Skip to main content
Vraag

Ik kan de logs in de KPN Box 12 niet meer zien sinds de laatste update

  • 16 June 2024
  • 24 reacties
  • 318 keer bekeken

Beste KPN,

Sinds de update van versie 23.x naar 24.x kan ik mijn logs niet meer inzien. Ik log in op het modem via een laptop, laatste mozilla versie, geen extensions of add-ons. Ook met een verse Chromium, geen logs. Zodra dingen verborgen worden, word ik wantrouwig. Waarom mag ik deze logs niet meer zien, oftewel, waarom willen jullie niet, dat ik dit weet ?

 

Ik heb jullie huidige flut “beheer site/app” bekeken en geconstateerd dat het flutter is. Dat blijkt !

 

 

Ik weiger mijn modem te beheren middels een app uit een playstore (geen Google-/Apple-/Meta-/Alfabet -shizzle toegestaan). Een app uit eigen KPN beheer via eigen platform die ALLEEN modembeheer doet (nee, geen toegang tot contacten, nee niet automatisch opstarten, en in staat om te werken zonder toegang tot microfoon/webcam). Ook zouden fonts/svg/images lokaal toegankelijk moeten zijn voor jullie eigen app (CORP). Bij mij staan in de settings “download fonts” altijd uit. Houden jullie daar rekening mee bij het “in mekaar frŏbelen” van jullie nieuwe app?

 

Jullie beheer interface moet toegankelijk zijn zonder koppel-verkoop en niet afhankelijk zijn van 3e partijen.

 

Mijn vraag is aldus:

Wanneer geven jullie mij toegang tot mijn eigen log bestanden. En hoe gaan jullie dat voor elkaar krijgen.

 

SagemcomFast5359_KPN (KPN Box 12)

V12.C.24.05.08

ps:

Als er iemand weet hoe ik mijn logs kan downloaden/inzien, via een hack, laat het me weten ajb.

Ik heb ook geen logs gezien in de 23.x versie of wordt er iets anders bedoeld?


Hoi BruisTablet,

Ik weet niet precies welke versie het was.

Het was de laatste voordat de “new look” interface mijn leven begon te vergallen. Ik vermoed daarom dat het de versie was die ik VOOR V12.C.23.04.38 had.

 De update ging zoals gewoonlijk niet automatisch en het kreng moest handmatig worden gereset. Daarna werkte “mijnmodem.kpn”  niet meer en moest je inloggen op 192...254/#gui om je beheer te kunnen doen. Nu werkt de “mijnmodem.kpn” weer, maar is identiek en dus even slecht als de flut-app op “192.168.2.254”. Die, Joost mag weten waarom, nog steeds op “http” loopt, niet “https”, over veilig gesproken.

Je kunt de logs hier op de KPN “hulp” site nog vinden in posts die gaan over vaak wegvallende WIFI. Je ziet dan screen shots van die logs die ergens onder “instellingen/systeem” stonden.

Net zoals zwaar verouderde content over voorbije glorie en allang vergeten hard- en software.

Bellen heeft geen zin, want je komt of uit bij iemand die iets niet KAN, of bij iemand die iets niet MAG/WIL doen. Het feit dat support is ge-outsourced naar partners die niks kunnen/mogen geeft al aan hoe belangrijk KPN klanten ondersteuning vindt, nadat je getekend hebt. Tergugbellen doen ze ook niet wanneer ze ophangen omdat ze het niet snappen, mogen, kunnen oplossen.

Update:

Vannacht hebben ze weer een update uitgevoed, van V12.C.24.05.08 naar V12.C.24.05.08. Huh ? idd.

Wat wel veranderd is dat de “Rescue firmware versie” van V12.C.23.06.58” (geloof ik) nu ook op V12.C.24.05.08 staat.

Ik schreeuw dit naar KPN bruisje, niet naar jou.

MAAR NOG STEEDS GEEN LOGBESTANDEN TOEGANG

Voor mijn part mailen ze me een iedere dag een file met daarin de logs, boeit me niet.

Zodra ik een ISP vindt die dat wel kan ben ik hier weg.

mvg

 


Koop gewoon een Fritzbox. Dan heeft u weer logbestanden...


Hoi Nick,

Je bedoelt, geef die gozer een gratis FritzBox.

;-)


Hoi Nick,

Je bedoelt, geef die gozer een gratis FritzBox.

;-)

KPN is niet de sinterklaas ofzo. Dus dat zal niet gaan gebeuren. 


Vraag jij ook aan je netbeheerder een gratis nieuwe groepenkast als je eigen wensen hebt? KPN zorgt voor internet en dat dit beschikbaar is met een modem/router.

