Skip to main content
Update

KPN Box 14: Update naar KPN Software V14.C.24.07.02

  • 2 September 2024
  • 19 reacties
  • 3461 keer bekeken

We updaten de KPN Box 14 naar de nieuwste software. Dat is nu KPN Software V14.C.24.07.02. In deze Product update lees je wat er is verbeterd en veranderd.

 

Wat zit er in de update naar KPN Software V14.C.24.07.02?

 

Verbeteringen op de loginpagina

 

Op de loginpagina is een knop toegevoegd die een overzicht geeft van alle aangesloten KPN Wifipunten (op het moment alleen SW2 die ook KPN Software draaien). In dat overzicht kun je klikken op elk aanwezig, actief, wifipunt. Dit opent de webinterface voor dat specifieke Wifipunt. Je kunt op elke inloggen met het wachtwoord van het masterapparaat en dan de instellingen bekijken. Aanpassen niet, dit gaat via de master. 

Op deze knop zit ook een statusindicator. De statusindicator kan groen (alles ok), rood (synchronisatie- of ander probleem), of grijs (wifipunt offline of uit) zijn. Bij een rode of grijze status zal de statusindicator ook knipperen zodat je direct ziet dat er iets niet klopt. 

Het modem is nu ook bereikbaar via mijnmodem.kpn. En instellen.local kan worden gebruikt om automatisch bij het master apparaat van je thuisnetwerk uit te komen. Dit kan je V10 zijn, of een SuperWifi 2 als je de wifi op je V10 uit hebt staan.

 

Overige inhoudelijke verbeteringen

  • De speedtestmodule had een aantal weergavefouten, deze zijn hersteld. En de meting kan nu herhaald worden terwijl de eerdere resultaten zichtbaar blijven.
  • Ons beheersysteem onthoud je wifigegevens zodat deze automatisch teruggezet kunnen worden bij een reset of vervanging van je modem. Met deze update wordt nu ook het beveiligingsniveau van de wifi opgeslagen (WPA). Gebruik je echter specifiek de wifi reset functie, dan worden al je wifi instellingen teruggezet op de fabriekswaarde. Voor WPA is dat dan WPA 2/3.
  • De wifi reset zet  al je wifi instellingen teruggezet op de fabriekswaarde. Het kwam soms voor dat dit niet helemaal goed ging en de wifi niet weer aangezet werd na de wifi reset. Dit is opgelost.
  • Handmatig aangepaste wifi-instellingen zoals kanaal/kanaalbreedte/mode worden niet automatisch gesynchroniseerd naar aangesloten SuperWifi 2. Vanuit het topologieoverzicht kun je nu een SuperWifi 2 aanklikken en via de wifi radio de instellingen synchroniseren naar die SuperWifi. Standaard staat dit op auto, wat in de meeste situaties ook goed is.
  • Het aan- of uitzetten van de wifi via de webinterface ging niet altijd goed. Dit is gecorrigeerd.
  • Bij de wifi instellingen misten soms waarden. Dit is aangepast.
  • Er is een optie bijgekomen om de WPS functionaliteit aan/uit te zetten. WPS is een koppelmethode om een apparaat via de WPS-procedure te verbinden met wifi. Indien deze functie nooit gebruikt wordt dan kan dit proces worden uitgezet.
    Let op: hiermee wordt ook de fysieke WPS-knop op het apparaat uitgeschakeld. Regel de instelling via de master.
  • Draadloos aangesloten SuperWifi 2 zullen sneller overstappen van 2.4Ghz naar 5Ghz. Hiervoor is het wel nodig dat de SuperWifi 2 minimaal softwareversie 24.03.00 hebben.
  • De ontkoppelknop in het detailoverzicht van een SuperWifi 2 wist nu specifiek deze SuperWifi uit het geheugen van de Box 14. Gebruik dit als de SuperWifi niet meer aangesloten is, of als je een nieuwe koppeling wilt forceren.
  • Ethernetpoort 4 kan exclusief in gastmodus gezet worden. Hiermee krijgt alles wat op deze poort aangesloten is een IP adres uit de gastnetwerk DHCP pool. Het bereik van deze pool kan vergroot worden als dat nodig is.
  • Voor DHCP is een optie ‘autoritatief’ toegevoegd. Hiermee kan er binnen een thuisnetwerk met meerdere DHCP servers gewerkt worden.
  • Het netwerkmasker bij DHCP instellingen werd bij wijziging niet daadwerkelijk veranderd. Nu wel.
  • Als je eigen DNS instellingen had werkte de updateknop in de webinterface niet meer. Nu wel.
  • Bij het uitschakelen van de DNS proxy en het daarna weer inschakelen keerde de IPv6 DNS proxy functie niet terug. Je moest dan de Box resetten. Dit is gecorrigeerd.
  • Bij het maken van port forwards wordt het doel poort nummer nu gekopieerd. Als deze toch anders moet zijn kan je dit vervolgens handmatig aanpassen.
  • ICMPv6 werd onterecht door firewall niveau Aangepast tegengehouden, dit is hersteld.
  • Bij firewall niveau Aangepast kwam het voor dat regels die je verwijderde na een herstart van de Box 14 weer terug kwamen. Dit is gecorrigeerd. 
  • Bij het wijzigen van firewall regels werkte de knop Annuleren niet (je moest naast de pop-up klikken om te annuleren). Nu wel.
  • Sommige sessie intensieve applicaties zoals Torrentapplicaties zorgden ervoor dat de max sessie tabel te snel vol zat. Deze sessieruimte is aanzienlijk vergroot. Hierdoor konden er soms wel response problemen optreden. Dit is nu verholpen.
  • Ethernetpoort 2 (de 2,5 Gbit poort) gaf geen actuele bitrate aan terwijl hij actief verbonden was. Dit is hersteld.
  • Bij de telefonieprofielen sprong een pagina verwijzing naar de verkeerde locatie. Dit is hersteld.
  • Verbeteringen in de communicatie tussen ons beheersysteem en het modem.
  • Verbetering in de stabiliteit van de PPP verbinding.

