Skip to main content
Beantwoord

Geen stabiele internetverbinding meer sinds update KPN Experia Box V10

• December 9, 2025
  • 22 reacties
  • 398 keer bekeken

Een paar dagen geleden heeft mijn modem een update uitgevoerd. Sinds dien is het internet thuis niet meer stabiel. Eerder hier jaren geen last van gehad. Modem terugzetten naar fabrieksinstellingen is geen optie. Wie kan mij verder helpen?

Beste antwoord door Arjan van KPN

Als de verbinding niet stabiel is tussen het modem en de SuperWifi's (en reboots werken niet), dan raden we toch een schone installatie aan. Daarmee wordt ook de Experia Box naar de fabriekinsinstellingen terug gezet, samen met de SuperWifi's. Dan bouw je het netwerk weer even helemaal vanaf het begin op en heb je de meeste kans dat het daarna weer goed functioneert. Als ik jullie berichten zo lees dan zie ik dat jullie op de meest recente firmwareversies zitten voor de V10 en SuperWifi's. Zitten jouw SW2's ook op SW2.C.25.05.08 ​@Jeroen167? Dan valt daarin niets meer te verbeteren en dit zijn ook de versies die de beste stabiliteit zou moeten geven. Met nieuwe updates blijven we de onderlinge verbinding tussen de wifi-punten en het modem verder verbeteren. Dat neemt niet weg dat het ook nu al goed kan functioneren. 

Schone installatie: 

Zet vooral de SuperWifi's ook nog even op een andere plek om te checken of dat een beter resultaat geeft. Mocht dit allemaal niet baten, dan kun je het beste een terugbelafspraak maken met onze helpdesk. Zij kunnen je dan 1 op 1 hiermee ondersteunen en checken of het samen opgelost kan worden. 

Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld door de klantenservice op een moment dat jou uitkomt.

22 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • December 9, 2025

Dat is natuurlijk niet de bedoeling ​@Jeroen167. Gebruik je wifiversterkers?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@Jeroen167. Welkom terug op de KPN Community! Een update zou juist een verbetering moeten geven in plaats van dat het de boel verslechterd. Wij denken graag even met je mee of we dat kunnen omdraaien. 

Hierboven stelt Joep al een belangrijke vraag, namelijk of je Wifi versterkers gebruikt? Dan wel van KPN, dan wel van een andere fabrikant? Kun je ook zien welke firmwareversie op je V10 nu actief is (en welke op eventuele KPN Wifi versterkers)? Met deze informatie kunnen we weer verder kijken naar verbetering. Dit vind je via de webinterface (http://mijnmodem.kpn) van het modem. 

Om je toch al van een tip te voorzien, wanneer je KPN Wifi versterkers gebruikt, is om je thuisnetwerk een herstart te geven. Dan wordt er niets naar de fabrieksinstellingen teruggezet, maar wel even tegelijk opnieuw opgestart. Dat vind je in de webinterface onder Instellingen en dan Systeem. 

Ik hoor graag weer van je!

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • December 20, 2025

Hallo,

Ik heb het ook bij vriendin thuis. 

Experia Box 10 V10.C.25.08.15 

En 3 x superwifi ver 1 SW1.C.25.14.02

En wifi/internet is nog nooit zo slecht geweest. 

Thuis werken is geen doen 😠.

Help !! 

Heb de modem al gerest naar fabriek. en wifi op de modem uit. 

Maar de wifi valt regelmatig uit ! 

Voor de update hadden al jaren prima wifi .

HELP

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 20, 2025

Ik gebruik de zwarte versterkers van KPN. 3x. 

Alles basis handelingen al uitgevoerd zoals een reboot. 

Het is direct na de update misgegaan. En ik lees online dat ik niet de enige ben. Ik kan natuurlijk niet zien wat jullie in de software hebben aangepast. Kan ik de modem geen downgrade geven zodat alles weer oké werkt? 

JanD
Superuser
  • December 20, 2025

Het is direct na de update misgegaan. En ik lees online dat ik niet de enige ben. Ik kan natuurlijk niet zien wat jullie in de software hebben aangepast. Kan ik de modem geen downgrade geven zodat alles weer oké werkt? 

Beste ​@Jeroen167 de firmware is niet te downgraden.

Reset de wifipunten naar fabriekswaarden totdat er een paarsachtig LEDje brandt.

Sluit de wifipunten rechtstreeks bekabeld aan op de modem en wacht totdat het LEDje stabiel groen brandt, dat kan wel tot een uur duren, echt niet eerder afkoppelen.

Wil je uitsluitend van wifi6 van de wifipunten gebruik maken, laat dam 1 wifipunt bekabeld aangesloten op de modem en de rest kan eventueel draadloos en zet de wifi op de modem uit.

