Skip to main content

Tijdens mijn vakantie heeft KPN mij overgezet van ADSL naar glas (de glasvezelkabel was voor mijn vakantie aangelegd). Niet heel erg handig omdat tijdens thuiskomst wij geen internet hadden en ik de boel moest omgooien en een UTP kabel moest aanleggen. Ook wel lekke geen internet bij thuiskomst met puberende kinderen 😉.

Na het testen viel mijn verbinding tegen. Haalde lang niet altijd de snelheid van 80 Mbps en viel soms helemaal weg. Er waren ook periodes dat de verbinding wel goed was. Hierover heb ik met KPN gebeld en zij adviseerden mij om een nieuwe modem te installeren. Deze hebben ze opgestuurd en is vandaag aangekomen. Ik maakte de doos open en tot mijn verbazing zat er exact dezelfde modem in (experiabox v10). Omdat ik de oude direct retour moest sturen heb ik de nieuwe maar geïnstalleerd. De verbinding lijkt nu wel OK maar ik heb er niet veel vertrouwen in. 

Heeft iemand ervaring met de experiabox v10 en glasvezel (of mogelijke andere oplossingen)? 

Ik hoor het graag.

Huib

De Experiabox v10 is gewoon geschikt voor glasvezel. 

Hoe meet u de snelheid? Bekabeld rechtstreeks op de Experiabox? Zonder dat er kastjes of een switch tussen zit ofzo?

U gebruikt een kabel waar de stekkers er vanuit de fabriek er vast aan zitten? U heeft ze er niet zelf aangezet?


ik gebruik de kabel van KPN, dus niet zelf stekkers eraan gezet. Snelheid meet ik meestal op de laptop met Wifi verbinding maar ik heb het ook met een kabel getest, zelfde resultaat. 

Als de modem wel geschikt is voor glas waarom zegt de servicedesk van KPN dat een “gloednieuwe”  modem waarschijnlijk het probleem verhelpt. Hij heeft de verbinding doorgemeten en kwam daarna tot deze conclusie. Is de experiabox v10 de nieuwste modem? De servicedesk gaf aan dat ik de nieuwste versie modem kreeg. volgens mij zit KPN al bij versie 12? Het maakt mij niet uit welke modem ik heb als hij het maar goed doet. 


Hallo @Joep2604 , de V10 is een goed modem en gezien je aangeeft ongeveer 80Mbit/s te halen lijkt het me dat je een 50/50Mbit/s abonnement hebt, klopt dat?


Nee, ik heb een 80/30 abonnement en haal vaak net 40. Gisteren was de verbinding zeer onstabiel. Ik was aan het thuiswerken via Citrix en het scherm was continu “bevroren”. Daarom heb ik met de servicedesk gebeld. Zij gaven aan dat de “oude” modem het probleem was.  


Hallo @Joep2604 glasvezel werkt met synchrone snelheden en zou bij jou dus nu 80/80 bekabeld moeten zijn.

 


Een 80/30 abonnement, dat moet een heel heel heel heel heel heel heel heel oud abonnement zijn. Zoiets is de afgelopen 15 jaar bij KPN niet meer verkocht denk ik…

Wat betaald u er voor elke maand?


80/30 herken ik inderdaad niet. Een experia box v10 is het stabielste modem wat KPN in de aanbieding heeft, dus daar zal het niet aan liggen. Heeft een monteur het geinstalleerd of heeft u dit zelf gedaan?


Hallo @Joep2604 glasvezel werkt met synchrone snelheden en zou bij jou dus nu 80/80 bekabeld moeten zijn.

 

Niet helemaal waar. Als je van koper naar glas migreert zonder verdere aanpassingen van het abonnement blijf je op het DSL snelheidsprofiel. Waarbij je de snelheid uiteraard dan wel behoort te halen (aangezien het glasvezel is).

@Nick83 :

80/30 heeft weliswaar nooit bestaan maar 80/8 wel (in 2018 nog) maar dat is later opgehoogd naar 100/10. Wat in de praktijk 100/30 was als je dicht bij de kast woont. Dus het kan ook heel goed 80/30 zijn geweest destijds (in de praktijk).


Oké @Ward_ , weer wat geleerd.

 


Ok ... nou ja, 2018 is wel heel heel heel heel heel heel heel geleden...


Ik heb idd al heel lang dit abonnement. Wanneer ik een nieuwe afsluit dan moet ik meer betalen. Dit komt door de extra’s die nu in mijn abonnement zitten. En @Ward_ , je hebt helemaal gelijk. Ik heb m’n abo bekeken en ik heb 80/8 en in de praktijk is dit (toen ik nog adsl had) ongeveer 100/30. 
Goed om te horen dat de Experia v10 stabiel is voor grasvezel. Als de problemen niet zijn opgelost dan moet het ergens anders aan liggen. 


Hoe is de verbinding nu, @Joep2604 ? Draait alles nog stabiel?


Het ziet erbij steeds goed uit. Geen lastert van wegvallende verbinding. Het probleem lijkt opgelost. 


Succes allemaal !