Skip to main content

Ik heb het Fritz Box pakket ontvangen en ga als het goed is op 14 april overstappen (van de datum heb ik nog geen bevestiging gehad, maar ik ga er vooralsnog vanuit dat ik die de komende dagen nog wel krijg)

De instructies in het pakket zijn nogal onduidelijk. Bij stap 1 (aansluiten op DSL) gaat het al mis: de stekker aan de kabel die uit mijn muur komt, komt niet overeen met de afgebeelde opties. Mijn kabel is wit (niet grijs) en de stekker is doorzichtig (niet grijs) en past niet in de grijze DSL poort. Mijn stekker is kleiner.

Er zitten wel een paar hulpstukjes in het pakket om van een grotere stekker een kleinere te maken, maar niet andersom.

Waar kan ik aanvullende hulp en instructies vinden? De website is een beetje een doolhof.

Bij voorbaat dank!

Kan je eens een detail foto laten zien?


Goede keus.

De fritzboxen hebben voor DSL een RJ45 (als ethernet) de experiaboxen RJ11 (als telefoon).

Kleur is irrelevant.

normaliter komt er een monteur om het kabeltje om te zetten.

Als er nog geen monteur geregeld is dan zou je het specifieke hulplijn nummer kunnen bellen.

Je kunt de kabel zelf maken van een afgeknipte ethernetkabel, maar dat is denk ik niet de bedoeling:-)

 

 


Daar is dat verloopje juist voor om van RJ45 naar RJ11 van de wandaansluiting te gaan:

 

Dat plaatje komt uit deze handleiding: https://assets.avm.de/files/docs/fritzbox/fritzbox-7590/fritzbox-7590_man_nl_NL.pdf


Een van de verloopstukjes (lichtgrijs 090 of misschien 060) lijkt inderdaad wel dezelfde stekker te hebben als uit mijn muur komt. Maar dat verloopstukje is om van een grotere stekker een kleine te maken.

Uit mijn muur komt juist een kabel met kleine stekker (die nu nog in mijn oude Tele2 modem zit). Ik neem aan dat ik dus een verloopstukje de andere kant op nodig heb (gat waar mijn kleine stekker in past en een grotere stekker uitkomt die in de DSL poort van de Fritz Box past).

Dit zit niet in het pakket. Hoe kom ik hieraan? 

 

 


Kun je zien waar de kabel vandaan komt ( isra punt) en daar een foto van maken?


De kabel komt gewoon uit de muur:

 

 


Werk voor een monteur.


. . .past niet in de grijze DSL poort. Mijn stekker is kleiner . .

De kleine stekker past zeker in het grotere gat.

 


. . .past niet in de grijze DSL poort. Mijn stekker is kleiner . .

De kleine stekker past zeker in het grotere gat.

 

Niet doen. Dat geeft na verloop van tijd altijd problemen.

Zelf heb ik indertijd een kabeltje aangeschaft met aan een kant een RJ11- en aan de andere kant een RJ45-stekkertje.

Piet.


Het systeem is zo bedacht dat dit past.
Elke verbinding kan een probleem geven, maar niet om deze reden.


. . .past niet in de grijze DSL poort. Mijn stekker is kleiner . .

De kleine stekker past zeker in het grotere gat.

 

Het past zeker, maar het is ook zeker niet aan te raden. Je vergroot hiermee de kans op storingen en instabiliteit aanzienlijk. 
 

Je kunt hier zelf mee aan de slag gaan, maar ik raad aan om contact op te nemen met onze klantenservice op 0800-0402 om een monteur in te plannen, aangezien de IS/RA het beste helemaal vervangen kan worden voor een nieuw type en de monteur tevens de Fritzbox correct voor je aan kan sluiten. 


Hi @Qrulez! Is het gelukt via 0800-0402 een monteur in te plannen?


Ja, het is gelukt om volgende week een monteur in te plannen!

Helaas is sinds gisteren mijn internetverbinding wel volledig weggevallen. Zowel Tele2 als KPN klantenservice zegt dat dat niet door de overstap komt, omdat de overstapservice dat juist zou moeten voorkomen. Maar tegelijkertijd zijn er ook geen storingen of andere mogelijke oorzaken bekend dus ik vermoed dat toch ergens iets fout is gegaan en ze gewoon geen verantwoordelijkheid willen nemen…

Afwachten of de monteur het volgende week aan de praat krijgt, en of die dan de oorzaak kan achterhalen.