Skip to main content

Goedemiddag, ik wil graag toegang tot een externe harde schijf, via USB, aan te sluiten op het model KPN (belfort voor glasvezel). Ik neem aan dat ik een specifiek adres moet invoeren. Kan iemand mij helpen?
Alvast bedankt

Ik weet niet beter of de USB-poort op kpn modems is alleen bedoeld/geschikt voor een dongel voor wat sneller internet in buitengebieden en niet voor andere randapparatuur. 

De FritzBox moet wel kunnen wat jij wilt.

Een HD schrijf met eigen voeding en FAT32 formaat is geen probleem. Een USB stick  kan ook zonder voeding

Bedankt iedereen maar..kan ik toegang naar deze HD schrijf krijgen door..192.XXX via browser? Of .. ?

Klopt 

Bedankt iedereen maar..kan ik toegang naar deze HD schrijf krijgen door..192.XXX via browser? Of .. ?

Bij een Fritzbox misschien. Bij een KPN modem kan je dit vergeten. Dat werkt niet bij de modems van KPN. Bij de Experiabox v9 werkte het. Bij de latere modellen niet meer.

Bedankt! Dus, als ik een fritzbox koop en verbind met de latere modellen, is het nog mogelijk?

bedankt nogmaals

Bedankt! Dus, als ik een fritzbox koop en verbind met de latere modellen, is het nog mogelijk?

bedankt nogmaals

Dat klopt

Ja.

Maar je hoeft de Fritzbox niet achter het modem van KPN te zetten. Je kunt de Fritzbox gebruiken in de plaats van het KPN modem. 

Ik weet niet beter of de USB-poort op kpn modems is alleen bedoeld/geschikt voor een dongel voor wat sneller internet in buitengebieden en niet voor andere randapparatuur. 

Deels correct, Sneller Internet Buitengebied maakt gebruik van een los modem van Sagemcom, de poort wordt echter wel gebruikt voor een back-up verbinding op zakelijke lijnen via KPN EEN. Geen idee of die tegenwoordig nog vrijgegeven is op de consumenten-software maar dat is altijd te proberen natuurlijk. HIer draait lekker een Fritzbox voor de back-up lijn via 4G :)

bedankt nogmaals

Zekers, Fritzbox noemt het Fritz!Nas, ik heb deze zelf echter nooit gebruikt dus over de werking hiervan kan ik je verder niks vertellen ben ik bang. Een andere optie is natuurlijk om te kijken naar een simpele Synology of wat dan ook, is misschien goedkoper dan een Fritzbox. Puur je bestanden delen via de router zou nooit mijn voorkeur hebben omdat beveiliging niet altijd even goed is ten opzichte van een dedicated apparaat voor bestandsopslag en -delen.

Als je nu specifiek een Fritzbox gaat kopen voor dit doel, dan kan je beter een NAS kopen denk ik. Een Fritzbox kost al gauw 200 euro ofzo. Een nieuwe. Voor 200 euro ben je voor een NAS zonder harde schijven ook al een heel eind volgens mij. En dan heb je meer mogelijkheden en meer veiligheid. 

Bijvoorbeeld een Synology DS223j.

Deels correct, Sneller Internet Buitengebied maakt gebruik van een los modem van Sagemcom, de poort wordt echter wel gebruikt voor een back-up verbinding op zakelijke lijnen via KPN EEN. Geen idee of die tegenwoordig nog vrijgegeven is op de consumenten-software maar dat is altijd te proberen natuurlijk. HIer draait lekker een Fritzbox voor de back-up lijn via 4G :)

Ik denk dat ​@Henk2304 verwisselde de Dongle uit noodpakket met 4g buitengebied router.

De v12 modem heeft b.v. 2 USB porten. De USB 2.0 is geschikt voor USB dongle (niet iedere dongle werkt, bij vroegere versie werkt zelfs USB tethering van een smartphone) en de USB 3.0 is geschikt voor USB storage.

Bedankt allemaal! Ter referentie, ik heb een KPN box 12b (glasvezel), ik heb alleen een professionele laptop (USB is uitgeschakeld) en ik moet meerdere TB overzetten via wifi. Ik gebruik momenteel NewQ, een externe apparaat dat zowel als draagbare batterij als reisrouter werkt - het probleem is dat het op 1 Mb/s werkt en ik jaren nodig zou hebben. Als ik de HDD gewoon in de router zou kunnen pluggen, zou dat geweldig zijn.
Alvast bedankt voor jullie suggesties!

Waarom is usb uitgeschakeld op de laptop? Is het een laptop van je werk?

Als het een laptop van je werk is, waarom heb je er dan zoveel data op staan die je er af moet halen? Sorry dat ik het vraag hoor, maar dat bedenk ik me zo ff…

Heb je nog een andere pc of laptop? 

Geen probleem 🙂 Ik moet TBs van mijn eigen video's en foto's van veel jaren opslaan 🙂 Anders, heb ik een super oude laptop (2010) die bijna kapot is.

Als alternatief kan ik ook een oude smartphone nemen, een 1TB geheugenkaart toevoegen en alle video's daar opslaan. Maar de vraag blijft - hoe kan ik een HDD in de KPN box pluggen om deze binnen de thuiswifi beschikbaar te maken voor overdrachten?

Het aansluiten van een harddisk op een KPN modem gaat niet. Die mogelijkheid is door KPN uitgeschakeld.

Bedankt Jan! ook als ik een 2e modem verbind met KPN's?

Bedankt alvast

Maar de vraag blijft - hoe kan ik een HDD in de KPN box pluggen om deze binnen de thuiswifi beschikbaar te maken voor overdrachten?

Het antwoord op die vraag weet je al: dat kan niet.

Heb je de tv+ ontvanger van KPN? Daar zijn wel mogelijkheden mee. Als de bestanden niet heel groot zijn. Want het NTFS filesysteem werkt daar niet op. FAT32 wel. Maar daarbij mag elk afzonderlijk bestand niet groter zijn dan... 4 GB.

Geen probleem 🙂 Ik moet TBs van mijn eigen video's en foto's van veel jaren opslaan 🙂 Anders, heb ik een super oude laptop (2010) die bijna kapot is.

Daar kan het prima mee natuurlijk. Als die maar opstart. 

Hoi ​@marco.deroni! Welkom op de KPN Community! Top dat je je vraag meeneemt naar de community om een antwoord te vinden. 

De community heeft je ook al een eind op weg geholpen hiermee en ik kan beamen wat ​@Marlon92 aangeeft; Een (externe) harde schijf aansluiten op een Experia Box is een no go helaas. Maar dat betekent niet dat er andere mogelijkheden zijn zoals je merkt. Kom je al verder met de gegeven informatie? 

Reageer