Wil je je wifi op de modem ook kunnen gebruiken, dan kunnen alle wifipunten eventueel draadloos gebruikt worden binnen het bereik van de modem, zijnde een paar meter.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • December 20, 2025

Ik heb dit al gedaan. per punt superwifi punt 3x . 

En als ik de wifi uit zet op de modem is het nog veel erger, als de modem reset (spontaan) dan duurt het erg lang voor de wifi/internet weer werkt. 

Als ik de wifi op de modem aanzet gaat dit sneller.

.

Beste ​@Jeroen167 de firmware is niet te downgraden.

Reset de wifipunten naar fabriekswaarden totdat er een paarsachtig LEDje brandt.

Sluit de wifipunten rechtstreeks bekabeld aan op de modem en wacht totdat het LEDje stabiel groen brandt, dat kan wel tot een uur duren, echt niet eerder afkoppelen.

Wil je uitsluitend van wifi6 van de wifipunten gebruik maken, laat dam 1 wifipunt bekabeld aangesloten op de modem en de rest kan eventueel draadloos en zet de wifi op de modem uit.

Wil je je wifi op de modem ook kunnen gebruiken, dan kunnen alle wifipunten eventueel draadloos gebruikt worden binnen het bereik van de modem, zijnde een paar meter.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 20, 2025

Had ik al gedaan, werkt niet. 
Alle punten zijn bekabeld aangesloten op de modem, nog steeds is het probleem niet opgelost. 

Leen59
Wijsgeer
  • December 20, 2025

Probeer eens een herstart thuisnetwerk vanuit het modem.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 21, 2025

Probeer eens een herstart thuisnetwerk vanuit het modem.

Ik heb dit gisteravond gedaan, nu alweer problemen met de stabiliteit en snelheid van mijn internet.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • December 22, 2025

Ik heb de zelfde problemen en van alles wat hier voor bij komt geprobeerd.

Hoe kan ik nu het beste aanvliegen dat het opgelost wordt.

Bellen of kan iemand me hier helpen ? 

Mvg Stijn 

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 23, 2025

Sinds gisteravond valt het tv-signaal volledig weg. Na het herstarten van het modem komt het soms kort terug, maar de storing blijft zich herhalen.

Daarnaast is het internetprobleem nog steeds niet verholpen; de verbinding is instabiel.

Voor mij is stabiel internet essentieel om thuis te kunnen werken. In deze situatie is dat niet mogelijk. 

Ik wil graag dat KPN dit structureel oplost.

Kunt u aangeven:

• welke concrete stappen KPN nu gaat nemen om dit probleem op te lossen?

• of het wisselen van het modem (bijv. KPN Box 12) een optie is?

Als dit niet wordt opgelost, moet ik serieus kijken naar een andere aanbieder. Dat is niet mijn voorkeur, maar de huidige situatie is onwerkbaar.

Dank en ik hoor graag wat u nu concreet voor mij kunt doen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 23, 2025

Het volgende heb ik na wat zoekwerk nog kunnen vinden:

Sinds de firmware-update Experia Box V10 – versie V10.C.25.08.15 zijn er breed gemelde stabiliteitsproblemen bij meerdere klanten. Dit is terug te vinden op het KPN-forum en betreft reproduceerbare issues die direct samenhangen met deze firmwareversie.

Concreet worden o.a. gemeld:

• Wifi-instabiliteit: clients verliezen periodiek de verbinding (2.4 en 5 GHz), ondanks goede RSSI

• Verlaagde throughput via wifi t.o.v. pre-update, zonder wijziging in RF-omgeving

• Mesh/backhaul-problemen met Experia Wifi en SuperWifi:

• nodes blijven in paired status i.p.v. sync

• draadloze backhaul valt weg of komt niet correct op

• Band steering / roaming issues: apparaten blijven “hangen” of moeten handmatig reconnecten

• Problemen verdwijnen niet structureel na herstart, factory reset of herpairen van wifi-punten

Deze klachten:

• Zijn update-gerelateerd (ontstaan direct na uitrol V10.C.25.08.15)

• Doen zich voor bij meerdere klanten en verschillende setups

• Worden door KPN-moderators erkend (o.a. backhaul/mesh-issue)

Lijkt mij dus goed om hier met een oplossing te komen, ipv de standaard antwoorden als; reboot modem en het updaten van de verschillende versterkers. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • December 23, 2025

Als de verbinding niet stabiel is tussen het modem en de SuperWifi's (en reboots werken niet), dan raden we toch een schone installatie aan. Daarmee wordt ook de Experia Box naar de fabriekinsinstellingen terug gezet, samen met de SuperWifi's. Dan bouw je het netwerk weer even helemaal vanaf het begin op en heb je de meeste kans dat het daarna weer goed functioneert. Als ik jullie berichten zo lees dan zie ik dat jullie op de meest recente firmwareversies zitten voor de V10 en SuperWifi's. Zitten jouw SW2's ook op SW2.C.25.05.08 ​@Jeroen167? Dan valt daarin niets meer te verbeteren en dit zijn ook de versies die de beste stabiliteit zou moeten geven. Met nieuwe updates blijven we de onderlinge verbinding tussen de wifi-punten en het modem verder verbeteren. Dat neemt niet weg dat het ook nu al goed kan functioneren. 

