Skip to main content
Antwoord

Geen IPv6 meer op Experia Box V10 na spontane herstart

• September 21, 2025
  • 9 reacties
  • 146 keer bekeken

JRS54
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2

Vandaag klapte mijn Experiabox V10 er spontaan uit en starte daarna weer opnieuw op.

Dit is al de tweede keer deze week.

Zowel nu als de vorige keer heb ik ineens geen ipV6 internetverbinding meer en wordt mijn TV-ontvanger DIW7022-0087BC ook ineens niet weergegeven in de GUI op mijn MAC laptop.

Voor de Experiabox V10 heb ik sinds 10 september softwareversie V10.C.25.08.03

Vraag:

Zijn er ipV6 problemen bekend met de genoemde softwareversie op de Experiabox V10?

Beste antwoord door JRS54

@Maja van KPN Dank je voor de feedback.

Ja, er is weer een spontane herstart geweest, waarbij er weer geen ipv6 was. Een herstart van de Experiabox loste dat op. Daarna ontstonden er problemen met de Superwifi’s die ik met een herstart van het netwerk niet opgelost kreeg, ze verdwenen zelfs helemaal uit de interface van de Experiabox,.

Ik heb daarna het volgende gedaan:

1. De NAS, de drie switches en de printer die allemaal een vast ip-adres buiten de ip-pool hadden heb ik, indien nodig een update gegeven en ze op dhcp gezet.
  2. Ik heb de drie Superwifis terug gezet naar fabrieksinstelling.
  3. Ik heb alle apparatuur, inclusief switches en Superwifis uit gezet.
  4. Ik heb daarna de Experiabox V10 een harde reset gegeven (terug naar fabrieksinstelling).
  5. Na pakweg 20 min. wachten heb ik stuk voor stuk de Superwifis op de Experiabox aangesloten en deze elk pakweg een half uur de tijd gegeven.

Daarna heb ik 1 Superwifi bedraad aangesloten en 2 Superwifis draadloos op de gewenste plek gezet.

Alles kwam op groen.

Ik had nu een netwerk met alleen de Experiabox V10 (met de wifi aan) en drie Superwifis.
Ik heb dit geheel pakweg een half uur rust gegeven.

Daarna heb ik stuk voor stuk de switches (Netgear) weer aan gezet en heb in een rustig tempo alle apparatuur weer opgestart.

Daarna ingelogd op de Experiabox V10 en alles zag er goed uit.

Daarna heb ik de NAS en de printer een gereserveerd ip-adres gegeven en verder niets gewijzigd.

Om 08:00 uur begonnen en om 12:00 uur was ik klaar (ik ben met pensioen dus tijd genoeg).

Inmiddels draait het netwerk (met 20 bekabelde apparaten en 19 op het wifinetwerk) al vier dagen zonder problemen.

Ik laat vooralsnog de wifi van de Experiabox V10 aan staan. Ik weet dat er wat dat betreft hier en daar problemen zijn gemeld maar we zien wel of dat bij mij ook het geval zal zijn.

Er zijn nog de volgende ongemakken:
Met betrekking tot de interface op de Experiabox V10 merk ik wel dat de software moeite heeft met switches (de Shield van mijn zoon staat gekoppeld aan een Superwifi terwijl deze toch echt bedraad aan een switch hangt). Tevens wordt onder Safari op mijn M1 MAC-laptop de pagina regelmatig herladen wegens teveel geheugengebruik.

Overigens hoop ik niet dat mijn Zigbee netwerken  (Philips Hub en Aqara hub die op andere kanalen staan dan het wifi netwerk) bij mijn problemen met de Experiabox een rol spelen. Het wordt dan wel erg ingewikkeld.

9 reacties

JRS54
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 22, 2025

Vanmorgen de Experiabox V10 een softwarematige herstart gegeven.

Na de herstart kwam ipv6 weer terug maar de settopbox werd niet weergegeven.

Tevens zag de Experiabox V10 de drie Superwifi’s maar gaf er maar 1 weer.

Enige tijd gewacht om te zien of het probleem zich vanzelf zou oplossen maar het resultaat was dat de Experiabox V10 geen enkele Superwifi weergaf en op het inlogscherm liet zien dat de drie Superwifi’s een probleem hadden.

Ik heb daarna het thuisnetwerk een softwarematige herstart gegeven.

Na deze herstart heb ik ipv6, mijn settopbox wordt weergegeven en alle drie de Superwifi’s zie ik ook weer.