 

Overige verbeteringen qua weergave en informatie

  • De topologiepagina is verbeterd om te zorgen dat aangesloten wifipunten niet wegvallen in de weergave. 
  • In de topologie worden aangesloten draadloze verbindingssets (ook wel homeplug of powerplug genoemd) actief gesignaleerd. Je kunt informatie over aantallen, verbinding en softwareversie inzien.
  • In het onderdeel aangesloten apparaten wordt, in de kolom verbindingstype, nu aangegeven welke wifi generatie wordt gebruikt. 
  • In het onderdeel aangesloten apparaten wordt, in de kolom filter, aangegeven welke apparaten door parental control worden gefilterd. Dit is nu ook te zien bij het onderdeel parental control zelf.
  • IPv6DUID wordt nu vermeld bij de IPv6 gegevens.
  • Gebruikersnaam en wachtwoord van de PPP verbinding is toegevoegd.
  • Na het wijzigen van de wifi naam en/of wachtwoord is er nu een voortgangsscherm en melding om de pagina te verversen.
  • Tijdens zomertijd liep sommige tijdgerelateerde detailinfo niet mee. Dat is gecorrigeerd.
  • Op de overzichtspagina wordt actieve DMZ op IPv4/IPv6 nu gesignaleerd in het blok Filters.
  • Op de overzichtspagina wordt de status van de IPv6 gesignaleerd in het blok Internetverbinding

 

Bekende beperkingen

 

Topologie

  • Het kan nog voorkomen dat een Wifipunt wel te zien is in het overzicht vanuit de nieuwe knop op de loginpagina maar niet in de topologie. Dit komt door een bug waar nog aan wordt gewerkt. Het Wifipunt draait wel gewoon mee.

  • Daarnaast kan het ook zijn dat bij de details van een Wifipunt wordt weergegeven alsof hij geen valide IPv4 adres heeft. Dit is een bug in de weergave. Als het Wifipunt in de DHCP tabel wel netjes een IPv4 adres heeft, dan functioneert hij ook en heeft het geen gevolgen voor de werking.

