Skip to main content

momenteel wordt er door Glaspoort in de gemeente Roerdalen glasvezel aangelegd.

ik heb me hiervoor inmiddels al aangemeld bij KPN.

nu ben ik aan het overwegen om mijn eigen glasvezel-Fritzbox aan te schaffen.

ik heb de keuze uit model 5530 (XGS-PON) en 5590 (AON en XGS-PON)

zijn deze modems geschikt om aan te sluiten op KPN-glasvezel???

graag info hierover. b.v.d.

 

Hallo @Boskaboutertje zie onderstaande links:

Vrije modemkeuze: gebruik een eigen modem op je KPN verbinding | KPN Community

Siucces


Hallo @Boskaboutertje, als er bij jou glasvezel wordt aangelegd met de genoemde protocollen, dan zullen de genoemde Fritzboxen wel werken. Het is alleen omslachtiger, omdat je modem moet worden aangemeld ipv de NT die normaal geinstalleerd wordt in je woning.

Het is sowieso veel makkelijker om gewoon de NT te gebruiken en vanaf daar met een netwerkkabel naar je router te gaan. Een Fritzbox is dan wel een mooie oplossing. Ik gebruik zelf de 7590 naar volle tevredenheid op mijn glasverbinding.

 

Admin: alle benodigde informatie over hoe je eigen apparatuur aansluit staat vermeld op kpn.com/eigenmodem.

Voor aanvullende informatie, zie ook onze kennisbank:

 


Heb hier een Fritzbox 5530 fiber, die ik graag direct op de glasvezel wil hebben. Op AON wil deze niet functioneren dus zal het wel een GPON zijn denk ik. Waar kan ik de gegevens vinden van mijn aansluiting.Heb te vaak een probleem met de NT Genexis gehad steeds weer een vervanging omdat de moederbordjes bagger zijn. De aansluiting is in Rotterdam misschien dat dit ook nog wat uitmaakt?

 

 


@HeBen Bij servicetools - eigen modem kan je zien welke aansluiting je heb

https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials


momenteel wordt er door Glaspoort in de gemeente Roerdalen glasvezel aangelegd.

ik heb me hiervoor inmiddels al aangemeld bij KPN.

nu ben ik aan het overwegen om mijn eigen glasvezel-Fritzbox aan te schaffen.

ik heb de keuze uit model 5530 (XGS-PON) en 5590 (AON en XGS-PON)

zijn deze modems geschikt om aan te sluiten op KPN-glasvezel???

graag info hierover. b.v.d.

 

Hoi @Boskaboutertje 

Ja, beide Fritz!Boxen (5530 & 5590) werken probleemloos op het KPN glasvezelnetwerk.
Zelf heb ik al enkele weken de Fritz!Box 5590 Fiber zonder problemen draaien op het KPN glasvezelnetwerk, en ik heb hem ook nog eens direct (door middel van een patch cover) aangesloten op glasvezel, dus zonder tussenkomst van een FTU van KPN Netwerk (die ligt nu veilig in een doos).

Daarnaast neemt KPN de Fritz!Box 5590 Fiber binnenkort ook nog eens op in hun assortiment, zodat je hem ook nog eens kunt huren bij KPN (inclusief KPN Service Plus erbij) als klant.


Heb hier een Fritzbox 5530 fiber, die ik graag direct op de glasvezel wil hebben. Op AON wil deze niet functioneren dus zal het wel een GPON zijn denk ik. Waar kan ik de gegevens vinden van mijn aansluiting.Heb te vaak een probleem met de NT Genexis gehad steeds weer een vervanging omdat de moederbordjes bagger zijn. De aansluiting is in Rotterdam misschien dat dit ook nog wat uitmaakt?

 

 

Kan je een foto van je (O)NT delen? Eventuele serienummers geblurred. Daarmee kunnen wij wel vertellen wat voor soort lijn je nu hebt.

 

Het lijkt me erg stug dat je GPON hebt, KPN levert dit al +/- 1,5 jaar niet meer voor onze nieuwe verbindingen.


Hallo,

Gisteren met klantenservice gebeld, omdat ik wil weten wat voor soort glasvezelaansluiting; AON, GPON of XGS-PON, ik heb en wat voor connector; LC/APC of SC/UPC er wordt gebruikt in de patch cover TY01. Dit om een eigen router aan te sluiten. Mijn oog is gevallen op de Fritz!box 5590.

Bij klantenservice wisten ze dat niet en dus kreeg ik het nummer om KPN Netwerk te bellen. Vandaag gebeld, maar daar wisten ze het ook niet. Weer terugverbonden naar klantenservice. Uiteindelijk met iemand gesproken die aangaf dat ik een XGS-PON aansluiting had. Ik twijfel of dit antwoord klopt, omdat ik al een behoorlijk aantal jaren de aansluiting hebt. Ik woon in Eindhoven Noord.

Daarom stel ik hier opnieuw dezelfde vraag en stuur een foto van mijn glasvezelaansluiting?

De connector is blauw van kleur, dus zou dat een SC/UPC type moeten zijn.

Hierbij de foto’s van de patch cover TY01:

Wie kan mijn vraag beantwoorden?


