Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan ik SIP ALG uitzetten op mijn KPN Box 12b? Installateur zegt dat dit nodig is voor de MeetME app

• September 16, 2025
  • 6 reacties
  • 157 keer bekeken

Wij hebben een appartementengebouw met 35 bewoners. Bezoekers kunnen zich melden via een voordeurbel. Bewoners kunnen met de MeetME-app de bezoekers zien en de deur openen. De installateur van de voordeurbel geeft aan dat op het algemene modem (KPN Box12b) de instelling SIP ALG uitgezet moet worden om problemen met de communicatie te voorkomen. Bij de helpdesk van KPN weten ze niet hoe dat gedaan moet worden, omdat het een te ingewikkeld technisch probleem is. Heeft iemand een oplossing?

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@Crescendo, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht wordt. Misschien een overbodige vraag, maar werkt het niet gewoon met de experiabox? Als het niet goed werkt lijkt een ander modem me een goede optie. We hebben daar een handig artikel over: 

6 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 16, 2025

Het klinkt alsof je een consumenten abonnement hebt voor zakelijke toepassingen. Deze instellingen zijn niet aan te passen in het modem. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 16, 2025

Is dan de oplossing om een ander modem aan te schaffen en zo ja, welk modem?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 16, 2025

Een TP-Link, ASUS, NetGear of Zyxel bieden die ondersteuning. Die worden overigens niet door KPN geleverd. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 18, 2025

Hoi ​@Crescendo, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht wordt. Misschien een overbodige vraag, maar werkt het niet gewoon met de experiabox? Als het niet goed werkt lijkt een ander modem me een goede optie. We hebben daar een handig artikel over: 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 18, 2025

Ik heb de volgende instructies gekregen om SIP ALG uit te zetten op de KPN Box 12b:

Ja, het is mogelijk om SIP ALG (Application Layer Gateway) uit te schakelen op een KPN Box 12b. SIP ALG wordt vaak ingeschakeld om SIP-communicatie te ondersteunen, maar het kan soms problemen veroorzaken bij VoIP-gesprekken.
Volg deze stappen om SIP ALG uit te schakelen:

1. Log in op de KPN Box 12b:
    • Open een webbrowser en ga naar http://192.168.2.254 (standaard IP-adres van de KPN Box 12b).
    • Voer je inloggegevens in. Dit is meestal admin voor zowel gebruikersnaam als wachtwoord, tenzij je deze hebt aangepast.
  2. Ga naar de geavanceerde instellingen:
    • Klik op de optie Instellingen of Geavanceerd.
  3. Zoek naar de optie voor SIP ALG:
    • In de geavanceerde instellingen, zoek naar een optie die gerelateerd is aan SIP ALG of NAT Traversal.
    • Dit kan zich bevinden onder een sectie zoals Firewall of NAT/Port Forwarding.
  4. Schakel SIP ALG uit:
    • Zet de optie SIP ALG uit of vink de bijbehorende checkbox uit.
  5. Sla de instellingen op:
    • Zorg ervoor dat je de instellingen opslaat en de router opnieuw opstart zodat de wijzigingen effect hebben.

Helaas is het mij niet gelukt om vanuit mijn appartement in te loggen bij KPN Box 12. Het wachtwoord wordt niet geaccepteerd. Bovendien weet ik niet hoe ik op het juiste modem kom. Ik heb namelijk zelf ook een box 12, maar het gaat hier om de algemene Box 12 van het gebouw die in een technische ruimte hangt. Gebruikt die hetzelfde IP-adres? Hoe kom ik daar dan bij/

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 18, 2025

Deze instructies zijn denk ik van chatGPT en volledig Gehallucineerd. Het valt niet uit te zetten op een consumenten modem.