  • Detecteren van netwerkswitches kan nog wisselend zijn. Dit komt de diversiteit aan apparaten, en apparaten die zich intern als swtich gedragen maar dit niet zijn. Dit komt voor bij, bijvoorbeeld, bepaalde Sonos speakers. Onjuiste detectie heeft geen gevolgen voor het functioneren van het apparaat in kwestie.

 

Sonos MAC en IP adressen

Sonos apparatuur kan bij DHCP hetzelfde MAC adres meerdere malen laten zien met verschillende IP adressen. Dit komt omdat Sonos onderlinge communicatie laat verlopen via het MAC adres van de master speaker. Dit is geen fout, maar de normale werking van Sonos apparatuur.

 

Overig

  • Benader je de webinterface via een mobiele browser, dan kunnen er nog wat weergavefouten zijn.
  • Logging komt in een latere update terug.
  • IPv6 prefix delgation staat op een vaste configuratie. In een komende update wordt dit aangepast zodat je dit kunt inzien en wijzigen.

  •  

    Een knop op de loginpagina zoals de Box 12 heeft waarmee je de status van de lampjes kunt bekijken volgt in een latere update.

 

Wie krijgt de update en wanneer?

Deze update is per heden beschikbaar om zelf te updaten. Dit kan door in te loggen op je Box 14, en onder Instellingen > Systeem op ‘upgrade je apparaat’ te klikken.

 

Moet ik zelf verder nog iets doen?

Nee. Mocht je, na de update, een probleem ervaren, herstart dan je SuperWifi 2. Dit is meestal voldoende om het probleem te verhelpen.

 

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Heb je een probleem met de nieuwe software dat dringend is? Neem dan telefonisch contact op (0800-0402, tijdens kantooruren).

@Erik van KPN

de nieuwe firmware ontvangen. heb er wel paar opmerkingen die me 1e gezicht opvallen 

opmerking 1

maar heb bij deze de zelfde punt als de vorige firmware.

Ipv6 uitzetten op de Box 14 geeft probleem, internetverbinding valt weg | KPN Community

de box14 krijgt ipv4 0.0.0.0

 

opmerking 2

op pagina van de overzicht en dan bij internet verbinding

zie ik bij type verbinding een  -  staan  niet met welke Type verbonden is 


Ik heb dit ook niet in de release notes zien staan als zijnde opgelost, @Francois. 'k Ga het navragen. Heb je wel met deze versie ook, zoals Bruistablet eerder opmerkte in jouw eigen topic, dat het na een paar minuten zichzelf hersteld?

Dit probleem heb ik ook gemerkt. Er schijnt wel een timer op op dit probleem te zitten want na ongeveer 7 minuten geen ipv4 connectiviteit na uitzetten van ipv6 heeft ie vanzelf weer de draad opgepakt zonder verdere ingreep zoals een reset hier.

 

Je tweede punt zie ik ook niet als bekend, dus neem ik mee. 


@Erik van KPN net nog even getest het duurt 8 tot 10 min voor dat hij een ipv4 adres only krijgt   

 


Ik heb nu Box  V 10 A 

Krijg ik ook een nieuwe box V14.

Of kan ik gewoon met mijn v10  blijf gebruiken 

Gr ton bijl 

Te grootschermer 


Ik heb nu Box  V 10 A 

Krijg ik ook een nieuwe box V14.

Ja, indien je jouw internet snelheid wijzig naar 4gbs.


Hoi Jan! Deze update gaat specifiek voor de Box 14 en deze is niet van toepassing op de V10. De laatste update voor de V10 kan je hier vinden.

 

Admin edit: nieuwste V10 update is nu deze.


Ik vrees dat de speedtest upload test te kort duurt om echt het maximale te testen.

Mooi dingetje voor de test club! 😎

 

Edit:
Hier inderdaad ook:
Type verbinding
-

De simpele meldingen.


“Sommige sessie intensieve applicaties zoals Torrentapplicaties zorgden ervoor dat de max sessie tabel te snel vol zat. Deze sessieruimte is aanzienlijk vergroot. Hierdoor konden er soms wel response problemen optreden. Dit is nu verholpen. “

 

Mijn problemen lijken hiermee te zijn verholpen waar eerst de modem eruit klapte binnen een half uur was het na de update nog niet 1x gebeurt.

