Skip to main content
Beantwoord

Fritzbox 4060 als router achter KPN modem

• 22 februari 2025
  • 10 reacties
  • 227 keer bekeken

JanMaartenV
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img

Bij mijn huidige Ziggo (coax) aansluiting heb ik mijn Fritzbox 4060 router achter het modem van Ziggo zitten, werkt probleemloos.

Heb door Ziggo het modem/router in de brigde laten zetten. (dom modem)

Nu stap ik over naar glasvezel vd KPN.

Ook nu wil ik mijn eigen Fritzbox 4060 achter (domme) modem vd KPN plaatsen.

Ik lees hier dat er een aantal consumenten zijn die daar problemen mee ervaren !

Dat is nu niet wat ik wil !

De verkoper vd KPN gaf mij aan dat het geen probleem moet zijn, maar lees hier wel een aantal (oude) topics die wel problemen ervaren.

Hoe sluit ik alles het beste aan zodat het probleemloos gaat werken ?

En de KPN TV ontvanger, waar sluit ik die op aan in het beste geval ?

Heb enkel Internet en TV, geen vaste telefoon.

Grt. JanMaartenV

Beste antwoord door Patt_

Hi ​@JanMaartenV, Ondanks de Fritz!box 4060 als Router wordt benoemd bij AVM, lijkt mij deze zeker geschikt en veilig om direct aan te sluiten op het NT (glasvezel kastje). Dit gaat via de WAN poort op de Fritz!box. KPN biedt ook Fritz!boxen aan tegen een meerprijs om te gebruiken als modem. Ondanks dat er bij KPN geen gebruik wordt gemaakt van de 4060, zou dit moeten werken.

Let wel op dat dit geen plug&play is zoals de KPN box die u ontvangt. Deze dient handmatig ingesteld te worden op het KPN netwerk. De instructies zouden het zelfde moeten zijn als bij de 7590, die KPN wel aanbiedt. Zie https://www.kpn.com/service/handleidingen-software voor hulp bij de installatie.

De KPN box kan helaas niet ingesteld worden in Bridge Modus om er een “dom” modem van te maken en deze door te verbinden aan uw Fritz!box zoals bij Ziggo. Wel kan de Fritz!box fungeren als Acces Point en/of Switch achter de KPN box (bekabeld). Let hierbij wel op dat Mesh niet werkt en u meerdere netwerken voor WiFi zou kunnen hebben indien beide modems een WiFi signaal actief hebben.

Voor de beste werking van TV is direct bekabeld aansluiten op het modem de beste oplossing. In dit geval is het modem, de box die aangesloten is aan uw NT (glasvezel kastje). Er zijn ook draadloze oplossingen, maar deze verschillen aan de hand van welk modem (KPN box of Fritz!box) u gebruikt.

Bekijk origineel

10 reacties

• 5747 reacties
  • 22 februari 2025

Heb je glasvezel? Zo ja, dan kan je hem gewoon rechtstreeks aan het glasvezelkastje hangen zonder KPN Box er tussen. In de webinterface van de Fritzbox stel je in dat je KPN hebt en klaar.

JanMaartenV
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 22 februari 2025

Dank voor je antwoord Marlon92

Klinkt eenvoudig zoals je het schetst.

Wij hebben glasvezel in de woning.

De aansluiting wordt overgezet op 25 maart a.s.

Nog wel één vraag, als ik de FritZbox gelijk aan dat glasvezelkastje hang zonder KPN box, is de FritZbox wel net zo veilig voor indringers van buitenaf met verkeerde bedoelingen ?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10340 reacties
  • 22 februari 2025

Beste ​@JanMaartenV ik neem aan dat de FB ook een ingebouwde firewall heeft, net als de KPN-router, dan is dat gewoon goed,

Als de firewall binnen de FB ook goed ingesteld is als bij KPN, loop je net zoveel/weinig risico. 100% veiligheid bestaat helaas nog niet.

• 5747 reacties
  • 22 februari 2025
JanMaartenV schreef:

Nog wel één vraag, als ik de FritZbox gelijk aan dat glasvezelkastje hang zonder KPN box, is de FritZbox wel net zo veilig voor indringers van buitenaf met verkeerde bedoelingen ?

Ja. Je hebt dan precies dezelfde situatie als dat je bij Ziggo had. Dat was toch ook veilig? 

• KPN medewerker
  • 6 reacties
  • Antwoord
  • 22 februari 2025

Hi ​@JanMaartenV, Ondanks de Fritz!box 4060 als Router wordt benoemd bij AVM, lijkt mij deze zeker geschikt en veilig om direct aan te sluiten op het NT (glasvezel kastje). Dit gaat via de WAN poort op de Fritz!box. KPN biedt ook Fritz!boxen aan tegen een meerprijs om te gebruiken als modem. Ondanks dat er bij KPN geen gebruik wordt gemaakt van de 4060, zou dit moeten werken.

