Skip to main content

Hey allemaal ! 

Zal jullie het hele verhaal besparen , maar uiteindelijk besloten een andere router aan te schaffen omdat ik niet tevreden ben over onze experia box +superwifi netwerk. 

Nu heb ik deze aangeschaft: https://www.mercusys.com/en/product/details/mr47be/

Ik heb wat gelezen op het "eigen router" forum topic maar kom er niet helemaal uit. 

Wij hebben internet en tv van kpn , tv kijken we eigenlijk nooit, heel soms via de app, dus er zijn geen tv kastjes bekabeld geïnstalleerd. 

Kan ik de kabel uit het glasvezel kastje in de WAN poort op de nieuwe router steken en heeft hij dan verbinding? (Klinkt te simpel) 

Of kan ik alleen de nieuwe router als een soort acces point aansluiten en dan de wifi op de experia box uitzetten ? 

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat als je geen tv gebruikt/kijkt , de aansluiting van glasvezel kastje naar WAN poort voldoende zou moeten kunnen zijn. 

Iemand die mij op weg kan helpen misschien ? 

Wat ik zo begrijp van de website van Mercusys (ik heb deze router zelf niet)  zou deze rechtstreeks op het glasvezelkastje (NTU) aangesloten kunnen worden. (kabel van NTU naar WAN poort op router)

Je moet dan voor de internet verbinding onderstaande instellingen doen

PPPoE via VLAN 6 (802.1q)
PPPoE authenticatie PAP met een gebruikersnaam en wachtwoord (bijv internet / internet).
Maximale pakket grote (mtu) 1500 bytes (rfc4638).
IPv4 adres + DNS servers via PPPoE verkrijgen.

Wat ik zo begrijp van de website van Mercusys (ik heb deze router zelf niet)  zou deze rechtstreeks op het glasvezelkastje (NTU) aangesloten kunnen worden. (kabel van NTU naar WAN poort op router)

Je moet dan voor de internet verbinding onderstaande instellingen doen

PPPoE via VLAN 6 (802.1q)
PPPoE authenticatie PAP met een gebruikersnaam en wachtwoord (bijv internet / internet).
Maximale pakket grote (mtu) 1500 bytes (rfc4638).
IPv4 adres + DNS servers via PPPoE verkrijgen.

Klinkt goed. Thanks voor de instellingen ! Nu weet ik best wat ven netwerken maar dit klinkt vrin gecompliceerd 😜 maar ik ga een poging wagen. 

Hij zal ma/di binnenkomen dus dan gaan we aan de slag. Super bedankt alvast!

Hi ​@mvb13966, ik hoop dat het deze week toch gladjes verlopen gaat met je eigen modem :)

Als extra tip, heb je ons Kennisbank artikel ook al gezien? Hopelijk helpt die je ook op weg:

Reageer