Natuurlijk even aankijken wat er op langere termijn gebeurt maar ik ben erg positief nu.


Ik vrees dat de speedtest upload test te kort duurt om echt het maximale te testen.

Mooi dingetje voor de test club! 😎

 

Edit:
Hier inderdaad ook:
Type verbinding
-

 

Dank,  neem ik mee!


“Sommige sessie intensieve applicaties zoals Torrentapplicaties zorgden ervoor dat de max sessie tabel te snel vol zat. Deze sessieruimte is aanzienlijk vergroot. Hierdoor konden er soms wel response problemen optreden. Dit is nu verholpen. “

 

Mijn problemen lijken hiermee te zijn verholpen waar eerst de modem eruit klapte binnen een half uur was het na de update nog niet 1x gebeurt.

Natuurlijk even aankijken wat er op langere termijn gebeurt maar ik ben erg positief nu.

Goed om te horen, Andries-Jan!


Functionaliteit (of gebrek daaraan) die mij nog steeds stoort:

Alles in mijn thuisnetwerk krijgt via IP-adres reservering een vast IP-adres en ik gebruik ook de optie om er een (voor mij) logische en duidelijke naam aan te geven. Maar apparaten die wat langere tijd geen contact met m’n netwerk maken (bijv. mobieltje of laptop van uithuizige dochter) verliezen na enige tijd (ik vermoed paar weken) die door mij ingevulde benaming en dan wordt het weer Device-volgnummer of de soms totaal nietszeggende naam die het apparaat zelf meegeeft. Het moet toch niet zo moeilijk zijn om dit aan te passen want anders had er net zo goed niet die optie van zelf een naam opgeven hoeven zijn!


Als ik mijn box 14, op poort 1 en 2 de verbinding op 2.5gbs of hoger zet keldert mijn upload.
Worden er frames gepauzeerd?

 


 


Als ik poort 1 en twee forceer op 1gbs is de upload prima. Maar alles daarboven gaat het helemaal mis.


@mstein welke 10 Gbit netwerk kaart heb jij?

 

Mogelijk heb jij hier ook last van?

 

https://www.reddit.com/r/homelab/comments/sou3vj/asus_xgc100c_10gbe_nic_media_disconnects/


I read about other Marvell/Aquantia chips having an issue with Recv Segment Coalescing (IPv4) and (IPv6).
Those are enabled in your device manager by default.
I disabled both of them and this card seems to work fine now. No freezing, no dropped connections so far.

Quite the issue out of the box... internet worked GREAT but I couldn't connect to Twitch.
Didn't know why. A link to find the Twitch ingests would not show ANYTHING, while my old NIC would work just fine.
Why? "Recv Segment Coalescence" was on in the NIC's settings. Once this is disabled (both IPv4 and IPv6) it will work fine.

NIC is working fine for me now, but this setting should not be enabled by default and
they should have documentation on their website to troubleshoot this as it was about a second away from getting returned if it weren't for an Amazon Japan review I caught.

 

Dat heeft hier alle problemen opgelost.


@mstein welke 10 Gbit netwerk kaart heb jij?

Mogelijk heb jij hier ook last van?

https://www.reddit.com/r/homelab/comments/sou3vj/asus_xgc100c_10gbe_nic_media_disconnects/

Dat heeft hier alle problemen opgelost.


Bedankt maar dat is het zeker niet helaas. Ik durf ook niet te zeggen dat het sinds deze update is. Misschien kan iemand het voor me testen?


Functionaliteit (of gebrek daaraan) die mij nog steeds stoort:

Alles in mijn thuisnetwerk krijgt via IP-adres reservering een vast IP-adres en ik gebruik ook de optie om er een (voor mij) logische en duidelijke naam aan te geven. Maar apparaten die wat langere tijd geen contact met m’n netwerk maken (bijv. mobieltje of laptop van uithuizige dochter) verliezen na enige tijd (ik vermoed paar weken) die door mij ingevulde benaming en dan wordt het weer Device-volgnummer of de soms totaal nietszeggende naam die het apparaat zelf meegeeft. Het moet toch niet zo moeilijk zijn om dit aan te passen want anders had er net zo goed niet die optie van zelf een naam opgeven hoeven zijn!

