Skip to main content

Sinds 3 december heeft KPN op onze V10 router versie C24.10.03 geinstalleerd.

Tot die tijd kon ik vanuit huis een VPN verbinding via deze router opzetten naar de op het achterliggende LAN aangesloten Windows 10 PC, (werkte al jaren zo).

Met de nieuwe firmware werkte veel dingen niet meer en is in overleg met de KPN helpdesk een reset van de router uitgevoerd.

Voor VPN was bij de oude V10 firmware port forewarding voor poort 1723 ingesteld. Dat heb ik nu opnieuw gedaan. Helaas werkt de VPN verbinding nog niet (suggestie bij de errormelding van windows 10 is een check van de router firewall of het “GRE protocol” is toegestaan).

Kan iemand mij verder helpen?

Dit is een bug in deze software versie dat de vpn niet meer werkt. Dien een verzoek in om het modem om te wisselen naar v12 model.

Gebeld met KPN helpdesk. Router kan niet omgeruild worden voor een V12 (stringente policy). KPN is niet verantwoordelijk voor VPN, dus zoek het maar uit is de boodschap.

Een wel heel bijzondere opstelling. Router werkt al jaren naar volle tevredenheid inclusief VPN, KPN installeert nieuwe firmware, VPN werkt niet meer en KPN neemt geen enkelijke verantwoording!! En nu?

Gebeld met KPN helpdesk. Router kan niet omgeruild worden voor een V12 (stringente policy). KPN is niet verantwoordelijk voor VPN, dus zoek het maar uit is de boodschap.

Een wel heel bijzondere opstelling. Router werkt al jaren naar volle tevredenheid inclusief VPN, KPN installeert nieuwe firmware, VPN werkt niet meer en KPN neemt geen enkelijke verantwoording!! En nu?

Even afwachten of dit hier door een forum medewerker wordt gelezen en opgepakt. Die kunnen afhankelijk van wat er niet meer werkt nog wel e.e.a. achter de schermen in gang zetten om tot een oplossing te komen. Maar kan een paar werkdagen overheen gaan voordat dit vervolgd wordt.

Ik ben absoluut geen expert op dit gebied maar na wat speurwerk denk ik dat het volgende aan de hand is.
Mijn werkende VPN is indertijd opgezet met een Windows 10 client en server. Als VPN-protocol wordt PPTP toegepast (en de tunnel opgebouwd middels GRE). Blijkbaar is dit een oud protocol en voldoet niet meer aan de hedendaagse security eisen. Het heeft er de schijn van dat KPN in al haar wijsheid besloten heeft dit protocol met ingang van de nieuwe firmware niet meer te ondersteunen. Als service verlenende partij zou ik deze beslissing bij de gebruiker laten. Ik ben benieuwd naar de opstelling van KPN in deze.

KPN kan wel om wille van de veiligheid van het netwerk je verbinding blokkeren als je bepaalde poorten open zet. Dat gaat dan meestal ook om oude protocollen en services die inmiddels niet meer veilig zijn. Of een verkeerde onveilige configuratie.

Ik ben absoluut geen expert op dit gebied maar na wat speurwerk denk ik dat het volgende aan de hand is.
Mijn werkende VPN is indertijd opgezet met een Windows 10 client en server. Als VPN-protocol wordt PPTP toegepast (en de tunnel opgebouwd middels GRE). Blijkbaar is dit een oud protocol en voldoet niet meer aan de hedendaagse security eisen. Het heeft er de schijn van dat KPN in al haar wijsheid besloten heeft dit protocol met ingang van de nieuwe firmware niet meer te ondersteunen. Als service verlenende partij zou ik deze beslissing bij de gebruiker laten. Ik ben benieuwd naar de opstelling van KPN in deze.

Misschien heb je dan iets aan dit artikel: Modems met KPN Software: Firewall instellingen.

Als het een bug in de modem firmware is, dan is het wel degelijk het probleem van KPN.
@wjb was dit enkel oplosbaar met een modem ruil of was er nog wat te doen met de instellingen ?

Ik heb veel instellingen op de V10 getest zonder enig resultaat.

Ga nu kijken of ik een andere VPN implementatie kan maken op basis van het open source product “SoftEther VPN Project”. De documentatie ziet er in elk geval veelbelovend uit.

Voor de duidelijkheid nog dit, ik moet met een Windows 10 PC een Remote Desktop Connectie kunnen maken met een unattended Windows 10 PC die in het clubhuis van onze tennisvereniging staat opgesteld.

Als het een bug in de modem firmware is, dan is het wel degelijk het probleem van KPN.
@wjb was dit enkel oplosbaar met een modem ruil of was er nog wat te doen met de instellingen ?

Ik heb begrepen dat dit echt een issue is met de V10 en niet met bijvoorbeeld de V12.

Nu doet men er wel heel verstandig aan om geen PPTP meer te gebruiken voor VPN verbindingen, die zijn vrij eenvoudig te ontcijferen.

Reageer