Skip to main content
Beantwoord

Ingestelde namen van apparaten op Box 12 modem blijven niet bewaard

• August 16, 2026
  • 10 reacties
  • 103 keer bekeken

Beste mensen,

als ik op mijn Box 12 modem inlog (Windows pc) zijn steeds de namen (zoals ik die heb ingesteld) van aangesloten apparaten verdwenen.

Er staat dan “Device”, een nummer, o.i.d. . En dat is erg vervelend omdat, als ik iets wil controleren, ik steeds moet gaan achterhalen welk apparaat achter welk “Device” schuil gaat.   

Is er een manier waarbij de ingestelde namen wel correct bewaard blijven?  

Bedankt!

Beste antwoord door Jeroen van KPN

Hallo ​@Jeu-L

In de basis trekt een herstart van de Box 12 dit wel recht. Uit jouw verhaal begrijp ik echter dat toch steeds blijft gebeuren. Ik adviseer daarom een reset van de Box 12. Daarna dan opnieuw de namen aanpassen, en dan zou het vrij stabiel moeten blijven. Wel kan het zijn bij een update dat namen van wifipunten terugvallen op de fabrieksnaam

Verder is dit wel een bekend probleem en wordt er aan een definitieve oplossing gewerkt. Herstarten en resetten zou natuurlijk niet nodig moeten zijn. 

10 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 16, 2026

Helaas voor nu is het geen bug maar een feature, wie weet lukt het ze in een volgende versie dit op te lossen.

• Auteur
  • Helper
  • August 17, 2026

Dan is er dus niks aan te doen. Bedankt voor de uitleg. 

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Wat vaak wil helpen is het modem opnieuw opstarten. De fout zal dan in eerste instantie waarschijnlijk terugkomen, maar na een tijdje zullen de 'devices’ vanzelf verdwijnen.

• Auteur
  • Helper
  • August 17, 2026

Dat is al meerdere malen gebeurd en dat werkt niet. Sterker, er verdwijnen dan nog meer ingestelde namen. 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 25, 2026

Hallo ​@Jeu-L

In de basis trekt een herstart van de Box 12 dit wel recht. Uit jouw verhaal begrijp ik echter dat toch steeds blijft gebeuren. Ik adviseer daarom een reset van de Box 12. Daarna dan opnieuw de namen aanpassen, en dan zou het vrij stabiel moeten blijven. Wel kan het zijn bij een update dat namen van wifipunten terugvallen op de fabrieksnaam

Verder is dit wel een bekend probleem en wordt er aan een definitieve oplossing gewerkt. Herstarten en resetten zou natuurlijk niet nodig moeten zijn. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 27, 2026

Het enige wat hier nog steeds het beste werkt is het volgende::  de lijst van apparaten welke niet meer zijn verbonden te legen.

Vervolgens achterhalen ( via ip adres) wat het device is, bijvoorbeeld thuis batterij , thermostaat , een lamp etc en dan de naam waar device staat weer in te vullen naar wat jij wilt en het desbetreffende icoontje veranderen in wat het er beste bij past en dan pas opslaan.

Het is even een werkje, maar ondanks ik hier om de 6 dagen preventief een herstart mag plegen ben ik van die irritante device shit af.

• Auteur
  • Helper
  • August 27, 2026

Iedereen bedankt voor het meedenken, alle hier voorgestelde oplossingen heb ik al meerdere keren geprobeerd, maar helaas blijft het euvel zich voordoen. Erg vervelend. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 27, 2026

Iedereen bedankt voor het meedenken, alle hier voorgestelde oplossingen heb ik al meerdere keren geprobeerd, maar helaas blijft het euvel zich voordoen. Erg vervelend. 

Welkom bij de club, en ja het zelfs meer dan vervelend , ben lotgenoot, maar ja wat doe je er ondertussen eraan?

Enige remedie die door KPN zelf word aangegeven is resetten, en blijven resetten, we geven jullie input door en we werken er aan.

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • August 27, 2026

Dat probleempje met Devicexxx heb ik al heel lang. Die Devicexxx namen worden alleen gecreëerd als mijn PC ingeschakeld is geweest dan worden er telkens twee gecreëerd. Persoonlijk stoor ik me er niet zo aan, want als ik af en toe inlog in het modem verwijder ik ze wel weer. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 27, 2026

Dat probleempje met Devicexxx heb ik al heel lang. Die Devicexxx namen worden alleen gecreëerd als ik mijn PC ingeschakeld is geweest dan worden er telkens twee gecreëerd. Persoonlijk stoor ik me er niet zo aan, want als ik af en toe inlog in het modem verwijder ik ze wel weer. 

Toch ben ik van dat probleem verlost