Ik herken dit niet vanuit mijn eigen apparaat. Alles wat ik daar een paar maand geleden een naam heb gegeven heeft deze nu nog steeds. Maar, ik heb een Box 12, dus het is mogelijk dat er op dat vlak op dit moment nog een discrepantie bestaat tussen de softwareversies. 

Zijn er anderen in dit topic die dit herkennen?

 

 

Als ik mijn box 14, op poort 1 en 2 de verbinding op 2.5gbs of hoger zet keldert mijn upload.
Worden er frames gepauzeerd?
Als ik poort 1 en twee forceer op 1gbs is de upload prima. Maar alles daarboven gaat het helemaal mis.

Wat voor applicaties gebruik je op het moment dat die upload keldert? We hebben verbeteringen doorgevoerd rondom applicaties die torrentprotocol gebruiken juist omdat we daarmee dit soort dingen zagen gebeuren. Dus als het bij jou ook om dergelijke applicaties gaat, dan is dat een goed datapunt om te hebben.


@Erik van KPN 

Enkel de speedtest op windows, ik probeerde proxmox op de 10gb lijn te zetten in een DMZ maar kwam toen erachter dat alle clients nog maar 500mbs's upload hebben.  Als ik de 10gb poort op de box 14 op 1gb zet is de upload weer normaal 1/1.

Ik vermoed dat de pakketjes te snel in het modem komen ik heb vergelijkbare topics gevonden:

Lage uploadsnelheid bij Superfiber 4 | KPN Community

en 2.5GB Performance issue i.c.m. Ubiquiti en KPN Glasvezel - Netwerken - GoT (tweakers.net).


Mijn tweakers topic waar we brainstormen erover is hier:


KPN Box 14, upload keldert op poort 1/2 met 2500baseT/Full+ - Netwerken - GoT (tweakers.net)

Bij de Ubiquiti indien rechtstreeks aangesloten op glas moet je blijkbaar smart queues uitzetten, dus ga ervan uit nu dat de box 14 ergens een soortgelijke optie heeft alleen niet beschikbaar voor de consument. Wellicht kun je intern eens navragen hoe dit zit.


Merci, ik neem het mee!


Merci, ik neem het mee!

Ik heb ondertussen meer onderzoek gedaan, heb met proxmox en opensende een eigen router gemaakt en direct op de xgspon aangesloten. Precies het zelfde probleem dus het heeft niks met de KPN Box 14 te maken. Ik vermoed dat het in de XGS-PON zelf zit en moet even uitzoeken wat de vervolg stappen gaan zijn.


Ik vrees dat de speedtest upload test te kort duurt om echt het maximale te testen.

Mooi dingetje voor de test club! 😎

Edit:
Hier inderdaad ook:
Type verbinding
-

Dank,  neem ik mee!

De Type verbinding: - wordt in de volgende update opgelost.

En wat de speedtest betreft, daarin zien we dat deze bij upload niet hoger gaat dan een ruime 3300 Mbit. Dat ligt niet zozeer aan de tijd maar aan iets anders. We werken aan een nieuwe speedtest server, hopelijk is daarmee dit probleem opgelost. 

 

Merci, ik neem het mee!

Ik heb ondertussen meer onderzoek gedaan, heb met proxmox en opensende een eigen router gemaakt en direct op de xgspon aangesloten. Precies het zelfde probleem dus het heeft niks met de KPN Box 14 te maken. Ik vermoed dat het in de XGS-PON zelf zit en moet even uitzoeken wat de vervolg stappen gaan zijn.

Goed om te horen dat de Box 14 hier niet de oorzaak is 😄 Het zou dan inderdaad best de NT kunnen zijn. Ik ben ook bekend met enkele meldingen waarbij de hele verbinding eruitvliegt bij volledig gebruik van de 4 Gbit bandbreedte. Dat lijkt ook NT afhankelijk te zijn. Misschien is dit dan gerelateerd. Wel raad ik je dan aan om hiervoor een eigen topic te openen als je hier verdere bevindingen in hebt.