Skip to main content

Ik heb een nieuwe experia V12 box ontvangen ter vervanging van mijn oude box.

Na aansluiten van de v12 box zijn de instellingen 1 op 1 overgenomen, bv ook de verschillende ssid's voor mijn 2,4 en 5 Ghz.

Nadat ik een wifi instelling in de V12 box heb aangepast is de ssid voor de 5Ghz verdwenen en vervangen door de naam van de 2.4 Ghz ssid. 

In de V12 Box zie ik idd geen mogelijkheid om een andere ssid naam in te stellen voor het 5Ghz netwerk.

Hoe kan dit worden hersteld?

bvd

Guido

ik neem aan dat je dan van een Experiabox V10 bent over gegaan naar de Box12.

in tegen stelling tot de Box12, zit er op de Experiabox V10 geen “bandsteering”. hierdoor was het raadzaam om de 5Ghz wifi van de V10 een aparte naam te geven zodat geschikte apparaten verbinding konden maken met de 5Ghz wifi.

tegenwoordig zitten op alle moderne routers “bandsteering” ingebouwd. dat wil zeggen dat de 2.4Ghz en de 5Ghz wifi allebei dezelfde naam hebben en doormiddel van deze “bandsteering” wordt dan het apparaat, smartphone, laptop, tablet enz, aan de juiste wifi band toegekend.

oftewel tegenwoordig heb je gewoon 1 wifi naam en wordt 99% van de apparaten netjes op de 5Ghz band gezet als deze ondersteund wordt.

wel is het mogelijk om in de Box12 een extra wifi netwerk aan te maken:

 

dit kan handig zijn voor de apparaten die alleen de 2.4Ghz band wifi ondersteunen.


Hallo joey,

Dankjewel voor je reactie.

Maar hoe was het dan mogelijk dat direct na het vervangen van de v10 door de v12 zonder enige aanpassing in de instellingen van de v12 ik voor beide netwerken 2 ssid's had.

Pas na het aanpassen van een wifi aanpassing werd het 1 said.

Groet Guido 


Hallo joey,

Dankjewel voor je reactie.

Maar hoe was het dan mogelijk dat direct na het vervangen van de v10 door de v12 zonder enige aanpassing in de instellingen van de v12 ik voor beide netwerken 2 ssid's had.

Pas na het aanpassen van een wifi aanpassing werd het 1 said.

Groet Guido 

Na vervanging van het modem met de nieuwe v12 maakt deze contact met kpn beheerssystemen. Daarin stonden de oude verschillende waardes vanuit de v10. Die werden teruggezet in de v12 maar omdat de v12 met dezelfde wifi naam werkt voor 2.4/5Ghz greep de software in de v12 bij de eerste aanpassing in en heeft de naam aangepast naar die van 2.4Ghz.