Schone installatie: 

Zet vooral de SuperWifi's ook nog even op een andere plek om te checken of dat een beter resultaat geeft. Mocht dit allemaal niet baten, dan kun je het beste een terugbelafspraak maken met onze helpdesk. Zij kunnen je dan 1 op 1 hiermee ondersteunen en checken of het samen opgelost kan worden. 

Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld door de klantenservice op een moment dat jou uitkomt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 23, 2025

@MegaMan144 heeft alles al teruggezet naar fabrieksinstellingen, ook dit heeft niet geleid tot een oplossing, zoals hier boven te lezen is. 

De juiste oplossing is er dus niet, helaas. Dan ga ik kijken welke aanbieders mij wel kunnen voorzien van goed werkend internet. Fijne dag gewenst!

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • January 3, 2026

Ook ik heb na de update naar de nieuwste versie van de KPN software naar mijn V10 en Superwifi 1 punten geen stabiel wifi netwerk meer. SW1’s vallen regelmatig op “rood” en dan moet ik ze weer opnieuw opstarten om ze op groen te krijgen. In de “oude” situatie was alles superstabiel en draaide de installatie probleemloos. Zou er veel voor over hebben om weer terug te kunnen naar de oude situatie, vernieuwing bij. kPN betekend eigenlijk altijd ellende voor de gebruikers , ik was hier al bang voor. Zelf na alles gereset te hebben en de installatie opnieuw opgezet te hebben blijft het ellende.

Voor nu KPN los dit op! Het kan toch niet zo zijn dat omdat KPN zonodig ongevraagd hun eigen software op alle modems en SW’s willen hebben dat de klant de dupe hiervan is. Een korting op het internet abonnement zou gepast zijn, de volle mep betalen voor iets wat niet deugd is niet akkoord.

zoals het nu is kost het mij dagelijks een half uur tot een uur om alles weer correct werkend in de lucht te krijgen, dat is toch niet normaal.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • January 3, 2026

Ook ik heb na de update naar de nieuwste versie van de KPN software naar mijn V10 en Superwifi 1 punten geen stabiel wifi netwerk meer. SW1’s vallen regelmatig op “rood” en dan moet ik ze weer opnieuw opstarten om ze op groen te krijgen. In de “oude” situatie was alles superstabiel en draaide de installatie probleemloos. Zou er veel voor over hebben om weer terug te kunnen naar de oude situatie, vernieuwing bij. kPN betekend eigenlijk altijd ellende voor de gebruikers , ik was hier al bang voor. Zelf na alles gereset te hebben en de installatie opnieuw opgezet te hebben blijft het ellende.

Voor nu KPN los dit op! Het kan toch niet zo zijn dat omdat KPN zonodig ongevraagd hun eigen software op alle modems en SW’s willen hebben dat de klant de dupe hiervan is. Een korting op het internet abonnement zou gepast zijn, de volle mep betalen voor iets wat niet deugd is niet akkoord.

Hier na 3de reset van alles. is het week goed gegaan maar vandaag toch weer uitgevallen. pfff vermoeiend. En als ik weer ga bellen moet je weer alles resetten 😔

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Super frustrerend natuurlijk dat jullie netwerk niet stabiel blijft werken en dat er steeds actie nodig is om alles weer soepel te laten draaien. We zijn er van op de hoogte dat het nog niet bij iedereen goed draait en met elke update proberen we dat weer iets te verbeteren. En dat krijgen we ook terug van de gebruikers dat het telkens wat beter gaat, maar helemaal optimaal werkt de firmware nog niet bij iedereen. Toch was het wel nodig dat we de firmware en updates in eigen hand hebben genomen, want zo hebben we er meer controle over en kunnen we makkelijker en sneller inspringen op ontwikkelingen en innovaties. 

