Skip to main content

Ik wil graag gebruik gaan maken van de bridge optie van KPN om zo volledig gebruik te maken van de UDM-pro.
Maar wij hebben hier nu een oudere Experiabox v10 hangen die geen bridge-modus kent.

 

Ik kwam 2 types op het forum tegen, en vroeg mij af of ik evt de v10 kan omruilen voor een v12
dit om evt problemen uit te sluiten omdat het een KPN ‘ondersteund’ modem is (reset taken for granted)

en hij leek mij handig omdat we de TV dan gewoon as-is kunnen laten hangen aan LAN3

dit bovenstaande geld niet voor de Zyxel VMG4005, maar zou de routing voor TV dan ook via de UDM kunnen lopen? (dit vergt wel even uitzoekwerk, maar dat is alles)

Er is geen enkel model router van KPN wat in bridge modus kan. Ook de KPN Box kan niet in bridge modus. 

en hij leek mij handig omdat we de TV dan gewoon as-is kunnen laten hangen aan LAN3

Dit ... is dus technisch onmogelijk. Dat is ook de reden dat er geen bridge modus is, want dit kan gewoon niet.

U kunt de UDM gewoon achter de Experiabox hangen. Heeft u alleen dubbel NAT.


Hallo @Lies53 heb je een glas- of een koperverbinding?

 


Waarschijnlijk koper. Anders zou een Zyxel VMG4005 niet van toepassing zijn...


@JanD Wij hebben nog koper (ADSL2+)

@Nick83 Dubel NAT is inderdaad geen probleem, want dat hebben we nu ook. (werkend-ish)
Maar de v10 is al verouderd, en qua veiligheid zou het mooi zijn om de v12 te krijgen,
En de TV setup blijft dan ook hetzelfde.

ongeacht van het circulaire gedachtegoed van KPN.
Ik zou in dit digitale tijdperk eerder voor veiligheid kiezen buiten circulair.


De Experiabox v10 is niet verouderd. Zelfs nieuwe klanten krijgen die soms. Het is namelijk het enige model wat pairbonding ondersteund. 

Tevens... als u er een 2de router achter heeft staan, wat maakt dan de veiligheid van de Experiabox nog uit? Helemaal geen ene bal.

En u wilde hem in bridge modus zetten. Dan bied die helemaal geen enkele veiligheid meer 😄


Inderdaad, als je toch een eigen router gaat gebruiken, maakt de leeftijd van de provider modem/router niets uit, enigste voorwaarde zou kunnen zijn dat deze gigabit-poorten heeft. 100Mbit-poorten zijn echt achterhaald.

 


@JanD Wij hebben nog koper (ADSL2+)

@Nick83 Dubel NAT is inderdaad geen probleem, want dat hebben we nu ook. (werkend-ish)
Maar de v10 is al verouderd, en qua veiligheid zou het mooi zijn om de v12 te krijgen,
En de TV setup blijft dan ook hetzelfde.

ongeacht van het circulaire gedachtegoed van KPN.
Ik zou in dit digitale tijdperk eerder voor veiligheid kiezen buiten circulair.

De v10 is ons stabielste modem.  Ik begrijp dat jij een eigen router gaat gebruiken? Dan kun je deze desnoods via DMZ instellen. 


Als mijn v10 onverhoopt stuk gaat wil ik weer een v10. 

Een modem in bridge is als een gevangenis zonder deuren en sloten. 

KPN ITV is onmogelijk in bridge. KPN ondersteunt bridge modus ook nooit. 


@Lies53

Er zijn al diverse personen die de Experia Box volledig vervangen hebben door de UDM Pro. Dat uitzoekwerk waar jij over spreekt is al gebeurd.