Skip to main content

Uitleg : maak een optie om het modem zelf een snelheidstest te laten doen, te bedienen via de webinterface van het modem.
EN een optie om een snelheidstest te doen van modem naar apparaat.

Dat kan een boel onduidelijkheid voorkomen.
Er zijn regelmatig vragen van mensen die een 1GB verbinding hebben en dan graag die snelheid ook ergens willen zien.

Een goed idee ​@KeesYagi, in de nieuwe KPN software in de KPN Box 14 zit die daarom al.
Ik vermoed dat de andere modems (KPN Box 12 en Experia Box v10) wel zullen volgen.

Hoi ​@KeesYagi dat is inderdaad een goed idee. In de Box 14 zit die inderdaad ingebouwd. Ik weet niet of er in de toekomst dan ook de optie komt voor eerdere modellen, maar ik koppel dit idee ook nog even terug!

Snelheidstest

Een snelheidstest van je modem naar een apparaat in je eigen netwerk kan niet zomaar. Die zou alleen maar werken als je op elke apparaat een stukje software kan instaleren. Je hebt bij een snelheidstest altijd een client en server connectie nodig.

Als je snelheid tussen pc in je eigennetwerk wilt testen dan zou je eventueel met iperf kunnen gaan spelen. 

Dat zit in de FB al jaren ingebouwd... 

gaat weliswaar naar een externe server van AVM 

Goed gevonden, in die uithoek van de fritzbox kom ik bijna nooit (gelukkig want dan ook niet nodig)
Maar, wat er onder staat :
Die Messung erfolgt zwischen unserem Server und dem Gerät, das Sie für den Speedtest verwenden.
Das Messergebnis des Speedtests hängt von vielen Faktoren ab,
wie etwa vom genutzten Gerät (Computer, Smartphone) und dessen Verbindung zur FRITZ!Box.

Dat geeft aan dat het hele traject wordt getest en dus wordt de max. snelheid beperkt door de dunste schakel.
Mijn idee is nu juist om dat per segment apart te kunnen testen.

In de Box 14 zit die inderdaad ingebouwd. Ik weet niet of er in de toekomst dan ook de optie komt voor eerdere modellen,

Als dat hardware matig kan dan tenminste..

maar ik koppel dit idee ook nog even terug!

Super, niet in mijn belang maar voor de vele vragen er over die altijd hetzelfde rondje draaien, wifi, kabel, computer ed.
( En voor degenen die de snelheid waar ze voor betalen ergens willen terug zien )

Een snelheidstest van je modem naar een apparaat in je eigen netwerk kan niet zomaar. Die zou alleen maar werken als je op elke apparaat een stukje software kan instaleren. Je hebt bij een snelheidstest altijd een client en server connectie nodig.

Nouh, ik dacht om een vanaf een website op/in het modem een (fictief) bestand te kunnen downloaden ( en vv,) Dat zou toch moeten kunnen.

Als je snelheid tussen pc in je eigennetwerk wilt testen dan zou je eventueel met iperf kunnen gaan spelen. 

Dat ga ik opzoeken, bedankt.

Hoi ​@KeesYagi dat is inderdaad een goed idee. In de Box 14 zit die inderdaad ingebouwd. Ik weet niet of er in de toekomst dan ook de optie komt voor eerdere modellen, maar ik koppel dit idee ook nog even terug!

Snelheidstest

We hebben dit nagevraagd, ​@KeesYagi, en het staat voor de verdere bestaande modems niet op de planning om daar een speedtest aan toe te voegen. Voor de Box 14 hebben we die keus gemaakt omdat dat modem specifiek uitgegeven wordt bij het 4 Gbit abonnement. Dat is er wel een waar mensen dan eerder geneigd zijn om te willen controleren of die snelheid gehaald wordt. En reguliere speedtests zijn daarin niet altijd ideaal.

( En voor degenen die de snelheid waar ze voor betalen ergens willen terug zien )

Nouh, ik dacht om een vanaf een website op/in het modem een (fictief) bestand te kunnen downloaden ( en vv,) Dat zou toch moeten kunnen.

Dat ga ik opzoeken, bedankt.

Je kan niet zomaar een fake bestand vanuit de modem om een device in je netwerk zetten. Dat kan alleen als je de juiste rechten hebt. Vandaar dat je altijd test vanuit een client waarop je dan speedtest heb draaien naar de servers op het internet. 

De V12 box heeft toch een USB3 poort. Als je daar een usb stick aansluit en copier een 4GB bestand van een PC naar USB stick en terug kan je toch goed meten. Zoiets in windows

echo %time% & copy linux.iso USB_Stick_V12 & echo %time%

In powershell kan men nog preciezer meten met Measure-Command

Reageer