Als u extra wensen heeft welke KPN haar modem niet kan dan ondersteund KPN al voordat het verplicht was eigen apparatuurkeuze. Zo kan je kiezen voor een Fritzbox, Asus of iets anders. Wilt u toch dat KPN iets anders verzorgd? Dan bestaat de optie om een Fritz!Box te huren in combinatie met het Service+ abonnement. 


een voorbeeld van wat ik kon zien is te vinden in dezze post:

https://forum.kpn.com/internet-9/connection-to-the-internet-has-been-terminated-iedere-3-minuten-met-kpn-box-12-v1-0-software-60e-573943

 


Beste Regio monteur,

Ik vraag niet om een groepenkast. Ik had geen extra wensen m.b.t. een fuctionaliteit die beschilkbaar was op het moment van het contract. Deze functionaliteit is mij ontnomen door jullie software keuzes.

 


Ik heb ook geen logs gezien in de 23.x versie of wordt er iets anders bedoeld?

 

Het was te vinden onder: My Modem > Maintenance > Logs


@JayVanDo De logs kan je alleen zien in oude SGxxxx firmware. Sinds de eerste V12.xxx firmware zijn de logs verdwenen (alleen toegankelijk voor KPN-medewerkers)


@JayVanDo De logs kan je alleen zien in oude SGxxxx firmware. Sinds de eerste V12.xxx firmware zijn de logs verdwenen (alleen toegankelijk voor KPN-medewerkers)

Wij hebben geen andere login in het modem dan jullie. Er is geen admin gebruikersnaam of iets dergelijks dus ook wij kunnen niet inloggen om de logs te zien. Mogelijk komt dit in een toekomstige softwareversie weer terug, maar dat is speculeren tot het moment daar is.


@JayVanDo De logs kan je alleen zien in oude SGxxxx firmware. Sinds de eerste V12.xxx firmware zijn de logs verdwenen (alleen toegankelijk voor KPN-medewerkers)

Wij hebben geen andere login in het modem dan jullie. Er is geen admin gebruikersnaam of iets dergelijks dus ook wij kunnen niet inloggen om de logs te zien. Mogelijk komt dit in een toekomstige softwareversie weer terug, maar dat is speculeren tot het moment daar is.

 

@Ik_Combineer 

Dus niemand kan de logs zien?

Geloof je dat zelf?


@JayVanDo De logs kan je alleen zien in oude SGxxxx firmware. Sinds de eerste V12.xxx firmware zijn de logs verdwenen (alleen toegankelijk voor KPN-medewerkers)

Wij hebben geen andere login in het modem dan jullie. Er is geen admin gebruikersnaam of iets dergelijks dus ook wij kunnen niet inloggen om de logs te zien. 

Hoe verklaar je volgende: als ik een probleem heb, dat ik naar klantenservice moet bellen en moet de KPN apparatuur aansluiten en de medewerker zegt woordelijk ik zal de logs kijken? Ook moderatoren hier hebben de mogelijkheden de logs uit te lezen.


Ja, heb geen baat om te liegen. Een daadwerkelijke log zoals voorheen kan ik ook op afstand niet inlezen. Wel kan ik een hoop zien qua kwaliteit van de lijn, instabiliteit en foutmeldingen. Maar we hebben zeker geen eigen inlog in het modem.


Ja, heb geen baat om te liegen. Een daadwerkelijke log zoals voorheen kan ik ook op afstand niet inlezen. Wel kan ik een hoop zien qua kwaliteit van de lijn, instabiliteit en foutmeldingen. Maar we hebben zeker geen eigen inlog in het modem.

Wordt je niet betaald door KPN? Dus wel zeker baat bij liegen. Wij

@JayVanDo De logs kan je alleen zien in oude SGxxxx firmware. Sinds de eerste V12.xxx firmware zijn de logs verdwenen (alleen toegankelijk voor KPN-medewerkers)

Wij hebben geen andere login in het modem dan jullie. Er is geen admin gebruikersnaam of iets dergelijks dus ook wij kunnen niet inloggen om de logs te zien. Mogelijk komt dit in een toekomstige softwareversie weer terug, maar dat is speculeren tot het moment daar is.

Met “wij” is dat net zoals wij de koning van… of is “wij” KPN monteurs, wie is wij. En er werkt verder niemand anders bij KPN die logs kan inzien ?

