Skip to main content

Is het okay om op mijn KPN Fritz!Box 7590 de Fritz! Lab firmware te zetten? Of is dit juist af te raden?

Mijn huidige versie is de 7.29. De lab heeft alweer een FRITZ!OS 7.39.

Hallo @saintnick het woord lab zegt al genoeg, een testversie.

Als je voorkeur uitgaat naar een stabiele storingsvrije verbinding géén lab-versie installeren,maat de officiële definitieve update afwachten.

 


Iemand nog recente ervaringen met lab versies? Staat daar bijvoorbeeld nog wel KPN als provider in de lijst?


Mijn laatste ervaring is 7.39 op een repeater, en toen verbond niks meer met die repeater, alles bleef op de andere twee wifi punten hangen en de tuinkant waar die voor was geen bereik meer.

Ik zou voor een belangrijke verbinding niet aanraden om de labo versie te installeren, ook omdat als je terug wilt naar een stabiele versie er een fabrieks reset nodig is en je alles weer mag instellen.

Maar heeft jou 7590 nog geen 7.31?

Dacht dat die er voor de 7590 al was.


Mijn laatste ervaring is 7.39 op een repeater, en toen verbond niks meer met die repeater, alles bleef op de andere twee wifi punten hangen en de tuinkant waar die voor was geen bereik meer.

Ik zou voor een belangrijke verbinding niet aanraden om de labo versie te installeren, ook omdat als je terug wilt naar een stabiele versie er een fabrieks reset nodig is en je alles weer mag instellen.

Maar heeft jou 7590 nog geen 7.31?

Dacht dat die er voor de 7590 al was.

Nope. 7.29 is de laatste voor de 7590. https://nl.avm.de/service/status-van-de-productondersteuning/fritzbox/


Ik zie het, de 7590ax heeft wel de 7.31, zal dus niet lang meer duren.


Labor 7.39 voor de FB7590 heeft Wireguard VPN als nieuwigheid (naast de bestaande IPsec), niet dat ik dat werkend kon krijgen.😖 Probeer het zelf als je avontuurlijk bent ingesteld.🤓


@saintnick Ik heb vroeger wel eens naar een labor-versie gekeken. Je kon toen altijd weer terug naar de gewone versie, maar daarvoor had je wel een Windows-computer nodig. Omdat ik Apple heb, heb ik er verder niets mee gedaan.

Als dat nog steeds zo is, zou je de labor gewoon kunnen proberen.


Je kan inderdaad terug naar de gewone versie, alleen ben je dan verplicht een complete reset te doen, en als je veel ingesteld hebt ben je weer even bezig, tenzij je een back-up maakt natuurlijk.


Ik kan de ervaringen van voorgaande forumleden met de lab versies bevestigen.

Soms zijn er bugs, veelal gaat het goed. Zelf bijvoorbeeld diverse keren issues gehad met bonding VDSL bij nieuwe firmware. 
KPN als provider staat er altijd wel bij in mijn ervaring

Ik doe het zelf alleen als er problemen zijn met huidige firmware, en als ik de tijd heb om terug te gaan.

Standaard vraag het systeem dat je een backup maken voordat je de upgrade doet, terug gaan is dan goed te doen, ook vanaf apple.