Skip to main content
Beantwoord

Ik kan de DNS niet wijzigen op mijn KPN Box 14 met V14.C.26.04.06

• August 13, 2026
  • 6 reacties
  • 145 keer bekeken

Wat ik ook in welke volgorde probeer, mijn Experiabox v14 (V14.C.26.04.06) neemt de door mij ingevulde DNS servers van Quad9 (en ook andere DNS diensten) niet over. De instellingen worden onder het tabblad ipv4 weliswaar opgeslagen, maar niet overgenomen. Bij het informatie overzicht blijven de KPN DNS servers zichtbaar en dat wordt ook bevestigd via een externe controle. Herstarten van de Experiabox zet alles weer terug naar het oude. Overigens worden de ipv6 adressen die ik invul na het opslaan weer gewist. Als ik ipv6 uitzet en de ipv6 adressen invul onder de tab ipv4 (vreemde procedure) blijven de ipv6 adressen wel bewaard, maar ze worden niet overgenomen in de ipv6 tab, en als weer terugga naar de ipv4 tab zijn de ipv6 adressen gewist. Als ipv6 uitstaat heb ik geen internetverbinding, met ipv6 aan blijft ofwel de ipv6 van KPN actief, of die van Quad9 worden niet overgenomen. Ik heb de procedure op allerlei mogelijke manieren uitgevoerd, inclusief herstarten van de v14, maar niets werkt. Een aantal maanden geleden werkte het nog wel. Mogelijk een bewuste keuze van KPN met een firmware update of een tekortkoming in de software? Ik wil hoe dan ook vrij zijn om mijn eigen DNS service te gebruiken.

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@erdorst, welkom op onze community! Ik zit er zelf niet zo diep in maar de DNS en de box14 is inderdaad een ding.
Dit wordt onder andere besproken in de Product Update:

6 reacties

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 17, 2026

Hoi ​@erdorst, welkom op onze community! Ik zit er zelf niet zo diep in maar de DNS en de box14 is inderdaad een ding.
Dit wordt onder andere besproken in de Product Update:

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 18, 2026

Bedankt voor je reactie. Ik heb een half uur aan de telefoon gehangen met de KPN klantenservice. Die konden me niet helpen en verwezen door naar dit forum. Ik heb het idee dat KPN met box 14 als het om vrije DNS keuze gaat een probleem heeft dat ze liever verzwijgen dan oplossen. Maar wie weet volgt er nog een bericht dat helpt.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 28, 2026

Ik ben nu twee weken verder.  KPN stuurde mij eerder deze week een reactie dat mijn vraag is ‘beantwoord’. Vandaag opnieuw een mail met de suggestie dat ik een duim omhoog of omlaag zou kunnen toevoegen. Wat mij betreft 👎👎👎👎👎. Ik heb weliswaar een reactie ontvangen, maar geen antwoord waar ik iets mee kan. Bovendien zou de KPN klantenservice mij gewoon moeten kunnen helpen. Vrije DNS keuze is een recht.

• Deelnemer
  • August 28, 2026

Vrije DNS keuze is een recht en die mogelijkheden heb je. Windows, Android en Apple, ze ondersteunen het allemaal. Je moet het dan per client instellen. Ik snap dat eigen keus DNS instellen in het modem handiger is, want je stelt het dan 1 keer in. Maar met de box 14 gaat dat nu even niet. Echter heb je ook het recht en vrijheid om je eigen modem te gebruiken, die je geheel naar eigen wens kan instellen met nog veel meer mogelijkheden die het kpn modem je biedt. Dat de provider een aantal mogelijkheden dicht timmert snap ik volkomen, anders loopt de klantenservice vast met allerlei problemen omdat men een vinkje heeft verwijdert, routingtable heeft aangepast, met vlans heeft zitten klooien enz, waardoor het bij hun niet meer werkt. Wil je gebruik maken van geavanceerde instellingen, gebruikt en eigen modem naar keuze die voldoet aan de eisen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 28, 2026

Mooi, KPN geeft nu via dit kanaal toe dat vrije DNS keuze rechtsreeks via het instellen van box 14 niet mogelijk is. De rest van je suggesties zijn meer dan bekend, maar dankjewel. De juridische vraag die overblijft is of KPN een modem/router bij het abonnement moet aanbieden dat het instellen en ondersteunen van een zelf gekozen DNS mogelijk maakt, of dat KPN op het netwerk ‘slechts’ moet toestaan dat cliënten dat met andere apparatuur gebruiken. Ik ben van mening het eerste, maar ik ga het uitzoeken. Voor mij is dit topic afgerond. Ik kom er hier niet meer op terug. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • August 31, 2026

Natuurlijk mag jij dit gewoon aanpassen, ​@erdorst, en dat kan ook in onze modems. In de zin dat wij dit niet bewust blokkeren of iets dergelijks. Zoals Thomas aangeeft hebben we hier meer meldingen van gezien, en dit is dan ook doorgezet naar het modemteam voor onderzoek. Op dit moment hebben we daar nog geen inhoudelijke verdere informatie over. Zodra we die wel hebben laten we het weten.