Het probleem is dus vooralsnog opgelost maar de oorzaak is mij nog steeds onduidelijk.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • September 23, 2025

Hi ​@JRS54, heel goed dat je dit zelf op hebt ween te lossen door je thuisnetwerk te resetten, maar wel vreemd dat dit nu al voor de 2e keer gebeurd is 🤔

Heb je de eerste keer dat dit gebeurde, ook al een software reset aan de V10 gegeven? Of heb je dat nu voor het eerst gedaan? In het laatste geval, kan het zijn dat er iets in die V10.C.25.08.03 software niet helemaal goed ingeladen was, wat je nu hersteld hebt door het modem te resetten. En daarna het thuisnetwerk ook helemaal goed ingesteld op de nieuwe situatie, door die thuisnetwerk reset.

Achteraf achterhalen waar dit door veroorzaakt werd is erg lastig en ik denk dan ook niet dat we hier snel achter zullen komen. Mocht het echter toch weer een keer mis gaan, laat je het dan weten? En zou je dan ook screenshots willen maken van hoe alles dan staat, zodat we echt even met je mee kunnen kijken? 

JRS54
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 23, 2025

@Maja van KPN Na de eerste spontane herstart had ik dus geen ipv6 en mijn settopbox was niet zichtbaar. Alles leek echter toch te werken.

De volgende ochtend na de tweede spontane herstart heb ik de Superwifi’s uit gezet, alle wifi apparaten uit gezet, de switches uit gezet en de Experiabox V10 een harde reset (dus terug naar fabrieksinstellingen) gegeven.

Ik heb de Experiabox V10 daarna pakweg een half uur de tijd gegeven om alles in te laden en ben daarna in een rustig tempo de switches en de Superwifi’s stuk voor stuk gaan opstarten. Twee van de drie Superwifi’s kwamen eerst op rood en enkele minuten later op groen. Daarna ben ik de wifi apparatuur in een rustig tempo stuk voor stuk gaan opstarten.

De wifi van de Experiabox V10 heb ik ook nu weer aan laten staan.

De harde reset en het volledig opnieuw opbouwen van het thuisnetwerk heeft de tweede spontane herstart dus niet voorkomen.

Aan de Experiabox V10 hangen in totaal 36 verbonden apparaten, waarvan 13 bekabeld en 23 op het wifinetwerk. Ik heb geen gastnetwerk en extra wifinetwerken.

Aangezien ik een aantal wifi 6 apparaten op wifinetwerk heb, zal ik bij een volgende spontane herstart de Wifi op de Experiabox V10 maar eens uitschakelen.

Laat me even weten of er bekend is dat wifi 6 via de Superwifi’s mogelijk een herstart van de Experiabox V10 kunnen veroorzaken wanneer op de Experiabox V10 de wifi aan staat.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 23, 2025

Beste ​@JRS54 het wordt aanbevolen de wifi op de V10 uit te schakelen als je de wifi6ax van de versterkers gebruikt, daar de V10 geen wifi6ax kent. dit om onderlinge wifitwantoestanden te voorkomen.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • September 30, 2025

Hoe staat het er nu voor ​@JRS54? Is er nog weer een herstart geweest? 

JRS54
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • September 30, 2025

@Maja van KPN Dank je voor de feedback.

Ja, er is weer een spontane herstart geweest, waarbij er weer geen ipv6 was. Een herstart van de Experiabox loste dat op. Daarna ontstonden er problemen met de Superwifi’s die ik met een herstart van het netwerk niet opgelost kreeg, ze verdwenen zelfs helemaal uit de interface van de Experiabox,.

Ik heb daarna het volgende gedaan:

1. De NAS, de drie switches en de printer die allemaal een vast ip-adres buiten de ip-pool hadden heb ik, indien nodig een update gegeven en ze op dhcp gezet.
  2. Ik heb de drie Superwifis terug gezet naar fabrieksinstelling.
  3. Ik heb alle apparatuur, inclusief switches en Superwifis uit gezet.
  4. Ik heb daarna de Experiabox V10 een harde reset gegeven (terug naar fabrieksinstelling).
  5. Na pakweg 20 min. wachten heb ik stuk voor stuk de Superwifis op de Experiabox aangesloten en deze elk pakweg een half uur de tijd gegeven.

Daarna heb ik 1 Superwifi bedraad aangesloten en 2 Superwifis draadloos op de gewenste plek gezet.

Alles kwam op groen.

Ik had nu een netwerk met alleen de Experiabox V10 (met de wifi aan) en drie Superwifis.
Ik heb dit geheel pakweg een half uur rust gegeven.

