Skip to main content
Vraag

FTP werkt niet meer in geen enkele stand van de V10

• 16 maart 2025
  • 23 reacties
  • 152 keer bekeken

HBL13
Topper
Forum|alt.badge.img

In geen enkele beveiligingsstand werkt FTP niet meer sinds kort. Alles al geprobeerd maar geen enkele instelling werkt op mijn V10. Niet in Laag(Standaard tegenwoordig) Middel, Hoog en Aangepast.

Wie kan mij verder helpen want we willen onze website middels FTP aanpassen en dit lukt nu niet.

Vriendelijke groet HBL13

23 reacties

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28406 reacties
  • 20 maart 2025

Hmmm, da's gek ​@HBL13. Het klopt dat FTP niet werkt als de firewall op Middel of Hoog staat. Maar op Standaard zou het moeten werken. En als je bij Aangepast de juiste aanpassingen hebt gemaakt ook.

Wat ervaar je precies met de FTP? En wat heb je verder al geprobeerd?

Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • 462 reacties
  • 20 maart 2025

FTP werkt op de V10 in de standen “Standaard” of “Alles toelaten” met poort 21 open.

Poort 21 open betekent in de stand “Alles toelaten”  dat er geen regel moet staan met “X” die groen gemaakt is, m.a.w. geen regel die poort 21 blokkeert.

Firewall Standaard werkt in ieder geval.

Maar:

Welke client gebruik je? De client moet in  ingesteld zijn op “Passieve FTP”, anders gaa t het niet werken.

HBL13
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • 20 maart 2025

Hallo

We gebruiken de FTP van Adobe Dreamweaver al jaren zonder probleem en wij hebben geen wijzigingen aangebracht dus toch raar De poort staat op 20-21 en daar hebben we ook niet aan lopen sleutelen

Mvg

HBL13
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • 20 maart 2025

Kan het te maken hebben met kpnmail instellingen want die werken soms ook niet goed?

Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • 462 reacties
  • 20 maart 2025

Het gaat niet om poort 21, de vraag was of actieve of passieve FTP gebruikt wordt.

• Select Use Passive FTP if your firewall configuration requires use of passive FTP.

Passive FTP enables your local software to set up the FTP connection rather than requesting the remote server to set it up. If you are not sure whether you use passive FTP, check with your system administrator.

For more information on passive FTP, see What is Passive FTP?

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28406 reacties
  • 26 maart 2025

Heb je bij de FTP instellingen in Dreamweaver kunnen checken of je daar wel passieve FTP aangevinkt hebt staan, ​@HBL13?

HBL13
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • 27 maart 2025

Dat gaan we nakijken en eventueel resultaat laat ik weten

Mvg

Rob

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 28 maart 2025

Misschien heb ik het nog gekker. Ben er al maanden over bezig.

Probleem is dat als ik inlog op het modem van mijn V10 ik helemaal nergens iets van beveiliging te zien krijg, laat staan dat ik niveaus kan instellen. 

Verder zijn de meeste afkortingen die er gebruikt worden voor mij abacadabra. De eerste keer dat ik iemand aan de telefoon had bij KPN werd me verteld dat FTP toch wel heel ouderwets was. En van dat soort opmerkingen word ik boos 😠.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8369 reacties
  • 28 maart 2025

Beste ​@Sygo welke firmware heb jij voor de V10, is meteen zichtbaar in het inlogscherm.

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 28 maart 2025

@JanD  Firmware??

Ik zie in inlogscherm H369A. Is dat wat?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8369 reacties
  • 28 maart 2025
Sygo schreef:

@JanD  Firmware??

Ik zie in inlogscherm H369A. Is dat wat?

Als je geen afbeelding van de V10 op je inlogscherm hebt staan, heb je nog de oude software en daar is qua firewall niets in te stellen.

Bij de nieuwe firmware wel, maar we moeten eerst weten welke je nu hebt ​@Sygo 

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 28 maart 2025

@JanD fijn dat iemand mij snapt. Maar hoe nu verder?

Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • 462 reacties
  • 28 maart 2025

Het wordt ingewikkeld want nu is er degene die dit onderwerp gestart heeft met nieuwe firmware en @Sygo met blijkbaar nog de oude firmware. Daarmee heeft FTP altijd gewerkt, dus moet er een andere oorzaak gezocht worden. Twee uiteinden: de PC. Iets verandered? Update naar Win11? Staat de FTP client in Windows firewall geregistreerd? Geeft de FTP client nog ergens informatie over waarom deze niet werkt? En de provider: heeft deze wat veranderd? Staan er op de website of gebruikershandleiding specificaties over de FTP server en kloppen die met de client instellingen?

Inderdaad is FTP heel oud, dat klopt, het woord firewall was toen nog niet uitgevonden in IT context en heeft later FTP erg ingewikkeld gemaakt.

