Skip to main content
Antwoord

Ik blijf toch bij KPN, waarom moet er verplicht een monteur komen voor glasvezel?

• January 21, 2025
  • 5 reacties
  • 219 keer bekeken

Goedemiddag,

Een week geleden de overstap gemaakt naar Ziggo vanaf KPN. Helaas was er geen "zichtbare" coax-kabel aanwezig thuis, dus toch maar weer terug gegaan naar KPN. Ik heb dus nog hetzelfde modem/glasvezel kastje als een week geleden (zie foto's).

Nu moet ik wachten tot 10 februari voor een verplichte monteur omdat er wat aangepast moet worden in mijn woning om glasvezel te kunnen ontvangen? Als ik mijn abbonnement had verlengd had ik geen monteur gehad, dus ik begrijp maar niet waarom dit nodig is, en met alle respect dat het druk is, 3 weken zonder internet zie ik echt absoluut niet zitten.

Weet iemand wat er hier aan de hand is, en waarom ik tóch op die monteur moet wachten?

Bij voorbaat dank!

Beste antwoord door wjb

De FTU wordt vervangen door een FTU-TK-01.

Deze is geschikt voor zowel AON als XGS-PON aansluitingen.

Het zou zelfs kunnen zijn dat jouw aansluiting hierbij direct wordt omgezet van AON naar XGS-PON.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

5 reacties

Jasper van KPN
Moderator

Welkom op de community ​@Dennis.H. 3 weken zonder werkende verbinding is lang inderdaad. Waar dat door komt durf ik zo niet te zeggen, ik heb alleen jouw bericht en geen verdere gegevens. Het kan zijn dat het glasvezelkastje (de Genexis) vervangen moet worden, of dat er iets anders aangepast moet worden in bijvoorbeeld de centrale. Ik heb te weinig om er meer over te kunnen zeggen. Je kunt een terugbelafspraak maken via de website, dan kan een collega met je meekijken naar de situatie. Mogelijk kan je daarbij ook een tijdelijke optie krijgen.

• January 23, 2025

@Dennis.H 

Dat is nu net het verschil tussen Ziggo van ouds een TV aanbieder en KPN vanouds een telefoon aanbieder. 

Ziggo gebruikt nog veelal de oude TV coax kabel en KPN de hedendaagse zogenaamde Ethernet UTP kabel (in verschillende klasseringen). Over de glasvezel loopt overigens ook Ethernet.

Heb je die kennis niet, dan moet er echt ergens vandaan een monteur langskomen. En als dat gratis gaat moet je blij zijn.

Verder blijft het advies van ​@Jasper van KPN waarschijnlijk het beste wat je kan doen. Je kan natuurlijk ook een installatiebedrijf bellen, maar hier zitten waarschijnlijk andere kosten aan verbonden dan waarvoor KPN het gaat doen.  

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 23, 2025

Helaas ​@Jasper van KPN hebben ze voor mij geen andere oplossing of tegemoetkoming kunnen bieden, ook heb ik geen concreet antwoord kunnen krijgen wát er nou precies gedaan moet worden. Als ik een nieuwe Genexis kastje krijg dan lijkt de monteursafdeling mij dit wel te kunnen vertellen, toch?

Buiten dit om, als ik enkel mijn abbonnement had verlengd, dan had hier geen monteur nodig geweest. Ziggo heeft hier namelijk nooit gewerkt en er is niemand in de centrale geweest o.i.d.

Groeten,

Dennis 

wjb
Superuser
  • Antwoord
  • January 23, 2025

De FTU wordt vervangen door een FTU-TK-01.

Deze is geschikt voor zowel AON als XGS-PON aansluitingen.

Het zou zelfs kunnen zijn dat jouw aansluiting hierbij direct wordt omgezet van AON naar XGS-PON.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 23, 2025

@wjb  Dit klinkt zeker, dan zal ik hier vanuit moeten gaan. Bedankt voor het antwoord!