Skip to main content

Ik wil mijn modem graag vervangen met een Unifi Cloud Gateway Max.

Zoals ik het lees moet dit kunnen.

Maar ik wil het toch nog even zeker weten.

Iemand ervaring hiermee?

 

Unifi Gateway: UniFi Cloud Gateway Max - Tech Specs (ui.com)

Heb ook al een reactie ontvangen op reddit.

 


Dit lijkt me een bericht voor @wjb 
Hij komt binnenkort wel langs dit topic


Ik heb nog geen bericht gezien waarbij de werking van de Unifi Gateway Cloud Max door iemand bevestigd is maar ik weet wel dat de configuratieprocedures op github van fabianshare aangepast zijn om ook de Unifi Gateway Cloud Max te ondersteunen.

 

Op die GitHub lees ik dat éne Dubbeldrank succesvol is geweest en dat naar aanleiding van de opmerkingen van die gebruiker de configuratieprocedures aangepast zijn.


Ik heb nog geen bericht gezien waarbij de werking van de Unify Gateway Cloud Max door iemand bevestigd is maar ik weet wel dat de configuratie procedures op github van fabianshare aangepast zijn om ook de Unify Gateway Cloud Max te ondersteunen.

Ik heb geen IP TV, alleen een 1gb glasvezel lijntje! Zo te zien heeft nog niemand dit geprobeerd. Misschien is het wel gewoon plug en play. Al denk ik dat niet, meestal moet je toch wel iets doen om het werkend te krijgen lijkt mij.


Ik heb nog geen bericht gezien waarbij de werking van de Unifi Gateway Cloud Max door iemand bevestigd is maar ik weet wel dat de configuratie procedures op github van fabianshare aangepast zijn om ook de Unifi Gateway Cloud Max te ondersteunen.

Ik heb geen IP TV, alleen een 1gb glasvezel lijntje! Zo te zien heeft nog niemand dit geprobeerd. Misschien is het wel gewoon plug en play. Al denk ik dat niet, meestal moet je toch wel iets doen om het werkend te krijgen lijkt mij.

Als je geen TV van KPN hebt dan is het geen enkel probleem om een Unifi Gateway Cloud Max te gebruiken, dat gaat 100% zeker werken. Uiteraard zal je wel het één en ander in moeten stellen maar dat is vrij eenvoudig.


Ik krijg hem toevallig vandaag binnen @Theums.

Op dit moment heb ik de FB 5590 XGS-PON via het KPN ONT.

 

Vandaag moet de Unifi Gateway Cloud Max samen met de U7 Wall Pro binnen komen. En ook nog een switch om alles onder de Unifi vlag te houden. 


Ik heb nog geen bericht gezien waarbij de werking van de Unifi Gateway Cloud Max door iemand bevestigd is maar ik weet wel dat de configuratie procedures op github van fabianshare aangepast zijn om ook de Unifi Gateway Cloud Max te ondersteunen.

Ik heb geen IP TV, alleen een 1gb glasvezel lijntje! Zo te zien heeft nog niemand dit geprobeerd. Misschien is het wel gewoon plug en play. Al denk ik dat niet, meestal moet je toch wel iets doen om het werkend te krijgen lijkt mij.

Als je geen TV van KPN hebt dan is het geen enkel probleem om een Unifi Gateway Cloud Max te gebruiken, dat gaat 100% zeker werken. Uiteraard zal je wel het één en ander in moeten stellen maar dat is vrij eenvoudig.

Dit klinkt zeer positief! Mogelijk dat dit dan toch een plug en play gaat zijn :)


Ik krijg hem toevallig vandaag binnen @Theums.

Op dit moment heb ik de FB 5590 XGS-PON via het KPN ONT.

 

Vandaag moet de Unifi Gateway Cloud Max samen met de U7 Wall Pro binnen komen. En ook nog een switch om alles onder de Unifi vlag te houden. 

Oeh gaaf! Kan je laten weten of het inderdaad plug en play was? Of dat je toch nog aanpssingen ergens moest doen. Ik moet nog even wachten tot die op voorraad komt bij unifi. Zodra dat ook het geval is ga ik hem direct bestellen. Kan ook niet wachten om compleet over te gaan op het unifi landschap.


Momenteel heb ik nog een EdgeRouter 4 en daar ben ik zeer content mee.

Als die EdgeRouter de geest geeft of niet meer door Ubiquiti ondersteund wordt dan is de Unifi Cloud Gateway Max (UCG-Max) of de Unifi Cloud Gateway Ultra (UCG-Ultra) wel de beoogde opvolger.

