Skip to main content
Beantwoord

Geen internet via externe modem

  • 16 December 2021
  • 14 reacties
  • 753 keer bekeken

Ik krijg geen verbinding van mijn experia box v10 met mijn externe modem.

Op de zijkant van mijn experia box heb ik 4 aansluitingen voor internet, bij ethernet branden 2 groene lampjes en in het midden met een teken brand het lampje oranje. Ik heb dus vanaf mijn externe modem geen internetverbinding met mijn pc. Ik heb de experia box herstart maar het lampje blijft oranje.

Wie kan mij vertellen hoe kan ik weer verbinding kan krijgen?

Hallo @Eduard Dix , wat bedoel je met een ‘externe modem’? Er kan maar 1 modem op de lijn zitten, of bedoel je misschien een router of access-point?

 


Hallo @Eduard Dix, welkom op het KPN forum! Het is me niet helemaal duidelijk wat het probleem nu precies is. Je hebt een Experia Box met daarachter een extra router en als je hierop de PC aansluit, heb je geen internet. Begrijp ik het zo goed? Als je de PC direct op de Experia Box aansluit, heb je dan wel internet? Als dit wel werkt, dan zit het probleem in jouw router. Als je dan ook geen internet hebt, dan is er mogelijk meer aan de hand. In dat geval kan je het beste telefonisch contact met ons opnemen. 

Het forum is een plek voor en door KPN klanten, een plek waar klanten vooral elkaar helpen. Uiteraard lezen moderators mee en springen zij bij waar nodig, maar een reactie kan wel even op zich laten wachten. Voor een snellere oplossing kan ik je daarom aanraden telefonisch contact met ons op te nemen. We zijn bereikbaar op het gratis telefoonnummer 0800 0402. Eventueel kan je ook met ons chatten.

Vind je het niet erg om even op een reactie te moeten wachten, dan helpen we je natuurlijk graag hier verder. Zou je in dat geval je forumprofiel willen aanvullen met je postcode, huisnummer, geboortedatum en klantnummer? De gegevens in jouw profiel zijn alleen zichtbaar voor jou en de moderators. Geef je hier een seintje als je jouw profiel hebt ingevuld? 


Hallo @Eduard Dix , wat bedoel je met een ‘externe modem’? Er kan maar 1 modem op de lijn zitten, of bedoel je misschien een router of access-point?

 

Hallo Jan, ja ik bedoel een router.


Of heb je het over de lampjes aan weerskanten van je ethernet stekkertjes?

 

Nu heb ik de v10 niet meer in gebruik dus ik vermoed dat een Monteur waarvan er ook een aantal actief zijn op het forum dit kan bevestigen (of tegenspreken :)) 

Het linker lampje “ de oranje”  geeft aan of er activiteit is op de lijn. deze staat dan aan of knippert. 

het rechter lampje “de groene” boven het stekkertje geeft aan of er een verbinding is via de kabel tussen het apparaat en het modem en wat voor verbinding er is. Is deze uit en is er geen activiteit is er geen verbinding. Staat dit lampje uit maar is er wel activiteit is er een 10mbit verbinding (en tenzij je er erg oud apparaat aan de andere kant aan hebt hangen is dat ook iets wat beter kan waarschijnlijk) 

Is het rechterlampje groen dan heb je een 100mbit verbinding (bijvoorbeeld de kpn tv ontvangers die niet 4k geschikt zijn maken nog gebruik van deze snelheid)

Is het lampje oranje dan heb je een 1000mbit verbinding.

Aangezien je er wel lampjes ziet hebben de kabels die bij de lampjes horen wel iets van een verbinding. en haan de kleur te zien heb je 100 en 1000 mb verbindingen wat op zich prima is en geen reden om aan te nemen dat er iets niet werkt.

aangezien deze lampjes ook aan de kant van het aangesloten apparaat zitten kun je daarmee controleren of er een goede verbinding is. 

En als zowel op het modenm als op je apparaat dezelfde lampjes aan staan/knipperen ir er een 99% kans dat er in dat stuk geen problemen zitten

Maar dan is de vraag, wat werkt er bij jou precies niet?

 

 


 


Een afbeelding zegt meer als 1000 woorden :)

Ik zie 2 mogelijke problemen

1: De ethernet poorten:

De beide gele stekkers lijken prima degene in poort 1 zie ik niet of daar activiteit op zit, maar dat kan moment van fotograferen zijn.

poort 3 is prima, zowel “link”  als “ activiteit” 

Poort 2 heeft een probleem., als er aan de andere kant van die kabel wel een apparaat zit (en aan staat) lijkt het erop dat er in de kabel iets niet in orde is. controleer of die kabel nog goed aangedrukt zit aan beide kanten. is dat het geval en blijven alle lampjes uit heb je mogelijk een defecte kabel. Of het apparaat is stuk.

Kun je dan het apparaat wat niet werkt eens aan de kabel in poort 3 aansluiten om te zien of dan de lichtjes wel gaan branden? Zo ja dan is de kabel in poort 2 stuk en zal die vervangen moeten worden. als je het apparaat aan kabel 3 aansluit en de lampjes blijven uit is er waarschijnlijk wat mis met het apparaat.

