Skip to main content
Beantwoord

Internet te langzaam? Hoe kan ik een KPN-modem testen?

• 19 januari 2025
  • 19 reacties
  • 174 keer bekeken

J-Slagter
Topper
Forum|alt.badge.img

Hoi allen,

Ik moest mijn modem terug sturen helaas.

Nu krijg ik mijn snelheid lange niet en zou het graag willen testen met de KPN modem.

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

Beste antwoord door Maikel Drost

Met wifi ga je nooit 920mbps halen. Alleen via een vaste kabel.

je kan ook even inloggen in het modem. En dan volgens mij bij status daar kan je zien wat er binnen komt qwa snelheid.

de kabel tussen het modem en glasvezel minimaal cat.6 zijn deze zijn geschikt voor gigabit snelheiden

Bekijk origineel

19 reacties

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • 150 reacties
  • 20 januari 2025

Dat is raar. Want als je problemen hebt met je verbinding gaat kpn vragen om je experiabox aan te sluiten 😅

wat is er aan de hand met de snelheid

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8407 reacties
  • 20 januari 2025
J-Slagter schreef:

Hoi allen,

Ik moest mijn modem terug sturen helaas.

Nu krijg ik mijn snelheid lange niet en zou het graag willen testen met de KPN modem.

Beste ​@J-Slagter , dan heb jij waarschijnlijk een FB gehuurd bij KPN, dan moet de oude retour.

​@jvanenteren heeft in eigen beheer een FB gekocht.

Cc ​@Maikel Drost 

J-Slagter
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 21 reacties
  • 20 januari 2025

​@Maikel Drost geen idee wat er is, alles al opnieuw opgestart en kom maar op 130 down en up terwijl kun hun kastje eraan leggen de snelheid wel binnen komt. 

​@JanD klopt ik huur de modem bij KPN 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • 150 reacties
  • 21 januari 2025

Wat zou de snelheid moeten zijn volgens je afgenomen abonnement 

J-Slagter
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 21 reacties
  • 21 januari 2025

Mijn snelheid zou 1 gig moeten zijn, maar weer overgestapt naar de v12 modem omdat de klantenservice er ook niet uit kwam.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • 150 reacties
  • 21 januari 2025

Maar heb je met deze nieuwe box nog steeds geen  920mbps. Heb je ook de utp kabel tussen de glasvezel module en modem vervangen

J-Slagter
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 21 reacties
  • 21 januari 2025

Dank Maikel die heb ik niet vervangen zal ik zo nog even doen, thx voor de tip.

570 up 

360 down 

Gemeten via wifi met fast.com

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • 150 reacties
  • Antwoord
  • 21 januari 2025

Met wifi ga je nooit 920mbps halen. Alleen via een vaste kabel.

je kan ook even inloggen in het modem. En dan volgens mij bij status daar kan je zien wat er binnen komt qwa snelheid.

de kabel tussen het modem en glasvezel minimaal cat.6 zijn deze zijn geschikt voor gigabit snelheiden

J-Slagter
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 21 reacties
  • 21 januari 2025

Nee klopt dan vind ik 560 al een mooie snelheid 

En daar ga ik ook even kijken.

En die kabel kijk ik ook even 

Dank voor de tips Maikel 

J-Slagter
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 21 reacties
  • 21 januari 2025

Daar heeft de monteur nooit naar gekeken die hier geweest is.

• 685 reacties
  • 21 januari 2025

​@J-Slagter 

Laat je niet op de kosten jagen, Een Cat5E is snel genoeg voor 1Gbit en dat is de momenteel de meest in gebruik zijnde kabel. (Als je een nieuwe aansluiting maakt kun beter een Cat 6 kopen want dat is tegenwoordig de meest beschikbare).

Probeer overigens ook even een andere PC als je die ergens kan lenen, oudere PC, die welliswaar een 1Gbit adapter hebben, willen nog wel eens de snelheid niet halen. (Waarschijnlijk wel boven de 500)

J-Slagter
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 21 reacties
  • 21 januari 2025

​@dommeke 

Nee ik laat me niet op kosten jagen na de verhuizing heb ik zoveel kabels en daar is vast een cat 6 bij.

En volgens mij is de laptop nog niet zo oud maar ik vind 500 voor een laptop nog prima 

Maar dank je 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21
  • Moderator
  • 15511 reacties
  • 22 januari 2025

Hoi ​@J-Slagter, welkom op onze community! Ik zie dat je al goed geholpen bent. Ben je er een beetje uit gekomen?

J-Slagter
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 21 reacties
  • 22 januari 2025

Nou heb mijn snelheid nog niet maar ik vermoed dat tussen de modem en het glasvezel kastje geen cat 6 kabel zit en kon gisteren niet een juiste vinden maar dat komt vandaag wel. Verder komt het wel goed denk ik.

J-Slagter
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 21 reacties
  • 31 januari 2025

​@Maikel Drost eh nee ik heb nog steeds geen volwaardige snelheid dus denk dat ik maar 200 neem als kpn het toch niet kan leveren.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • 150 reacties
  • 31 januari 2025

Als je alleen wifi gebruikt dan heeft 1gbit totaal geen zin want dat ga je toch niet halen. En voor een beetje internet mail. Is 200 meer dan prima 

J-Slagter
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 21 reacties
  • 31 januari 2025

Ik zou niet weten wat ik verder nog kan doen, ​@Maikel Drost of ​@Thomas van KPN  heb een cat 8 kabel er tussen gezet en alles al eens opnieuw opgestart en toch krijg ik de snelheid niet en als de monteur er is komt de snelheid wel binnen op hun apparaat en om voor 2,50 minder te zakken in snelheid is ook jammer. Ik weet het niet meer.

• 685 reacties
  • 1 februari 2025
J-Slagter schreef:

Ik zou niet weten wat ik verder nog kan doen, ​@Maikel Drost of ​@Thomas van KPN  heb een cat 8 kabel er tussen gezet en alles al eens opnieuw opgestart en toch krijg ik de snelheid niet en als de monteur er is komt de snelheid wel binnen op hun apparaat en om voor 2,50 minder te zakken in snelheid is ook jammer. Ik weet het niet meer.

Wat heeft een cat 8 kabel voor zin. Je kan een waterleiding zo breed maken als de Rijn, als er aan het begin een buisje van 9mm zit, zal de doorlaat ook nooit hoger worden dan 9 mm. De laatste plek waar je moet zoeken is de doorlaat van de fysieke kabel. Het gaat er om of er soms tunnels tussen zitten met een doorlaat van 9mm. Cat 5E is de eerste kabel met een doorlaat van 1Gbit (let op bit).

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8407 reacties
  • 1 februari 2025

KPN is ook bezig af te stappen van CAT5e en schakelt steeds meer over naar CAT6, zelfs bij de 4GB-routers van KPN.

Alle kabels met een hogere CAT dan 6 is overkill bij consumenten.

Reageer