 


Ik ben inderdaad een monteur - krijg niet betaald om op dit forum te zitten en vindt het gewoon leuk om mensen te helpen. Dus nogmaals, geen baat om te liegen. Verder is de wij in dit geval zeker de monteurs, we hebben geen inlog in het modem om andere dingen te zien dan jullie. We kunnen enkel inloggen met de gegevens achterop het modem of de gegevens welke de klant heeft na het aanpassen. Ik kan je niet vertellen wat de rest wel of niet kan zien want daar werk ik niet. 


@Ik_Combineer 

Ik ben inderdaad een monteur - krijg niet betaald om op dit forum te zitten en vindt het gewoon leuk om mensen te helpen. Dus nogmaals, geen baat om te liegen. Verder is de wij in dit geval zeker de monteurs, we hebben geen inlog in het modem om andere dingen te zien dan jullie. We kunnen enkel inloggen met de gegevens achterop het modem of de gegevens welke de klant heeft na het aanpassen. Ik kan je niet vertellen wat de rest wel of niet kan zien want daar werk ik niet. 

“ krijg niet betaald om op dit forum te zitten en vindt het gewoon leuk om mensen te helpen. Dus nogmaals, geen baat om te liegen”  → Dat waardeer ik ook wel.

Jammer dat jij als ‘liefhebber’ hier de eer van KPN moet verdedigen.

Is het niet bijna onmogelijk om troubleshooting te doen, als je niet kunt zien wat de resultaten van de wijzigingen zijn, behalve dan “ooh” het werkt nog steeds niet. Is dat niet zwaar beperkend en zeer inefficient.

Of is dit een marketing strategie om meer monteur-uren te genereren. Zonder logs is het onmogelijk om aan te tonen waar de fout ligt/lag. Dus moeten we de aandeelhouders van KPN gaan vertrouwen of dit naar waarheid wordt bepaald.

Waar en wie zijn degenen die wel van de andere kant het modem kunnen benaderen ?


@JayVanDo heb je toevallig al meer informatie? Ik heb wat internet problemen en kom er net achter dat de hele interface veranderd is en ik ook de logs niet meer kan vinden. Hoe moeten we nu debuggen?


@Mr-Daantie 

Nooit verder wat gehoord.

Logs zijn voor het betalende plebs niet toegankelijk.

Ik onderzoek wifi modems van 3e, niet gebonden partijen. En dan flikker ik dat KPN-kreng weg.

De  door randdebielen ontworpen GUI of het besturingssysteem kan niet eens omgaan met verborgen wifi netwerken.

 

Het modem is Bagger:

  • vraag een ander merk modem (met logs)
  • upgrade naar flexbox en betaal om reeds bestaande logs WEL te mogen zien.
  • zeg je abonnement op (zit je nog binnen 14 dagen??)

 

Al deze opties zijn beter dan je tijd verliezen om de log files van je eigen modem NIET te kunnen zien (om wat voor reden dan ook).

 

Ben benieuwd of er al iemand een rechtszaak is begonnen omdat ze het niet eens waren met KPN’s besluit om een monteurs bezoek te factureren. En of er dan log files van dat modem als bewijslast zijn gebruikt.

Succes ermee !

Jay


Logs zijn in de nieuwe KPN Software nog niet beschikbaar. Het staat wel op de planning om die weer beschikbaar te maken. Wanneer dat precies gaat zijn durf ik niet te zeggen.

Als je in de tussentijd een modem wilt die wel logging heeft, dan staat het je vrij om een ander modem te gebruiken. Je kunt er zelf een aanschaffen, FRITZ!Box is daarin een goed en makkelijk te gebruiken merk. Maar je kan natuurlijk ook voor iets anders kiezen. Neem in dat geval kpn.com/eigenmodem wel even door. Je hebt ook de mogelijkheid om je KPN Box te vervangen door een huur FRITZ!Box. Dit kost €7,50 per maand, en kan (na de initiële 6 maanden) ook op elk moment weer opgezegd worden.

 

 

Over de rest van de discussie: KPN medewerkers kunnen ook niet op die manier in je modem kijken. Het enige wat wij kunnen zien, en dat alleen als je zelf toestemming geeft, zijn je wifi instellingen en globaal wat voor apparaten er met jouw KPN modem verbonden zijn. Dit kan, bij contact met de klantenservice, gebruikt worden om te helpen met troubleshooten. Daarnaast kunnen we op lijnniveau kijken hoe je aansluiting is. Of er bijvoorbeeld verbrekingen zijn, en of die vanuit het netwerk komen, of vanuit het modem/iets bij jou thuis. Maar meer ook niet. 


@Erik van KPN 

Bedankt voor je antwoord.

Logs zijn in de nieuwe KPN Software nog niet beschikbaar. Het staat wel op de planning om die weer beschikbaar te maken. Wanneer dat precies gaat zijn durf ik niet te zeggen.