Daarna heb ik stuk voor stuk de switches (Netgear) weer aan gezet en heb in een rustig tempo alle apparatuur weer opgestart.

Daarna ingelogd op de Experiabox V10 en alles zag er goed uit.

Daarna heb ik de NAS en de printer een gereserveerd ip-adres gegeven en verder niets gewijzigd.

Om 08:00 uur begonnen en om 12:00 uur was ik klaar (ik ben met pensioen dus tijd genoeg).

Inmiddels draait het netwerk (met 20 bekabelde apparaten en 19 op het wifinetwerk) al vier dagen zonder problemen.

Ik laat vooralsnog de wifi van de Experiabox V10 aan staan. Ik weet dat er wat dat betreft hier en daar problemen zijn gemeld maar we zien wel of dat bij mij ook het geval zal zijn.

Met betrekking tot de interface op de Experiabox V10 merk ik wel dat de software moeite heeft met switches (de Shield van mijn zoon staat gekoppeld aan een Superwifi terwijl deze toch echt bedraad aan een switch hangt). Tevens wordt onder Safari op mijn M1 MAC-laptop de pagina regelmatig herladen wegens teveel geheugengebruik.

Overigens hoop ik niet dat mijn Zigbee netwerken  (Philips Hub en Aqara hub die op andere kanalen staan dan het wifi netwerk) bij mijn problemen met de Experiabox een rol spelen. Het wordt dan wel erg ingewikkeld.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • September 30, 2025

Ah kijk aan, dat klinkt nu toch wel positief ​@JRS54, goed gedaan 💪🏼

Wat betreft de weergave van de topologie die je ziet in de interface, kan ik aangeven dat het een bekend issue is dat het gebruik van een switch er voor kan zorgen dat de aansluitmethode niet juist aan wordt gegeven. Dat klinkt precies zoals hoe de Shield van je zoon weer wordt gegeven, dus ik vermoed echt dat het door die bug komt! Ze hebben die in de smiezen en verwachten dat dit met een toekomstige update weer verholpen zal worden.

Dat herladen wegens geheugengebruik, dat gebeurt enkel met de interface? Of ook bij andere websites?

​Overigens hoop ik niet dat mijn Zigbee netwerken  (Philips Hub en Aqara hub die op andere kanalen staan dan het wifi netwerk) bij mijn problemen met de Experiabox een rol spelen. Het wordt dan wel erg ingewikkeld.

We kunnen dit niet uitsluiten. Ondanks dat er andere kanalen worden gebruikt, kunnen verschillende wifinetwerken met elkaar gaan botsen. Toch lijkt het me niet dat het een rol speelt bij de 2 ongemakken die je nu nog ervaart!

JRS54
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 30, 2025

@Maja van KPN Tsja, leuk zo’n Smart Home. De Philips Hub kan ik een ander kanaal geven maar de Aqara hub weer niet.

Het herladen wegens geheugengebruik onder Safari op mijn Mac gebeurt alleen bij de interface van de Experiabox V10 en niet bij andere websites. Het besturingssysteem is volledig up to date maar het gebeurde ook bij de vorige versie.
Aangezien ik nog nergens gelezen heb dat meer mensen bovenstaande ongemak hebben ervaren (de meerderheid zal wel geen Apple computer gebruiken), lijkt het mij een Apple/Safari probleem. Wellicht is het handig om dit even aan de developers door te geven.

Met de twee genoemde ongemakken kan ik best leven en het lijkt ook niet van invloed te zijn op het functioneren van het netwerk.

Voor zover ik nu kan zien hou ik twee mogelijke probleemoorzaken over:
De wifi op de Experiabox V10 (die nu aan staat en waar al problemen over zijn gemeld) en de zigbee netwerken. De wifi op de Experiabox kan uit zetten als er weer een spontane herstart komt maar wat ik aan de zigbee netwerken eventueel moet doen weet ik nog niet.

Wat mij betreft kan dit topic, met dank aan je feedback, gesloten worden. 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • October 3, 2025

Ik hoor er ook niet echt iemand anders over inderdaad, dus het kan goed zijn dat jouw vermoeden over een Apple/Safari probleem klopt ​@JRS54.  Maak ik even een melding van!

Wat betreft de rest: volgens mij weet jij jezelf aardig te redden met zaken testen en uitproberen, maar mocht je in de toekomst toch nog tegen problemen aanlopen waarbij je wat hulp zoekt, open dan vooral weer een nieuw topic zodat de community met je mee kan denken!