Skip to main content

Goedenmiddag 

Ik ben een fanatieke gamer, en heb nu een abonnement van ziggo, ik ervaar echter problemen met de modem van ziggo (connectbox) ivm hoog jitter/latency en dat zou komen door de puma 6 chip. Nu wil ik overstappen op adsl(gezien er helaas geen glasvezel beschikbaar is), nu is mijn vraag is modem van kpn wel geschikt voor gaming? Of nog beter gezegd zou ik mijn eigen router als hoofdmodem kunnen instellen met een adsl abonnement? Ik weet dat het via glasvezel bij mijn andere woning wel kon, maar weet niet of je voor adsl een andere aansluiting moet hebben op je router(telefoon aansluiting), want dat ondersteunt mijn router niet. Ik heb trouwens enkel internet nodig, geen telefonie of televisie, bedankt alvast!

 

Mvg Milad

Hallo @Milad Budak , zie onderstaande links voor nadere info:

https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm

Heb je al bekeken welke snelheid je maximaal kunt krijgen  via KPN, kijk anders via onderstaande link:

https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search?utf8


Als je een Zyxel VMG4005-B50A modem gebruikt dan kan je daar een eigen router achter plaatsen, net als bij glasvezel.


@wjb

 

Is er een optie dat je via adsl direct je router(tp-link archer) kan aansluiten ipv eerst een modem van kpn ertussen? Bij glasvezel van t-mobile kon dat wel.. 


Hallo @Milad Budak dat kan ook als je een geschikte router kan vinden met modem-functie, dus een DSL-aansluiting.

 


Ik denk dat je niet juist bent voorgelicht.

het latency issue van de modems is minimaal. De grote vertraging die je ondervindt is voor 99% toe te schrijven aan het internet zelf en de route die je signaal aflegt.

 

dat kun je zelf vrij makkelijk zien als je tracert start ( of traceroute) naar de gameserver waar je spel op staat. (Vanuit de terminal op windows of mac).
Je ziet het totaal ms latency, en hoe dat is opgebouwd. Alleen als je eigen latency, dus tussen je PC en de Ziggo server significant is, ga je verbetering zien. Maar grote kans dat de vertraging daarna zit.

overigens kun je ook bij ziggo een Fritzbox aansluiten, maar nogmaals, ik denk dat het je niet gaat helpen.


Je hebt blijkbaar een TP-Link archer en die heeft geen ingebouwd modem.

Daarom zal je er bij ADSL/VDSL een modem voor moeten plaatsen.

Bij T-Mobile glasvezel staat er ook een NTU/ONT voor dus wat dat betreft is er niet veel verschil.


@EAZ1964

 

Dus de puma 6chip verhaal is onzin? Het klopt dat ik veel internet(gamen) problemen heb met ziggo, buiten de hoge latency/jitter word ik vaak gedisconnect van games. Men heeft een meting gestart en er blijkt ruis te zitten bij de upstream. Hoe weet ik dat de adsl wel goed werkt voor het gamen? En mocht er een probleem zijn kan er iets worden hersteld?

@wjb @JanD

 

Duidelijk bedankt voor de info


Hoe weet ik dat de adsl wel goed werkt voor het gamen?

Misschien heb je familie of vrienden met zo'n aansluiting en mag je het met jouw computer eens proberen.

 


Alles staat of valt bij de beschikbare bandbreedte op jouw adres.

Dus controleer eerst een via die link die @JanD jou gedeeld heeft wat de verwachte bandbreedte op jouw adres is.

Wat is die bandbreedte (dwonstream en upstream)?


@JanD

 

Ik ken niemand die adsl heeft. Verschilt het sowieso niet per huis wat kwaliteit betreft?

Mijn verbinding via ziggo heeft vgm en volgens de community van ziggo te maken met de buitenbekabeling van ziggo. Er zijn metingen gedaan op het moment dat ik slechte verbinding had, en er bleek ruis te zitten op de upload. Maar elke keer als een monteur langs komt schijnt het goed te zitten, waar ik hard aan twijfel.. Ik denk dat men het laat zitten, omdat het misschien te veel geld en moeite kost... 

 

@wjb

 

Technologie

Internet Snelheid

Koper/DSL

13 Mbit/s

Bonded Koper/DSL

25 Mbit


Hallo @Milad Budak via bonden koper kun je dus maximaal 25Mbit/s halen, daar kun je mijns inziens goed mee gamen, mits de latency mooi laag blijft.

Mijn antwoord blijkt niet geheel correct te zijn, aangezien @wjb me verbetert, heel goed, ik game namelijk ook niet, dus beschouw mijn reactie als niet-geplaatst @Milad Budak 

Excuses.

 


Dat is gewoon te weinig om goed te kunnen gamen.

De upstream waarden komen waarschijnlijk niet boven de 5Mbps, klopt dat?

 

Ik zou maar bij Ziggo blijven want dit gaat je geen winst opleveren?


@JanD

 

Inprincipe haalde ik met ziggo ook hoge snelheden, maar het gamen liep nooit lekker. Met pingplotter bleek er te hoge latency/jitter te zijn. Dus mijn vraag heb ik straks niets hetzelfde probleem met adsl? Met een te hoge jitter? En valt daar iets tegen te doen? 


@JanD

 

Inprincipe haalde ik met ziggo ook hoge snelheden, maar het gamen liep nooit lekker. Met pingplotter bleek er te hoge latency/jitter te zijn. Dus mijn vraag heb ik straks niets hetzelfde probleem met adsl? Met een te hoge jitter? En valt daar iets tegen te doen? 

Hallo @Milad Budak zie de eerdere reactie van @wjb 

Gewoon bij Ziggo blijven.


@wjb

 

Hmm duidelijk bedankt iig voor het eerlijk antwoorden


Hmm duidelijk bedankt iig voor het eerlijk antwoorden

Eerlijk antwoorden is het enige waar de consument mee gebaat is en het draait mijns inziens nooit om de leverancier/provider maar altijd om de consument/abonnee.


Graag geen woorden in mijn mond leggen, ik heb niet gezegd dat het puma6 verhaal onzin is.

De vraag is of dit verhaal in jouw situatie van toepassing is. 
wat ik je vraag, is om zelf te meten waar je latency zit, zodat je op basis van eigen bevinding kunt zien waar je issue zit, zodat je een gefundeerd besluit kunt nemen. 
Dat scheelt je hopelijk geld en moeite. 
 


Goedenmiddag 

Ik ben een fanatieke gamer, en heb nu een abonnement van ziggo, ik ervaar echter problemen met de modem van ziggo (connectbox) ivm hoog jitter/latency en dat zou komen door de puma 6 chip. Nu wil ik overstappen op adsl(gezien er helaas geen glasvezel beschikbaar is), nu is mijn vraag is modem van kpn wel geschikt voor gaming? Of nog beter gezegd zou ik mijn eigen router als hoofdmodem kunnen instellen met een adsl abonnement? Ik weet dat het via glasvezel bij mijn andere woning wel kon, maar weet niet of je voor adsl een andere aansluiting moet hebben op je router(telefoon aansluiting), want dat ondersteunt mijn router niet. Ik heb trouwens enkel internet nodig, geen telefonie of televisie, bedankt alvast!

 

Mvg Milad

Hoi @Milad Budak .  Het is verstandig om te achterhalen of die latency van je specifieke verbinding komt of juist van de specifieke servers/configuratie waar je verbind. 

Gezien je verwachtte snelheid op xDSL houdt dat niet over.  Upload is, zoals @wjb  benoemd ook een belangrijke factor bij online gamen en ik verwacht dat die niet bijster hoog gaat zijn. :-(