Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan ik mijn FRITZ!Box 5590 direct op XGS-PON aansluiten?

• February 19, 2025
  • 12 reacties
  • 534 keer bekeken

Beste mensen

ik heb in mijn meterkast een zwarte XGS-PON kastje die verbonden is doormmiddel van een internetkabel met de Experiabox v10.

de experiabox wil ik vervangen door een Fritzbox 5590 XGSPON variant.

De Fritzbox komT morgen binnen, dus als het goed is moet ik enkel de Experiabox vervangen door de Fritzbox ? Dus simpel weg de internetkabel van XGSPON aan de achterkant van Fritzbox aansluiten? 

moet er nog wijzigen aangebracht worden of is de wisselen van kastjes voldoende?

Beste antwoord door bnh

Beste mensen

ik heb in mijn meterkast een zwarte XGS-PON kastje die verbonden is doormmiddel van een internetkabel met de Experiabox v10.

De Fritzbox komT morgen binnen, dus als het goed is moet ik enkel de Experiabox vervangen door de Fritzbox ? Dus simpel weg de internetkabel van XGSPON aan de achterkant van Fritzbox aansluiten? 

moet er nog wijzigen aangebracht worden of is de wisselen van kastjes voldoende?

Welkom op het forum ​@kaptan!

Je zit helemaal goed. Plug gewoon de Fritz!box in met een LAN-kabel, daarna log je in op de Fritz!box interface (http://fritz.box/ ). Je doorloopt het setup van de Fritz!box, en selecteert internet via WAN en KPN als provider.
Daarna gaat hij zich instellen en updaten, en ben je klaar voor gebruik!

Mocht je er niet helemaal uitkomen, dan heeft KPN ook nog een handleiding gemaakt.
Apparaathulp Vrijekeuze - FRITZ!Box 7590 | KPN
(Het model kan enigszins afwijken van dat van u, maar is meestal nagenoeg hetzelfde qua instellingen)

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

12 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • Antwoord
  • February 20, 2025

Beste mensen

Welkom op het forum ​@kaptan!

Je zit helemaal goed. Plug gewoon de Fritz!box in met een LAN-kabel, daarna log je in op de Fritz!box interface (http://fritz.box/ ). Je doorloopt het setup van de Fritz!box, en selecteert internet via WAN en KPN als provider.
Daarna gaat hij zich instellen en updaten, en ben je klaar voor gebruik!

Mocht je er niet helemaal uitkomen, dan heeft KPN ook nog een handleiding gemaakt.
Apparaathulp Vrijekeuze - FRITZ!Box 7590 | KPN
(Het model kan enigszins afwijken van dat van u, maar is meestal nagenoeg hetzelfde qua instellingen)

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 20, 2025

Beste

Bedankt voor uw reactie. Wat is de voordeel als ik de FB rechtstreeks op de glasvezel zou aansluiten door middel van een cover patch? 

alvast bedankt

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • February 20, 2025

Beste

Bedankt voor uw reactie. Wat is de voordeel als ik de FB rechtstreeks op de glasvezel zou aansluiten door middel van een cover patch? 

alvast bedankt

Geen voordeel, je zou het kunnen doen als je de snellere WAN 2.5 Gigabit aansluiting wilt inzetten als LAN aansluiting. Maar dat is voor de gemiddelde gebruiker niet van toepassing omdat bijna niemand een netwerk boven de 1 Gigabit heeft thuis.

Ook bij problemen geeft het veel gezeur, omdat je dan niet simpel van modem kan wisselen, bijvoorbeeld terug naar het KPN modem. Dan moet eerst je ONT serial nummer aangepast worden, dit kan tot 2 dagen duren. Kortom risico en gezeur voor niks. Het KPN ONT doet prima ze werk, lekker houden zo. ​@wjb zal dit statement kunnen bevestigen als second opinion.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 20, 2025

Idd! U heeft gelijk. Beter zo laten.

de Fritzbox 5590 XGSPON is binnen, ik heb de internet kabel van de zwarte kastje aangesloten op de FB WAN/LAN (blauwe poort). 20 minuten gewacht en de Fober/Power led lichtje blijft knipperen.

de WAN indicator blijft wel groen branden

de website van Fritz ging wel open en de Wizard werd gelijk gestart. Nadat ik Nederland hebt gekozen moest ik de internet instellingen door lopen. Hoerop gaf de website aan dat er geen actieve verbinding aanwezig was? 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • February 20, 2025

Idd! U heeft gelijk. Beter zo laten.

de Fritzbox 5590 XGSPON is binnen, ik heb de internet kabel van de zwarte kastje aangesloten op de FB WAN/LAN (blauwe poort). 20 minuten gewacht en de Fober/Power led lichtje blijft knipperen.

de WAN indicator blijft wel groen branden

de website van Fritz ging wel open en de Wizard werd gelijk gestart. Nadat ik Nederland hebt gekozen moest ik de internet instellingen door lopen. Hoerop gaf de website aan dat er geen actieve verbinding aanwezig was? 