Let wel op dat dit geen plug&play is zoals de KPN box die u ontvangt. Deze dient handmatig ingesteld te worden op het KPN netwerk. De instructies zouden het zelfde moeten zijn als bij de 7590, die KPN wel aanbiedt. Zie https://www.kpn.com/service/handleidingen-software voor hulp bij de installatie.

De KPN box kan helaas niet ingesteld worden in Bridge Modus om er een “dom” modem van te maken en deze door te verbinden aan uw Fritz!box zoals bij Ziggo. Wel kan de Fritz!box fungeren als Acces Point en/of Switch achter de KPN box (bekabeld). Let hierbij wel op dat Mesh niet werkt en u meerdere netwerken voor WiFi zou kunnen hebben indien beide modems een WiFi signaal actief hebben.

Voor de beste werking van TV is direct bekabeld aansluiten op het modem de beste oplossing. In dit geval is het modem, de box die aangesloten is aan uw NT (glasvezel kastje). Er zijn ook draadloze oplossingen, maar deze verschillen aan de hand van welk modem (KPN box of Fritz!box) u gebruikt.

• 5747 reacties
  • 22 februari 2025
Patrick van XS4ALL schreef:

De KPN box kan helaas niet ingesteld worden in Bridge Modus om er een “dom” modem van te maken en deze door te verbinden aan uw Fritz!box zoals bij Ziggo. 

Op glasvezel zou dat ook helemaal geen zin hebben. Daar is geen modem. Het glasvezelkastje is het modem. Technisch gezien ook niet helemaal 100 % correct. Het is een "converter". 

Maar in iedergeval: al zou de KPN Bix op bridge modus gezet kunnen worden, dan zou die in geval van glasvezel helemaal niets meer doen dan het verkeer doorgeven. Hij zou er volkomen nutteloos tussen staan.

JanMaartenV
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 22 februari 2025

Beste ​@Patrick van XS4ALL   Dank voor je verhelderend antwoord. 

Inmiddels heb ik binnen mij Fritzbox 4060 de mogelijkheden gevonden om deze in te stellen bij de "toegangsgegevens” zo naar wens in te stellen naar KPN.

Ik denk dat mij dat wel gaat lukken tegen die tijd van 25 maart wanneer de overstap is.

Alleen nog,… waar sluit ik mijn woonkamer TV met dat TV ontvangstkastje vd KPN op aan ?

Ook op een poort van de FritZ4060 ??

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 902 reacties
  • 22 februari 2025
JanMaartenV schreef:

Beste ​@Patrick van XS4ALL   Dank voor je verhelderend antwoord. 

Inmiddels heb ik binnen mij Fritzbox 4060 de mogelijkheden gevonden om deze in te stellen bij de "toegangsgegevens” zo naar wens in te stellen naar KPN.

Ik denk dat mij dat wel gaat lukken tegen die tijd van 25 maart wanneer de overstap is.

Alleen nog,… waar sluit ik mijn woonkamer TV met dat TV ontvangstkastje vd KPN op aan ?

Even om problemen te voorkomen. Zodra je een SMS krijgt van KPN dat je lijn actief is, eerst het KPN modem aansluiten en wachten tot deze volledig verbonden is. Wacht desnoods een uurtje en sluit dan de FB aan. Reden voor deze procedure is dat KPN dan ziet dat de lijn actief is.

Alle apparatuur op je interne netwerk sluit je aan op je FB. Mocht je poorten te weining hebben dan kan je een switch gebruiken om het aantal poorten uit te breiden. Let wel op dat deze switch IGMP snooping ondersteunt.

• KPN medewerker
  • 6 reacties
  • 22 februari 2025
JanMaartenV schreef:

De TV+ ontvanger aansluiten op de 4060 zou een optie zijn als deze als Acces Point of modem wordt gebruikt. Bekabeld heeft altijd de voorkeur, maar de TV+ ontvanger zou ook via WiFi verbonden kunnen worden (mits het signaal goed is).

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 22 februari 2025
Patrick van XS4ALL schreef:
JanMaartenV schreef:

De TV+ ontvanger aansluiten op de 4060 zou een optie zijn als deze als Acces Point of modem wordt gebruikt. Bekabeld heeft altijd de voorkeur, maar de TV+ ontvanger zou ook via WiFi verbonden kunnen worden (mits het signaal goed is).

Die FRITZ!Box kan probleemloos als router op de NTU/ONT van KPN aangesloten worden en de TV ontvangers van KPN kunnen gewoon op de FRITZ!Box aangesloten worden. De wifi van de FRITZ!Box ondersteunt ook multicast to unicast en dat betekent dat de "nieuwe" TV+ Box van KPN ook via wifi aangesloten kan worden.

Reageer