 

2: de WAN poort 

Ik zie ook dat de kabel in de wan poort geen actieve lampjes heeft. Dat zou betekenen dat de internet verbinding niet actief is. (daarom mogelijk ook het oranje lampje aan de voorkant van je experiabox) als je je gegevens in je profiel op dit forum even invult kan een moderator van het forum een test doen op de lijn om te zien of dat wel allemaal klopt. 

Aangezien je ook de DSL kabel erin hebt zitten ben ik benieuwd of je glasvezel hebt of nog op de koper verbinding zit. Als je geen glasvezel hebt ben ik ook benieuwd waar de kabel in de oranje wanpoort naar toe gaat.


Hallo,

Ik denk dat ik er toch een monteur naar moet laten kijken. Ik heb alle kabels al 'n keer veranderd maar het blijf 't zelfde. 

Bedankt voor je moeite.

Vriendelijke groeten. 


Is dat een Ykabel die in de grijze dsl poort zit? Dan lijkt L1 niet te branden en draait de verbinding dus op halve kracht. Internet lampje brand dat zal er wel zijn.

 

In geval van een koperverbinding (dsl) gaat er geen kabel in de rode Wan poort. Die is voor als je een glasvezelverbinding hebt.

 

Verder snap ik nog steeds niet, heb je hier nou ook nog een router op aangesloten en doet die het niet? Welke kabel is dat op bovenstaande foto?

Krijg je wel internet en wifi uit de v10 zelf?


Je modem krijgt 2 verbinding binnen: (waar dus in het modem een conflict onstaat)

1. van DSL
2. van Glasvezel WAN poort.

Haal de DSL kabel los.

Je WAN poort toont ook geen lichtjes wat dus blijkt dat hij de NT niet ziet.


Je modem krijgt 2 verbinding binnen: (waar dus in het modem een conflict onstaat)

1. van DSL
2. van Glasvezel WAN poort.

Haal de DSL kabel los.

Je WAN poort toont ook geen lichtjes wat dus blijkt dat hij de NT niet ziet.

 

Die WAN poort gaat niet eerder lezen dan dat hij via de dsl niks binnenkrijgt. Dsl kabel eruit halen dus inderdaad en de WAN begint gelijk te branden. Maarrrrr... heeft @Eduard Dix wel een glasvezelaansluiting?¿? 


Op de Foto lijkt ( kan moment van foto zijn ) de WAN poort (rood) niet actief. 
De DSL (grijze) kabel heeft wel verbinding met buiten hoewel alleen op L2

ik vermoed gezien grijze connector en zwarte kabel dat dit een Y-Kabel is ( Reguliere DSL kabel is grijs met grijze connector ) en dat dit dus gaat om een Pairbonding lijn, het mooie oranje lampje aan de voorzijde bevestigd wat Alleen het lampje L2 zegt.. 

Als eerste als er geen glasvezel is er er geen reden om een kabel in de Rode (WAN) poort te hebben dus advies is deze eruit te halen anders gaat het sowieso problemen geven. 
Daarbij als het om een DSL met 2 lijnen gaat wat ik vermoed dan zoals het er nu bij staat hebben we een verbinding op 1 van de 2 en dan specifiek nummer 2. 
 

mijn advies haal de Lan kabel uit de rode poort, als u hier wat aan heeft zitten zet dit dan op een van de gele LAN poorten. 
controleer de DSL kabel of de weerzijde hiervan ( 1 grijze en 1 blauwe connector ) nog goed in het ISRA zitten.


Of de telefoonkabel is met de DSL kabel verwisseld


Of de telefoonkabel is met de DSL kabel verwisseld

dan is de connector groen .. en dan zal hij altijd sync tonen op L1 gezien alleen middelste 2 RJ11 koppelingen kopertjes met daaraan geleiders bevatten . 


Dit kan dan alsnog via Dik2 lopen echter op modem zal dit altijd L1 zijn Wink Wink 


 

@Eduard Dix  Onze community komt met hele goede tips, zo te zien. Ik zie in het systeem dat je inderdaad via pair bonding geleverd krijgt. Dat betekent voor jou nu twee dingen:

  1. De WAN-poort moet leeg zijn. Haal de kabel die daar nu in zit eruit.
  2. Beide lampjes naast de DSL ingang zouden moeten branden. Dat is momenteel niet het geval. Als het goed is heb je een Y-kabel, dat is een kabel die aan één kant opsplitst in twee kabels (1 grijze en 1 blauw connector). Controleer of deze beide nog goed aangesloten zitten op het ISRA.

Daarnaast is het ook goed om de kabel die op poort 2 van jouw modem aangesloten zit, te controleren. Wissel deze bijvoorbeeld eens met de kabel in poort 3. Werkt het apparaat dat je op deze kabel hebt aangesloten dan nog niet, dan is de kabel mogelijk defect. Werkt het apparaat in poort 3 wel, dan zou het nog kunnen dat poort 2 defect is.