Heb je ook KPN als internet provider geselecteerd? Gewoon KPN, niet de KPN Glasvezel versie (dacht ik).

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • February 20, 2025

onder het kopje Internet > toegangsgegevens. kun je kiezen of je via de glasvezel verbinding maakt of via de WAN poort. in jou geval moet je via de WAN poort kiezen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 20, 2025

Het is gelukt! Het werkt zoals het hoort, snelheden zijn ook zoals het hoort 😃

alleen zit ik al een uur te sukkelen met een statisch ip adres toe te geven van mijn ps5

in de ps5 heb ik zelf een ip adres toegewezen en de ps5 maakt verbinding met het internet. In de FB zie ik de Ps5 terug met de zelfde ipadres die ik heb gemaakt.

nu ben ik bij Netwerk-Netwerk instellingen-ipv4 routes-nieuwe ipv4 route-

hier vul ik de ip adres van de ps5 in opv4 netwerk gedeelte

bij subnetmasker 255.255.255.0

en bij gatweway 192.168.178.1

als ik op vakje ipv4 actief route klik krijg ik een foutmelding: de route is niet toegstaan?

wat doe ik hier verkeerd?

• February 20, 2025

Waarom wil je überhaupt zo'n route instellen? Dat is helemaal nergens voor nodig. De Playstation kan je beter gewoon op dhcp mode laten staan.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • February 20, 2025

Beste

alvast bedankt

Geen voordeel, je zou het kunnen doen als je de snellere WAN 2.5 Gigabit aansluiting wilt inzetten als LAN aansluiting. Maar dat is voor de gemiddelde gebruiker niet van toepassing omdat bijna niemand een netwerk boven de 1 Gigabit heeft thuis.

Ook bij problemen geeft het veel gezeur, omdat je dan niet simpel van modem kan wisselen, bijvoorbeeld terug naar het KPN modem. Dan moet eerst je ONT serial nummer aangepast worden, dit kan tot 2 dagen duren. Kortom risico en gezeur voor niks. Het KPN ONT doet prima ze werk, lekker houden zo. ​@wjb zal dit statement kunnen bevestigen als second opinion.

> Geen voordeel,……… rechtstreeks op glasvezel aansluiten.

Dat zeggen de meeste mensen hier. Omdat ze dat nu nòg niet weten of niet willen weten, verbergen ze zo handig hun onkunde. Bovendien promoot de kpn dit ook niet echt om je router rechtstreeks op glasvezel aan te sluiten omdat dit met een kpn box helemaal niet kan.

Het heeft wel degelijk voordelen. Het eerste voordeel is een beetje zwak maar het bespaard electriciteit voor het zwarte kastje.

Het tweede voordeel is dat je dan de WAN-poort kunt veranderen naar een LAN5-poort die dan 2.5 Gbit/s snelheid heeft. LAN-poorten 1 tot en met 4 hebben “maar” een snelheid van 1 Gbit/s. Wanneer je dan netwerk apparaten heb met een 2.5 Gbit/s netwerkkaart of adapter zoef je met een snelheid van 2.5 Gbit/s over je interne netwerk.

Het derde voordeel is dat er minder apparatuur tussen je router en computers zit.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • February 20, 2025

Het stroomverbruik van het KPN ONT is echt verwaarloosbaar..

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • February 20, 2025

Hoe wordt dat vaak gezegd? Dat alle beetjes helpen?

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • February 20, 2025

Hoe wordt dat vaak gezegd? Dat alle beetjes helpen?

Ik hoor je dit vaker zeggen, dus ik ben eens op onderzoek uit gegaan:

Als je kijkt naar energieverbruik, dan zijn er verschillen tussen de twee setups:

1. KPN XGS-PON ONT + V12 router

• KPN XGS-PON ONT (Nokia of Genexis ): ± 5 tot 7 watt
  • KPN V12 router ± 7 tot 10 watt
  • Totaalverbruik: 12 tot 17 watt

2. Fritz!Box 5590 Fiber direct op glasvezel

• Fritz!Box 5590 Fiber: 9 tot 14 watt
  • XGS-PON SFP+ module: 4 tot 5 watt
  • Totaalverbruik: 13 tot 19 watt

Welke is zuiniger?

Gemiddeld is de KPN ONT + V12 router iets zuiniger dan de Fritz!Box 5590 met een XGS-PON module. Maar het verschil is klein (1 tot 2 watt gemiddeld).