Hallo,

Gisteren met klantenservice gebeld, omdat ik wil weten wat voor soort glasvezelaansluiting; AON, GPON of XGS-PON, ik heb en wat voor connector; LC/APC of SC/UPC er wordt gebruikt in de patch cover TY01.

Wie kan mijn vraag beantwoorden?

Hallo @PScript 

de foto die jij laat zien, is een foto van een AON NT.

hiervoor zul je dus de Fritzbox 5590 AON moeten hebben. 

en dan ook deze juiste patch cover hiervoor.


Hallo @joey92,

bedankt voor de info. Ik ga ermee aan de slag.


dit is een GOF glasvezel verbinding

 


EOF of GOF is toch een standaard verbonden aan AON; actief en P2P. Maw. Ik blijf een Fritz!Box 5590 AON nodig hebben met genoemde patch cover door Joey92!?


klopt idd, die heeft ook meer lan poorten.

de 2,5gb wan poort verdeelt dan mooi de totale snelheid over de 4 lan poorten.

 

suc6!


EOF of GOF is toch een standaard verbonden aan AON; actief en P2P. Maw. Ik blijf een Fritz!Box 5590 AON nodig hebben met genoemde patch cover door Joey92!?

 

Hoi @PScript 

Zo komt het er dan uit te zien in je meterkast.
Zelf heb ik ook de Fritz!Box 5590 Fiber (AON) met de genoemde Patch Cover van @joey92 in mijn meterkast draaien, waarbij de verbinding heel stabiel blijft, en alles binnenshuis voorzien wordt van een goede internetverbinding.

Daarnaast kun je in het menu van de Fritz!Box 5590 ook de waardes inzien van de glasvezelverbinding tussen de wijkcentrale (PoP) van KPN en jouw Fritz!Box 5590 in de meterkast.
Voor mij de beste aankoop!!, die ik op dit terrein heb kunnen maken.
De KPN Box 12 ligt nog volledig ingepakt in de originele doos op zolder!

 


klopt idd, die heeft ook meer lan poorten.

de 2,5gb wan poort verdeelt dan mooi de totale snelheid over de 4 lan poorten.

 

suc6!

Hoi @ErnestvdH 

De WAN poort kun je in het menu van de Fritz!Box 5590 Fiber omzetten naar een LAN poort voor 2,5 GB naar bijvoorbeeld een PC of Playstation.

Deze wordt niet gebruikt als aansluiting naar het glasvezelnetwerk van KPN, aangezien deze door middel van een glasvezeldraad (gele draad op mijn foto) op de Fritz!SFP Module van de Fritz!Box wordt aangesloten.

In mijn situatie is de WAN poort helemaal niet in gebruik.


Ernest en Michel, bedankt dat jullie je ervaringen wil delen!


EOF of GOF is toch een standaard verbonden aan AON; actief en P2P. Maw. Ik blijf een Fritz!Box 5590 AON nodig hebben met genoemde patch cover door Joey92!?

 

Hoi @PScript 

Zo komt het er dan uit te zien in je meterkast.
Zelf heb ik ook de Fritz!Box 5590 Fiber (AON) met de genoemde Patch Cover van @joey92 in mijn meterkast draaien, waarbij de verbinding heel stabiel blijft, en alles binnenshuis voorzien wordt van een goede internetverbinding.

Daarnaast kun je in het menu van de Fritz!Box 5590 ook de waardes inzien van de glasvezelverbinding tussen de wijkcentrale (PoP) van KPN en jouw Fritz!Box 5590 in de meterkast.
Voor mij de beste aankoop!!, die ik op dit terrein heb kunnen maken.
De KPN Box 12 ligt nog volledig ingepakt in de originele doos op zolder!

 

Hoi Michel,

morgen komt een monteur om de glasvezel aanbieder om te zetten naar KPN. Ik heb ook 5590 op AON. 
Ik verwacht na het ompluggen en inladen nieuw profiel dat alles weer als vanouds draait? Had jij ook deze ervaring? Ik zit ook rechtstreeks op de glasvezel aansluiting! Maar twijfel of eerst de v12 contact moet hebben gehad. Hoop het niet want dat scheelt ombouwen.


Hoi @johan112022 

 

Ik heb de KPN Box 12 helemaal niet in gebruik gehad, want voordat ik mijn huidige Fritz!Box 5590 Fiber in mijn bezit had, gebruikte ik nog de Fritz!Box 7590 (die KPN ook verhuurd aan zijn klanten) eveneens mijn eigendom (ligt nu als reserve naast de Box 12 op zolder).

Zodra de monteur bij jouw is langs geweest, plaats je eerst de Patch Cover op het gedeelte waar nu de NT zit, al kun je het ook vriendelijk vragen of de monteur dit voor je wilt doen.
Daarna plaats je de Fritz!Box 5590 Fiber op de plek waar je hem wilt hebben, en sluit hem vervolgens aan met de bijgeleverde (gele kabel) glasvezelkabel tussen de Patch Cover en de Fritz!Box.
Dan doe je vervolgens de stroomadapter in de wandcontactdoos, en laat de Fritz!Box even goed opstarten.

