Skip to main content

Sinds deze week over van Ziggo naar KPN. Bij Ziggo had ik de modem in bridge gezet en daarachter mijn Netgear R7800 X4S router.

De KPN box12 kan niet in bridge, wifi staat wel uit. Alles op IPTV na loopt weer via de Netgear.

Nu las ik dat ik die twee apparaten kan samenvoegen in de vorm van 1 Fritz!Box 7590AX. 

Ik zie het voordeel van 1 apparaat. Het voordeel van WiFi 6 (toekomst). Betere instelbaarheid, box12 is wat te summier. En toekomst makkelijker upgraden naar mesh netwerk.

Gaat om ongeveer 20 - 25 aangesloten apparaten dmv 4 TL‑SG105E switches. Gebruik geen vaste telefonie.

Zijn er meer voordelen qua snelheid of signaalsterkte om over te stappen naar een Fritz!Box 7590AX?

 

De Experiaboxen bestaan tot en met de v10a, een xperia 12 bestaat niet, wel bestaat de KPN Box12, en de laatste ondersteunt ook wifi6 ax.

 


Het hangt van je aansluiting af. De 7590ax is een prima router, en laat zich makkelijk uitbreiden met een of meer fritz ax repeaters als dat nodig is.

Als je aansluiting een ethernet is, die in de WAN poort van de router gaat (dus je modem is een glasvezel NTU bijvoorbeeld) dan past het, en kun je zelfs nog goedkoper/beter uit zijn door een 4060 te kopen.

Maar geef maar even aan hoe je signaal het huis binnenkomt.


@EAZ1964 op het zwarte kastje waar de oranje glaskabel in gaat staat xgs pon. Vanuit daar gaat een standaard netwerk kabel naar de WAN poort box 12. 

Is dat voldoende voor een 4060? Las dat die ivm 7590 geen modem aan boord heeft.

 

 


Bij glasvezel heb je geen “modem” nodig, dat is alleen nodig bij DSL, dus ouderwets koper of via de telefoon lijn.

In de 7590ax zal je dan ook zien dat “DSL uitgeschakeld” staat de modem funtie zit al in de (O)NT(U), vaak genoemt hier “glasvezel kastje”

Dus is de 4060 ook een prima ding om aan te schaffen, maar je kan beide gebruiken net wat je zelf liever hebt.


-- eerder bericht / tekst ingetrokken --

Dacht dat de gebruikte TP-Link switches geen IGMP Snooping ondersteunen,
maar doen ze kennelijk wel (benodigd m.b.t. werking KPN TV-ontvangers).

https://www.tp-link.com/nl/home-networking/gigabit-port-switch/tl-sg105e/#specifications


Zo te lezen ben je al goed geïnformeerd, @michiel193 . Succes met je keuze!


Kan je niet je huidige router gebruiken met openWRT firmware bijvoorbeeld. Ik heb mijn Netgear R7000 met xwrt-vortex rechtstreeks op de NT aangesloten. Je moet even wat dingen instellen maar dan werkt het. Voordeel maar een apparaat en ik hoefde niet alles van mijn netwerk (o.a. uitgave IP;s) niet opnieuw in te stellen.

Alleen connectie instellen als PPPOE en VLAN 6 configureren. Staat hier genoeg over op dit forum. Scheelt je ook nog eens een bak geld.