 

Ik lees dit als ‘nooit’.

Tegen de tijd dat er wel prioriteit voor is, wordt dit modem vervangen, en is het dus onzinnig om te implmenteren. Gezien de staat van de huidige situatie (bugs) acht ik het onwaarschijnlijk dat er budget beschikbaar wordt gemaakt voor het toevoegen van functionaliteit aan het -bottom of the market- produkt. Op dit moment zorgt dit modem doordat het ‘bagger’ is voor upgrades. Het ‘bagger’ houden zal meer geld opleveren door ‘upsell’. 
Of heb je een update nummer voor wanneer dit op de planning staat. En wil KPN zich commiteren aan deze functionaliteit in die update?

Verder is de software niet ‘nieuw’ maar ge-update. Een hogere versie is niet nieuw.

Voor (6 X 7,50 = 45 ( plus aansluitkosten ? ) koop ik een modem waar ik zelf voor ALTIJD de baas over ben, ongeacht de provider.

 

KPN medewerkers kunnen ook niet op die manier in je modem kijken. Het enige wat wij kunnen zien, en dat alleen als je zelf toestemming geeft, zijn je wifi instellingen en globaal wat voor apparaten er met jouw KPN modem verbonden zijn

Je hebt het expliciet over KPN-medewerkers. Houdt dit in dat niet KPN-medewerkers, hoger, elders in de telecom hierarchie, dit wel kunnen? Is het dan gewoon onkunde dat KPN dit niet kan (werkelijk?). Dat is dan alleen mogelijk als er geen logs zijn -by design-, opzettelijk dus. 

Ik vind het zeer onwaarschijnlijk dat, een per modem instelbare firewall, geen logs genereert of kan genereren.

 


Bedankt voor je antwoord.

Logs zijn in de nieuwe KPN Software nog niet beschikbaar. Het staat wel op de planning om die weer beschikbaar te maken. Wanneer dat precies gaat zijn durf ik niet te zeggen.

Ik lees dit als ‘nooit’.

Dat is een keuze. 

 

Tegen de tijd dat er wel prioriteit voor is, wordt dit modem vervangen, en is het dus onzinnig om te implmenteren. Gezien de staat van de huidige situatie (bugs) acht ik het onwaarschijnlijk dat er budget beschikbaar wordt gemaakt voor het toevoegen van functionaliteit aan het -bottom of the market- produkt. Op dit moment zorgt dit modem doordat het ‘bagger’ is voor upgrades. Het ‘bagger’ houden zal meer geld opleveren door ‘upsell’. 
Of heb je een update nummer voor wanneer dit op de planning staat. En wil KPN zich commiteren aan deze functionaliteit in die update?

Verder is de software niet ‘nieuw’ maar ge-update. Een hogere versie is niet nieuw.

Voor (6 X 7,50 = 45 ( plus aansluitkosten ? ) koop ik een modem waar ik zelf voor ALTIJD de baas over ben, ongeacht de provider.

Ja, ons modem is geen super de luxe apparaat vol met functies die je tot in details kunt aanpassen. Dat is ook niet nodig. De gemiddelde KPN klant heeft dat niet nodig, en wil dat ook niet. Dus waarom zouden wij dan onnodig prijzen omhoog moeten gooien om klanten te voorzien van een luxer modem als zij met het model dat wij leveren alles kunnen doen wat ze willen?

De klant die wél op zoek is naar meer functionaliteit is volledig vrij om zelf een eigen modem aan te schaffen. Dat komt dan wel met de kanttekening dat de klantenservice daar geen inhoudelijke ondersteuning op kan geven. Voor klanten die wel graag meer opties willen, maar ook de service, is de huur FRITZ!Box de optie. Voor die €7,50 per maand krijg je dan een FRITZ!Box en ServicePlus (wat normaal los €5 kost).

Verder is de software wél nieuw. De huidige softwareserie die we aan het implementeren zijn op al onze modems en wifipunten is volledig nieuw ontwikkeld en heeft niets meer te maken met de firmware die er voorheen op stond. Vandaar dat wij hier expliciet dat onderscheid maken tussen de nieuwe Software en de oudere firmware, en dat ook zo aanduiden.

 

KPN medewerkers kunnen ook niet op die manier in je modem kijken. Het enige wat wij kunnen zien, en dat alleen als je zelf toestemming geeft, zijn je wifi instellingen en globaal wat voor apparaten er met jouw KPN modem verbonden zijn

Je hebt het expliciet over KPN-medewerkers. Houdt dit in dat niet KPN-medewerkers, hoger, elders in de telecom hierarchie, dit wel kunnen?

