Skip to main content
Antwoord

Hoe kan ik Box 12 op Ubiquiti cloud gateway aansluiten?

• June 8, 2025
  • 16 reacties
  • 304 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik ben bezig met een netwerk upgrade waardoor ik de kpn box 12 achter de unifi cloud gateway zet. De kpn box 12 blijft in het netwerk voor het gebruik van een telefoonlijn. Na het aansluiten van de KPN box blijft het ethernet lampje branden op de kpn box, krijg ik geen verbinding na het toewijzen van een statisch ip adres, is er geen telefonie.

Ik had verwacht dat het simpel weg in pluggen was en mogelijk wat portforwarden.

De KPN BOX heeft ook een lampje knipperen dat is het ethernet lampje. De KPN box is niet bereikbaar na het toewijzen van een statisch ip adres. Ik verwacht dat de kpn box geen ip adres accepteert en dat deze daarom ook geen internet heeft.

Dit is de huidige structuur:

Beste antwoord door Mark-h

Je zou ook meteen naar een ip phone kunnen zoals yealink gigaset dan heb je meteen ook HD audio ipv analoog via de rj11 🫣

Helemaal mee eens dat is een handige oplossing. Dit laat ik over voor de volgende keer dat ik iets in het huis van mn ouders wil vervangen. Voor nu ga ik het oplossen met een ATA - Grandstream Networks HT801 zodat die het weer doen, zelf heb ik geen ervaring met Ip phone en weet er ook niet veel van af, dat is wel de reden dat ik het nu niet oplos op die manier. Hopelijk komt de Grandstream snel binnen!

16 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 8, 2025

Beste ​@Mark-h de juiste volgorde is: glasvezelkast --- KPN modem/router --- Ubiqiuti

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • June 8, 2025

Beste ​@Mark-h de juiste volgorde is: glasvezelkast --- KPN modem/router --- Ubiqiuti

Dit zou inderdaad kunnen alleen ik wil de KPN box alleen gebruiken voor telefonie en niet voor andere dingen zoals Router, DNS, TV echt alleen voor de telefonie.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • June 8, 2025

Dit zou inderdaad kunnen alleen ik wil de KPN box alleen gebruiken voor telefonie en niet voor andere dingen zoals Router, DNS, TV echt alleen voor de telefonie.

Om de KPN Box achter Ubiquiti te zetten, moet je een PPPoE server op de Ubiquiti installeren.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Telefonie kan je met een ata module oplossen dan ben je helemaal af van de experiabox 😆

Houdt er wel rekening mee dat ubiquiti hardware wat moeite heeft met pppoe 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • June 8, 2025

Telefonie kan je met een ata module oplossen dan ben je helemaal af van de experiabox 😆

Ik heb alles al werkend alleen nog de telefoon. Ik verwacht dat de ata ook de beste oplossing is

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • June 8, 2025

Welke Ata zou je aanraden?

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Je zou ook meteen naar een ip phone kunnen zoals yealink gigaset dan heb je meteen ook HD audio ipv analoog via de rj11 🫣

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • June 8, 2025

Helemaal mee eens dat is een handige oplossing. Dit laat ik over voor de volgende keer dat ik iets in het huis van mn ouders wil vervangen. Voor nu ga ik het oplossen met een ATA - Grandstream Networks HT801 zodat die het weer doen, zelf heb ik geen ervaring met Ip phone en weet er ook niet veel van af, dat is wel de reden dat ik het nu niet oplos op die manier. Hopelijk komt de Grandstream snel binnen!

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Maar voor de ATA heb je de zelfde instellingen nodig voor een ip phone 🫣

onderstaande link kan jeje gegevens opvragen bij kpn voor het instellen van de SIP gegevens zodat de telefonie weer gaat werken

https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Mark-h welkom op de KPN Community! Zoals je merkt denken we graag met je mee! Is het allemaal nog een beetje gelukt?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • June 21, 2025

Hoi ​@Mark-h welkom op de KPN Community! Zoals je merkt denken we graag met je mee! Is het allemaal nog een beetje gelukt?

Hoi Remco,

Het is zeker gelukt de KPN box is helemaal weg gehaald en heb een Grandstream geplaatst. Gelukkig was deze op tijd binnen, er werden belangrijke telefoontjes verwacht.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Kijk dat zijn goede berichten! Fijn dat het gelukt is!

• Nieuwkomer
  • July 4, 2025

Ha Mark, ik heb ook een Ubiquity Cloud Gateway en wil ook de Experiabox er tussen uit halen. Kun je aangeven welke instellingen je hebt aangepast om dat werkend te krijgen? Het gaat mij om internet en TV, ik heb geen telefonie.

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 4, 2025

​@Mark-h ​@Mischa_B Wellicht is het zinvol om die informatie te delen in het topic

dat daar speciaal voor is bestemd. Ik kijk hiervoor naar ​@Remco van KPN, wellicht kan hij dit topic en de instellingen van ​@Mark-h daarheen verplaatsten.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Ha Mark, ik heb ook een Ubiquity Cloud Gateway en wil ook de Experiabox er tussen uit halen. Kun je aangeven welke instellingen je hebt aangepast om dat werkend te krijgen? Het gaat mij om internet en TV, ik heb geen telefonie.

Voor glasvezel direct op de ONT

WAN
PPPoE

user: kpn of willekeurig maar allebei het zelfde

pass: kpn of willekeurig maar allebei het zelfde

Vlan: 6

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Voor glasvezel direct op de ONT

WAN
PPPoE

user: kpn of willekeurig maar allebei het zelfde

pass: kpn of willekeurig maar allebei het zelfde

Vlan: 6

Voor TV kan je het volgende script gebruiken

https://github.com/fabianishere/udm-iptv

letwel dat je eerst igmp proxy uitzet voordat je het script draait.Â