De UCG-Max is mijns inziens te prefereren als je ook Unifi camera's in jouw netwerk hebt (Unifi Protect) of gebruik wilt maken van Unifi Access, Unifi Talk of Unifi Connect.

Als je alleen gebruik gaat maken van UniFi Network dan volstaat de UCG-Ultra, beide zijn prima in staat om 1Gbps te routeren en beide zijn niet geschikt om 4Gbps te routeren.

Mocht KPN in de nabije toekomst met een 2,5Gbps abonnement komen dan is de UCG-Max daarvoor beter geschikt immers die heeft naast een 2,5Gbps WAN poort ook 2,5Gbps LAN poorten waardoor je die bandbreedte ook op één computer zou kunnen halen. Dat kan het downloaden van een heel groot bestand (film of game) sneller maken maar dan moet die computer natuurlijk ook wel een LAN poort hebben die 2,5Gbps aankan. Overigens denk ik dat KPN er heel verstandig aan zou doen om met een 2,5Gbps abonnement te komen, er komen immers steeds meer routers op de markt met een 2,5Gbps WAN poort.


Fijn om te lezen @wjb, aangezien jij best wel een man met netwerk kennis bent geeft het een goed gevoel over de keuze voor dit type. 
 

De FB is leuk voor VPN, maar verder kan je er niks mee. Daarin heb ik me nogal vergist. 
Ook had ik toen de ingelezen kennis nog niet, mede door jouw topics / berichten ben ik mezelf verder gaan verdiepen in de netwerk techniek. 
 

Zo werkt mijn vriendin 3 dagen per week thuis (voor een software ontwikkelaar), het zou dus fijn zijn dat ze kan werken op een aparte vlan zodat Home Assistent enzv daarvan gescheiden zijn. Oftewel een aparte vlan voor IoT apparaten, haar werk, gast netwerk en mijn computer netwerk met NAS enzv.

 

Het wordt een nieuw ontdekkingsreis, het is deels hobby en ook nog eens nuttig op afscheiding van bepaalde netwerken.


Fijn om te lezen @wjb, aangezien jij best wel een man met netwerk kennis bent geeft het een goed gevoel over de keuze voor dit type. 

Ik ben al jaren een groot fan van de routers van Ubiquiti.

Ze zijn in functionaliteit zeer rijk uitgerust en goed te beheren.

Wat mij betreft echt het vlaggenschip onder de consumenten/semi-professionele routers.

En nu is voor de Unifi Cloud Gateway Max en Ultra geen aparte CloudKey, Unifi Hosting licentie of Unifi Network Server meer nodig en dat maakt het overzichtelijker.

 

Zo werkt mijn vriendin 3 dagen per week thuis (voor een software ontwikkelaar), het zou dus fijn zijn dat ze kan werken op een aparte vlan zodat Home Assistent enzv daarvan gescheiden zijn. Oftewel een aparte vlan voor IoT apparaten, haar werk, gast netwerk en mijn computer netwerk met NAS enzv.

Het gebruik van aparte vlans voor het privé netwerk, zakelijk netwerk, gast netwerk en netwerk voor IoT is in het kader van beveiliging mijns inziens cruciaal en een absolute must.

Eigenlijk zou het ook op de Experia/KPN Box mogelijk moeten zijn om een apart vlan voor IoT te kunnen gebruiken.


Mijn eerste aankopen waren de UniFi access points. Daarna heb ik een UniFi Cloud Key aangeschaft. Dit werkte allemaal zo goed dat ik nu ook mijn camera's en modem wil overzetten naar het UniFi-ecosysteem. Betaalbaar en het werkt uitstekend.

Wat betreft UniFi sta ik nog aan het begin van mijn journey. Ik werk zelf al jaren als IT'er, dus de meeste termen zijn me gelukkig al bekend. Het idee van aparte VLAN's overal lijkt me ook een goed plan.

Wordt al helemaal enthusiast als ik jullie zo hoor praten!


Daarna heb ik een UniFi Cloud Key aangeschaft.

Als je al een Unifi Cloud Key hebt dan zou je dus kunnen volstaan met een Unifi Gateway Max (UXG-MAX) i.p.v. een Unifi Cloud Gateway Max (UCG-MAX).

Aan de andere kant zou ik er juist voor kiezen om wel voor de UCG-MAX te gaan en de Unifi Cloud Key te verkopen.

 

Overigens ondersteunen beide varianten WAN verbindingen tot 2,5Gbps. Mijns inziens nog jaren meer dan genoeg maar voor die abonnees die echt een 4Gbps abonnement nodig denken te hebben zal je dus naar de Unify Gateway Pro (UXG-PRO) of Unifi Dream Machine Pro (UDM-PRO) moeten gaan kijken.

