Skip to main content
Vraag

Hoe moet ik port forwarding instellen op mijn box12 met de nieuwe software? V12.C.25.06.06

• June 21, 2025
  • 11 reacties
  • 121 keer bekeken

Tot voor kort kon ik port forwarding aanmaken en in het veld internet IP-adres d.m.v. CIDR-notatie (bijv.: 77.63.0.0/16)  aangeven welke IP-adressen er van buiten bij kunnen.  CIDR-notatie wordt niet meer geaccepteerd door de interface, “ongeldig IP-adres”.  Hoe is dit op te lossen op het modem?!

11 reacties

Edokter
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • June 21, 2025

Zou moeten werken. Misschien struikelt het modem over de scheidingstekens (komma). Probeer eens een spatie o.i.d.

[edit] Met een spatie accepteert mijn Box 12 wel de regel.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 22, 2025

Hoi ​@Edokter bedankt voor je reactie. Helaas werkt een spatie ipv een komma niet, zelfde foutmelding.

Als ik slechts 1 reeks ingeef (bijv 77.63.0.0/16) werkt ook niet. Alleen 77.63.0.0 accepteert de interface wel, maar deze regel werkt dan niet.  ik heb ook geprobeerd om het specifieke IP-adres wat ik op dat moment heb (bijv 77.63.104.121)  in de regel op te nemen, die wordt wel geaccepteerd door de interface maar werkt niet. Het lijkt er op dat de interface CIDR-notatie niet accepteert. 

Edokter
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • June 22, 2025

Hoi ​@Ericcccccc 

Vreemd. Ik heb de zelfde gegevens geprobeerd en hier werkt het wel. Mijn modem heeft nog wel V12.C.24.16.14. Dus misschien zit er toch een fout in de nieuwe firmware?

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 22, 2025

Hoi ​@Edokter 

Bedankt voor het testen. 

Ik heb een paar weken geleden een update van V12.C.24.16.14 naar V12.C.25.06.06 firmware mogen ontvangen, sindsdien heb ik ook deze problemen.

Inmiddels soft reset (stroom eraf) en een harde reset gedaan. Maar dat heeft helaas niet geholpen.

Hopelijk pakt iemand van KPN dit draadje op?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • June 22, 2025

Hey ​@Ericcccccc, welkom hier! Ik zou verwachten dat dit nog gewoon werkt zoals bij Edokter ook het geval. Staat er ook iets aangegeven in het infoblokje dat je te zien krijgt als je op de omcirkelde i voor die regel klikt? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 23, 2025

Hoi ​@Erik van KPN bedankt voor je reactie,

Volgens de instructies zou het inderdaad moeten werken, maar met de versie (V12.C.25.06.06) lijkt het toch niet te werken. Edoker zit op versie V12.C.24.16.14

Tot vorige maand/begin deze maand had ik geen problemen. Er heeft in die periode een update plaatst gevonden vanuit KPN (ik weet niet precies wanneer) en sindsdien heeft het modem problemen met deze port forward settings.

@Erik van KPN kun jij hier iets in betekenen, of kun je me zeggen wie mij hierbij kan helpen?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • June 23, 2025

Volgens de instructies zou het inderdaad moeten werken, maar met de versie (V12.C.25.06.06) lijkt het toch niet te werken.

Ik weet niet tot welke firmware deze bug zat …

Bij eerdere versies werken portforwardings alleen bij vaste IP adressen via DHCP reservering van KPN modem en niet bij statische IP adressen ingesteld in apparaten zelfs.

• June 23, 2025

Hoi ​@Edokter bedankt voor je reactie. Helaas werkt een spatie ipv een komma niet, zelfde foutmelding.

Als ik slechts 1 reeks ingeef (bijv 77.63.0.0/16) werkt ook niet. Alleen 77.63.0.0 accepteert de interface wel, maar deze regel werkt dan niet.  ik heb ook geprobeerd om het specifieke IP-adres wat ik op dat moment heb (bijv 77.63.104.121)  in de regel op te nemen, die wordt wel geaccepteerd door de interface maar werkt niet. Het lijkt er op dat de interface CIDR-notatie niet accepteert. 

Als je helemaal niks invoert, werkt het dan wel?

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 23, 2025

Hoi ​@Marlon92 , Als het veld internet IP-adres leeg wordt gelaten dan werkt de port forwarding wel.  

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • June 25, 2025

Hoi ​@Marlon92 , Als het veld internet IP-adres leeg wordt gelaten dan werkt de port forwarding wel.  

Dat is in ieder geval iets.

Volgens de instructies zou het inderdaad moeten werken, maar met de versie (V12.C.25.06.06) lijkt het toch niet te werken. Edoker zit op versie V12.C.24.16.14

Tot vorige maand/begin deze maand had ik geen problemen. Er heeft in die periode een update plaatst gevonden vanuit KPN (ik weet niet precies wanneer) en sindsdien heeft het modem problemen met deze port forward settings.

@Erik van KPN kun jij hier iets in betekenen, of kun je me zeggen wie mij hierbij kan helpen?

Ik kan er op dit moment niets aan veranderen. Als het in de update is aangepast, dan zal er ook een nieuwe update nodig zijn om het weer te herstellen. Maar ik geef het door aan het team zodat ze hier ook daadwerkelijk naar kunnen kijken en dit mee kunnen nemen. Ik kom er op terug zodra ik meer weet. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 25, 2025

@Erik van KPN bedankt voor je reactie. En ik wacht je reactie van het team verder af.