Vervolgens ga je door middel van de wizard in het menu van de Fritz!Box alles instellen en inladen, wat zeer gemakkelijk is en zelfs door een kind gedaan kan worden.
Nadat je de wizard doorlopen hebt, zou alles goed en prima moeten werken!!

Ik had in elk geval geen problemen, en had daarnaast ook een goede down- en uploadsnelheid van 920 Mbit/s, en een stabiele verbinding tussen de wijkcentrale en mijn Fritz!Box.
Dit is nog steeds het geval.


Heb hier een Fritzbox 5530 fiber, die ik graag direct op de glasvezel wil hebben. Op AON wil deze niet functioneren dus zal het wel een GPON zijn denk ik. Waar kan ik de gegevens vinden van mijn aansluiting.Heb te vaak een probleem met de NT Genexis gehad steeds weer een vervanging omdat de moederbordjes bagger zijn. De aansluiting is in Rotterdam misschien dat dit ook nog wat uitmaakt?

 

 

Zowel de FRITZ!Box 5530 als de FRITZ!Box 5590 fiber kun je prima rechtstreeks op glasvezel aansluiten.

Dat gaat bij AON (wel even de goede SFP+ module gebruiken!) makkelijker dan met XGS-PON. Met AON kun je dat zelf doen zonder inmenging van de kpn. Bij een XGS-PON-aansluiting moet je het modem-id door moet geven aan de kpn en daarmee werpt de kpn weer een enorme belemmering op om dat zo te  doen.

Gebruik dan de goede glasvezel kabel: een groene SC/APC met aan de andere kant een blauwe SC/UPC.

Ik was de tweede in heel Nederland die dat zo voor elkaar heeft gekregen; direct op glasvezel.

En de eerste die voor de tweede keer het modem-id moest doorgeven omdat ik een andere router (FRITZ!Box 5590 fiber) ging gebruiken. Ik gebruikte een FRITZ!Box 5530 fiber en die heeft een ander modem-id.


Inmiddels werkt alles prima. Na het omzetten van de provider door de monteur een paar keer het modem fritzbox 5590 moeten resetten om het profiel in te laden en verbinding te krijgen. Tv+ kabel eraan en configureren en alles draaide binnen 45 min. KPN box is niet uit de doos geweest. Voordeel vindt ik dat mijn volledige netwerk zonder op nieuw te moeten instellen doordraaide. Tot dusver tevreden.


Inmiddels werkt alles prima. Na het omzetten van de provider door de monteur een paar keer het modem fritzbox 5590 moeten resetten om het profiel in te laden en verbinding te krijgen. Tv+ kabel eraan en configureren en alles draaide binnen 45 min. KPN box is niet uit de doos geweest. Voordeel vindt ik dat mijn volledige netwerk zonder op nieuw te moeten instellen doordraaide. Tot dusver tevreden.

Nou dan was er wel wat aan de hand, want bij mij werkte het ná amper een halve minuut. Voor de tweede keer met het modem-id doorgeven zelfs na 3 seconden! Helemaal niet de router resetten. Gewoon naar internet > toegangsgegevens > internetaanbieder de goede aanbieder kiezen. Dan gaat de router testen of die verbinding kan maken en wanneer die dat kan, maakt hij met de glasvezel verbinding. Je kunt dan de WAN-poort veranderen naar LAN 5-poort en dan kun je die gebruiken als een LAN-2.5 Gbit/s poort.


Hoi @gensnet 

Ik heb een vraag aan je.
Hoe zet je de WAN poort op de Fritz!Box 5590 Fiber om naar een LAN Poort 5?
Ik heb mij namelijk gek lopen zoek in het menu van mijn Fritz!Box, maar kan ik het niet vinden.
En heb het gevoel dat dit heel simpel om te zetten is.


WAN-poort van de FRITZ!Box als LAN-poort configureren


  • Hoofdmenu
  • Thuisnetwerk
  • Netwerk
  • Netwerkinstellingen
  • WAN-instelling
  • 0 WAN
    X LAN5
  • Toepassen

    Toegegeven zijn sommige dingen moeilijk te vinden. Een heleboel dingen zitten namelijk goed “verstopt”. Waarom dat zo is, moet je mij niet vragen maar AVM ;-)

  • Hoofdmenu
  • Thuisnetwerk
  • Netwerk
  • Netwerkinstellingen
  • WAN-instelling
  • 0 WAN
    X LAN5
  • Toepassen

    Toegegeven zijn sommige dingen moeilijk te vinden. Een heleboel dingen zitten namelijk goed “verstopt”. Waarom dat zo is, moet je mij niet vragen maar AVM ;-)

 

Hoi @gensnet 

Hartelijk bedankt voor je stappenplan!
Ik heb het direct omgezet in mijn Fritz!Box 5590 Fiber.

Het zit enigszins verstopt in het menu, maar is op zich wel gemakkelijk te vinden als je weet waar je het moet zoeken, maar dat is meestal zo natuurlijk!


 

Hoi @Hansie-NL 

Ook jij bedankt voor het delen van de AVM link.


Reageer