Nee, natuurlijk niet. Mensen buiten KPN hebben helemaal geen toegang tot jouw modem

 

Is het dan gewoon onkunde dat KPN dit niet kan (werkelijk?). Dat is dan alleen mogelijk als er geen logs zijn -by design-, opzettelijk dus. 

Ik vind het zeer onwaarschijnlijk dat, een per modem instelbare firewall, geen logs genereert of kan genereren.

Ja, daar sla je dus de spijker op de kop, by design. Maar niet permanent. We zijn er in de nieuwe Software nog niet aan toegekomen om de logging functionaliteit in te bouwen. En, zoals ik al zei, dat staat op de planning. Ik weet alleen niet voor wanneer dat gepland staat, dat ligt bij de modem ontwikkelaars. 


Ik lees dit als ‘nooit’.

Dat is een keuze.

...

by design. Maar niet permanent

Ik weet alleen niet voor wanneer dat gepland staat, dat ligt bij de modem ontwikkelaars.

En de ontwikkelaars zijn onbereikbaar voor commentaar? Nergens te zien in jullie VCS bij welke update dit wordt opgenomen?

Vage beloftes wegen niet op tegen een duidelijke deadline. Totdat KPN zich commiteert aan een datum of versie nummer, is NOOIT op dit moment gewoon de waarheid.

 

Ja, ons modem is geen super de luxe apparaat vol met functies die je tot in details kunt aanpassen. … by design.

Hetzelfde modem kon dit met de oude “firmware” wel. Ik stoor me aan het feit dat jij/jullie constant zeggen dat ik EXTRA functionaliteit wil. Dit is pertinent niet waar. Ik wil de functionaliteit zoals die beschikbaar was op het moment van mijn contract.
 

Dat is ook niet nodig. De gemiddelde KPN klant heeft dat niet nodig, en wil dat ook niet.

En wie bepaalt of het tot in detail aanpassen van je eigen modem niet nodig is. Ik stel dat het zeer zeker nodig is, maar jullie willen daar de baas over zijn.

Of de gemiddelde KPN klant het niet nodig heeft en of deze klant dat ook niet wil is een aanname van jullie kant. Ik stel dat iedere klant wel de MOGELIJKHEID om logs in te kunnen zien wil hebben, of ze het gaan gebruiken of niet.

 

bla bla bla sales pitch fritzbox whatever

Ik zie dat je nergens ontkent dat jullie klanten willen upsellen door functionaliteit weg te nemen in bestaande producten. Om nog maar te zwijgen over het feit dat jullie klanten extra laten betalen als ze hulp nodig hebben om de door jullie geconfigureerde hard- en software te gebruiken. Als je ervoor moet betalen is het geen service. Ten minste niet bij mijn definitie van service, jullie gebruiken ws een VS definitie.

 

Verder is de software wél nieuw. De huidige softwareserie die we aan het implementeren zijn op al onze modems en wifipunten is volledig nieuw ontwikkeld en heeft niets meer te maken met de firmware die er voorheen op stond.

Dit is de eerste nieuwe ‘software’ in de historie van computers wiens versie begint met nummer 24. Nauw aansluitend op het ‘firmware’ versie nummer 23. Louter toeval neem ik aan.

Concluderend; het is voor KPN en mezelf onmogelijk om te zien wie er op mijn netwerk probeert in te breken.


Verder is de software wél nieuw. De huidige softwareserie die we aan het implementeren zijn op al onze modems en wifipunten is volledig nieuw ontwikkeld en heeft niets meer te maken met de firmware die er voorheen op stond.

Dit is de eerste nieuwe ‘software’ in de historie van computers wiens versie begint met nummer 24. Nauw aansluitend op het ‘firmware’ versie nummer 23. Louter toeval neem ik aan.

 

De 23 serie is inderdaad onderdeel van de nieuwe Software. We zijn met de nieuwe Software begonnen met V12.C.23.04.xx. Zie ook deze Product Update die eerste handvol updates in de nieuwe Software behandeld.

Waarbij het eerste cijfer staat voor het jaartal. Vandaar dat we nu op 24 zitten. Deze Software is volkomen nieuw vergeleken met wat er daarvoor op zat (firmware versie SGEJ1000060E). Maar logs zitten er al vanaf het begin van de nieuwe Software niet in. Dus al vanaf V12.C.23.04.xx niet meer. 

 

 

Concluderend; het is voor KPN en mezelf onmogelijk om te zien wie er op mijn netwerk probeert in te breken.

Inderdaad. 


Reageer