 

Wellicht dat KPN ook eens zou moeten overwegen om met een 2,5Gbps abonnement te komen.


Daarna heb ik een UniFi Cloud Key aangeschaft.

Als je al een Unifi Cloud Key hebt dan zou je dus kunnen volstaan met een Unifi Gateway Max (UXG-MAX) i.p.v. een Unifi Cloud Gateway Max (UCG-MAX).

Aan de andere kant zou ik er juist voor kiezen om wel voor de UCG-MAX te gaan en de Unifi Cloud Key te verkopen.

 

Dat was mijn idee ook, alles mooi in een. Denk dat de performance ook een stuk aantrekkelijker is van de ucg dan een unifi cloud key.


@wjb nog een laatste vraag: Zodra ik de cloud gateway binnen heb kan ik hem direct rechstreek aansluiten aan mijn kpn glasvezel kastje of moet ik hem eerst even instellen vanuit het modem? Wat denk jij dat verstandig is.


@wjb nog een laatste vraag: Zodra ik de cloud gateway binnen heb kan ik hem direct rechstreek aansluiten aan mijn kpn glasvezel kastje of moet ik hem eerst even instellen vanuit het modem? Wat denk jij dat verstandig is.

Je moet hem eerst instellen door een PC op één van de LAN poorten aan te sluiten.

Je zult de UCG-MAX op eth4 via vlan6 een pppoe verbinding moeten laten opzetten.

Volgens mij heeft @MennoG78 een Unifi Gateway Lite en die is qua configuratie van de internetaansluiting vrijwel identiek. Hij wil vast wel een screenshot delen van die instellingen.


@wjb  de UXG-MAX heeft een andere config als de UXG-Lite.

Lees meer mensen op tweakers met problemen met de MAx variant.


Lees meer mensen op tweakers met problemen met de MAx variant.

Heb je een link naar het topic waar die problemen in vermeld worden?


@wjb nog een laatste vraag: Zodra ik de cloud gateway binnen heb kan ik hem direct rechstreek aansluiten aan mijn kpn glasvezel kastje of moet ik hem eerst even instellen vanuit het modem? Wat denk jij dat verstandig is.

Je moet hem eerst instellen door een PC op één van de LAN poorten aan te sluiten.

Je zult de UCG-MAX op eth4 via vlan6 een pppoe verbinding moeten laten opzetten.

Volgens mij heet @MennoG78 een Unifi Gateway Lite en die is qua configuratie van de internetaansluiting vrijwel identiek. Hij wil vast wel een screenshot delen van die instellingen.

Ik hoopte kabel vanuit het glasvezel kastje hier in en gaan met die banaan, maar eerst normaal aansluiten dus wel verstandig.

 


Lees hier ook al een stuk:

 

Eindelijk een waardige vervanger voor de USG. Cloud controller en 4 Lan poorten.
Icm T-mobile glasvezel snel ingesteld, VLAN300 op de WAN zijde en het internet werkte meteen.
Speedtest met IDS en alle opties aan trekt gewoon de volledige Gbit lijn dicht.

 

https://tweakers.net/productreview/317842/ubiquiti-cloud-gateway-ultra.html


Theums schreef:

Ik hoopte kabel vanuit het glasvezel kastje hier in en gaan met die banaan, …

Je kunt hem ook best direct aansluiten maar hij zal pas verbinding maken nadat je de internetverbinding geconfigureerd hebt.

Het is allemaal niet zo spannend dus maak je geen zorgen.


Lees meer mensen op tweakers met problemen met de MAx variant.

Heb je een link naar het topic waar die problemen in vermeld worden?

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1883441/last

Problemen zitten meer in IPTV gedeelte wat na 2 min stopt met Multicast

 


Lees meer mensen op tweakers met problemen met de MAx variant.

Heb je een link naar het topic waar die problemen in vermeld worden?

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1883441/last

Problemen zitten meer in IPTV gedeelte wat na 2 min stopt met Multicast

Zo te lezen was dat te wijten aan configuratie foutjes.


Lees meer mensen op tweakers met problemen met de MAx variant.

Heb je een link naar het topic waar die problemen in vermeld worden?

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1883441/last

Problemen zitten meer in IPTV gedeelte wat na 2 min stopt met Multicast

Zo te lezen was dat te wijten aan configuratie foutjes.

Nou bij een aantal nog steeds niet blijft het haperen en ze hebben het maar op unicast gezet


@Theums Ik heb hem voor nu zo werken, dit lijkt me goed toch @wjb ?

 

 


Reageer