2.4 Ghz band uitgezet, die staat nu op 5Ghz only.

Toen 1 simpele accespoint van 30 euro van linksys beneden geplaatst met een 2.4Ghz only vaste instelling, bekabeld aan de fritzbox.

Nu draaien zowel de fritz mesh als al die 2.4ghz apparaten stabiel, geen omkijken meer naar.


Nou, ben wel klaar met die Fritz!Box (nu op 7.50 overigens). Hier geen mesh.

De bedrade verbindingen zijn stabiel, maar de 2.4 Ghz WiFi blijft uitvallen. Met een enkele client er op op 5 meter van het accesspoint (gang vs huiskamer met gipsen wandje ertussen) blijf ik regelmatig disconnects houden. Ik heb verschillende laptops en mobieltjes geprobeerd. Er zit helaas niet echt een patroon in.

Vervolgens heb ik mijn stokoude TP-link WRD4300 met OpenWRT er op neergezet -->stabiel, het hele weekend.

Daar betaal je dan 7,49 voor…..

 

 


ik deel je mening over de mixed 5 en 2,4, dat is ook hier niet stabiel. Bijzonder dan je daar een oude TP link AP voor moet inzetten.
Sinds de splitsing draait het hier echter als een rots. Ben er zo wel weer heel blij mee zoals het draait, nu drie maanden zonder ook maar 1 issue. 

En de 7,50, daar betaal ik mijn eigen FB van af, dus over een half jaartje gaan we in de plus.