Voor nu adviseer ik bij problemen om even in te loggen op http://192.168.2.254 en dan via Instellingen en Systeem te kiezen voor een herstart van het thuisnetwerk. Dan ben je met één druk op de knop (en 5 minuutjes geduld) klaar als het goed is. 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • January 10, 2026

Super frustrerend natuurlijk dat jullie netwerk niet stabiel blijft werken en dat er steeds actie nodig is om alles weer soepel te laten draaien. We zijn er van op de hoogte dat het nog niet bij iedereen goed draait en met elke update proberen we dat weer iets te verbeteren. En dat krijgen we ook terug van de gebruikers dat het telkens wat beter gaat, maar helemaal optimaal werkt de firmware nog niet bij iedereen. Toch was het wel nodig dat we de firmware en updates in eigen hand hebben genomen, want zo hebben we er meer controle over en kunnen we makkelijker en sneller inspringen op ontwikkelingen en innovaties. 

Voor nu adviseer ik bij problemen om even in te loggen op http://192.168.2.254 en dan via Instellingen en Systeem te kiezen voor een herstart van het thuisnetwerk. Dan ben je met één druk op de knop (en 5 minuutjes geduld) klaar als het goed is. 

Met elke update “proberen” jullie het weer iets te verbeteren. Dat is leuk. Dus van een 100% betrouwbaar netwerk naar een waardeloos onstabiel netwerk , in 1 nacht door de strot geduwd door KPN, en vervolgens maar moeten hopen dat het KPN lukt de komende maanden ( van snelle oplossingen heeft KPN nog nooit gehoord) het te op te lossen. Ik wil mijn oude systeem terug, jullie hadden dit nooit mogen doordrukken terwijl het nog niet werkte. Nu zit de klant met de ellende met alle bijkomende problemen en vooralsnog is de enige oplossing tig keer per dag je netwerk maar opnieuw opstarten. Heb alles al meerdere keren volledig gereset en opnieuw opgezet en dat levert ook steeds hetzelfde ellendige resultaat op. Als ik om compensatie vraag is KPN ineens doof maar ik mag wel iedere maand de volle mep voor een super slecht werkend iets betalen. 
Vind echt dat er prutsers bij KPN werken, het lijkt op een 1e jaars ict klasje die voor de gein maar eens iets nieuws moeten opzetten en we zetten er steeds een klas nieuwe 1e jaars op zodat het jaren duurt voor er weer eindelijk, als dat al ooit lukt, iets 100% stabiel opgeleverd kan worden.

En het ergste is dat toen jullie met de ontwikkeling van de eigen software voor box en wifipunten begonnen werd al voorspelt dat het deze jaren durende ellende zou opleveren en toch eigenwijs doordrukken zonder goede kennis en knowhow aan te nemen. Want ach wij zijn KPN hé, wij weten het beter.

• Deelnemer
  • January 13, 2026

Ook hier 1 groot drama met V10a en de 3 Experia Wifi punten. Sinds de update half december onstabiel, wegvallende connecties of wifi die niet reageert op (voornamelijk) smartphones.
Werkte jarenlang vlekkeloos, echt vlekkeloos voor de update.

Half mei loopt het contract af, mocht het tzt niet opgelost zijn weet ik wat ik moet doen.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • January 13, 2026

Ook hier 1 groot drama met V10a en de 3 Experia Wifi punten. Sinds de update half december onstabiel, wegvallende connecties of wifi die niet reageert op (voornamelijk) smartphones.
Werkte jarenlang vlekkeloos, echt vlekkeloos voor de update.

Half mei loopt het contract af, mocht het tzt niet opgelost zijn weet ik wat ik moet doen.

Begin maar vast met oriënteren, zou mij enorm verbazen als ze het op korte termijn oplossen. Ze lopen nu al zo lang te prutsen met de nieuwe software dat je zou mogen verwachten dat ze het nu zo langzamerhand wel eens snapten maar helaas. Het nivo van ontwikkelaars is blijkbaar niet van erg hoge kwaliteit, of er zit eentje die het als extra taak er naast doet. Vind het wel knap dat je zo snel van een betrouwbare instantie af kunt zakken naar een volstrekt onbetrouwbare en dat alleen omdat je zo nodig alles in eigen hand wilt houden zonder daarvoor de juiste kennis te bezitten en voldoende mankracht voor aan te nemen.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • January 21, 2026

En daar gaan we weer . ….. tjongejonge 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • January 21, 2026

En daar gaan we weer . ….. tjongejonge 

Precies dat, wat een ellende en er is blijkbaar niemand bij KPN die het iets interesseert. Veel geld uitgeven aan dure reclames om nieuwe klanten de ellende in te trekken maar niets over hebben voor betrouwbare KPN software voor je apparatuur. Zo jaag je aan de achter kant weer mensen weg die je aan de voorkant binnen hengelt. Zet er nu eens genoeg kundige mensen op die het binnen een acceptabele termijn echt oplossen ipv al jaren aanmodderen waarbij het einde nog lang niet in zicht is.