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 28 maart 2025

@hmmsjan_2  het spijt me als ik het topic draadje verstoord heb ... maar ik ben blij dat ik gehoor vind.

Ik ben eerst met webhost aan de gang geweest. Ik kreeg (en krijg nog steeds) socket error 10014. Instellingen richting ftpserver staan goed. 

Ik heb AVG internet security pakket en draai op Windows 10 nog. Voor zover ik weet is er niets aan die kant veranderd.

Tweede of derde persoon bij KPN die me te woord stond had het over nieuwe modem maar was wat vaag.

Ik weet het niet meer dus. Hopelijk jullie wel. 

HBL13
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • 28 maart 2025

Hoi allemaal

Ik dacht dat ik bij KPN iets wijzer zou worden mbt FTP die niet meer werkt via V10 modem

In plaats daarvan wordt het alleen maar verwarder

Ik snap ieders goede bedoeling om te helpen maar het werkt nog steeds niet

Uiteindelijk kan ik wel uploaden via hotspot maar dus niet meer via KPN modem V10

De groeten en een fijn weekend allemaal

Rob 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8369 reacties
  • 28 maart 2025
Sygo schreef:

@JanD fijn dat iemand mij snapt. Maar hoe nu verder?

Welke firmware heb je dus nu ​@Sygo ???

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 28 maart 2025

Beste ​@JanD, Ik heb aangegeven wat ik waar zie, maar waar kan ik nou vinden welke firmware ik heb?

Niet in het inlogscherm dus. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8369 reacties
  • 28 maart 2025
Sygo schreef:

Beste ​@JanD, Ik heb aangegeven wat ik waar zie, maar waar kan ik nou vinden welke firmware ik heb?

Niet in het inlogscherm dus. 

Staat er een foto van de V10 op je inlogscherm? ​@Sygo 

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 28 maart 2025

Nee ​@JanD en volgens mij waren we al tot de conclusie gekomen dat ik verouderde software (of firmware) heb en dat daar inderdaad niets in te stellen valt in de firewall omgeving.

Dus de vraag … hoe (vanaf daar) nu verder?

Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • 462 reacties
  • 28 maart 2025

Dit lijkt me duidelijk een Windows probleem en heeft niets met de V10 van doen.

Ik kan me twee redenen bedenken:

1. Bijwerking van de security software.
  2. De PC software gebtuikt het nieuwe internet protocol IPv6 en doet dat niet goed. Dit heeft wat meer overhead zodat de data niet passen.

Punt 1 helpt alleen de-installeren of een andere PC proberen, 

punt 2:

Open een command prompt:

Type “nslookup”

Type de naam van de server, dan wordt het IPv4 adres getoond, dan CRTL/C

Vul dit IPv4 adres in (4 getallen) in in plaats van de servernaam.

Alternatief: installeer FileZilla. Pas op dat niet nog een “security” pakket geinstalleerd wordt.

Dit is een zeer flexibele FTP client die zowel met IPv4 als IPv6 overweg kan, dan kunnen in ieder geval de data overgestuurd worden.

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 28 maart 2025

Dank ​@hmmsjan_2 , maar dit soort informatie helpt mij niet heel veel. Helaas.

Ik modder wel door 🥴

Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • 462 reacties
  • 28 maart 2025

@HBL13 

Welke server probeer je te bereiken? Is de PC bedraad aangesloten of via WiFi? 

Helpt het om in de Box 10 de firewall IPv6 op aangepast/alles doorlaten te zetten? Pas op dat er geen blokkerende regel (met “X”) voor poort 21 op groen, dus actief staat.

Als met “nslookup” het IPv4 adres wordt opgevraagd, helpt het dan om het IPv4 adres in DreamWeaver in te vullen in plaats van de server naam?

Ik heb FTP uitvoerig getest met de V10 en het moet werken.

Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • 462 reacties
  • 29 maart 2025

@sygo @HBL13

Een simpeler methode om te zien of het probleem IPv6 gerelateerd is, is IPv6 tijdelijk uitzetten op de V10. In de nieuwe firmware zit dit op  “internet verbinding” →  IPv6, dus niet “thuisnetwerk”->ipv6.  en heeft onmiddellijk effect.

Ook in de H369 zit een optie om in en uit te schakelen, mogelijk moet de router herstart worden.

In ieder geval even de PC herstarten om de IPv6 adressen te wissen.

Een simpele manier om het IP adres op te zoeken van de ftp server is bijv. op

https://toolbox.googleapps.com/apps/dig/

Type de naam van de FTP server in. Onder “A”->DATA  staat het IPv4 adres, onder AAAA→ DATA het IPv6 adres. Als er geen IPv6 adres is, dan is IPv6 uiteraard niet het probleem.

Reageer