Skip to main content

Recent heb ik een Box 12 ontvangen ter vervanging van mijn oude Box. Na het installeren weigert mijn laptop iedere connectie naar Internet. Ik kan verbinding maken met het Wi-Fi netwerk, het apparaat krijgt een IP adres, maar daarna is het over. Simpel pingen naar het IP adres van de Box werkt al niet. Mijn telefoon (iPhone) kan prima verbinden en kan op Internet.

Mijn huidige laptop (Surface Laptop 4 met Windows 11, maakt verbinding op Wi-Fi 6) heeft dus dit probleem. Maar mijn oude laptop  (Dell met Windows 10) werkt wel prima. Deze bleek echter Wi-Fi 5 te gebruiken omdat die hardwarematig Wi-Fi 6 nog niet ondersteund. Ook een laptop van een kennis (Surface Book 3 met Windows 11, ook Wi-Fi 6) ondervind hetzelfde probleem, wel verbinding geen Internet.

Als test heb ik geprobeerd om Wi-Fi 6 op de router uit te schakelen (dus max 802.11b+g+n) en voila, ineens werken alle apparaten prima! In Windows zie ik dat de beide problematische apparaten nu ook over Wi-Fi 5 connecten en het dan dus prima doen.

De overeenkomst die ik zie is dat beide apparaten Windows 11 gebruiken en Microsoft Surface apparaten zijn. Helaas heb ik geen extra devices die Wi-Fi 6 ondersteunen om te testen of dit aan Windows 10/11 of een niet Surface device ligt.

Is dit een known issue? Dat Windows 11 apparaten niet via Wi-Fi 6 kunnen connecten of dat dit een compatibility issue is met Microsoft Surface devices??

Hallo @YorickK 

 

Dat is een bekend probleem, daar zijn al veel topics over en het betreft niet alleen Surface devices maar ook sommige laptops, mobiele telefoons e.d.

Jij hebt de oplossing gelukkig al zelf gevonden.

Hopelijk lossen ze dit probleem op met de volgende update van de Box 12.


Hallo @YorickK het heeft te maken met een bepaald type chips dat gebruikt wordt in diverse apparaten van diverse merken, daar werkt wifi6 AX niet of niet lekker op. De fabrikant van die chips moet dan met nieuwe firmware komen om die chips te updaten.

 

 


Mijn Samsung toestel werkt prima op het WiFi 6 van de KPN Box.


De Intel netwerkchip die bij de Box 12 een probleem geeft werkt hier prima op zowel WiFi 6 via een UniFi AP als op een ander WiFi 6 netwerk met Extreme AP's.

Dezelfde netwerkchip werkte ook prima op de Box 12 WiFi 6 voor de update, net zoals diverse andere netwerkchips die nu ineens niet meer (goed) werken.

Die firmware van de Box 12 is sowieso niet bugvrij gezien de andere problemen ermee, lijkt mij dus eerder dat de bal bij KPN ligt dan bij de fabrikanten van de netwerkchips.

 


Beide devices werken inderdaad prima op andere netwerken met Wi-Fi 6 (o.a. ook een UniFi netwerk). Het is echt alleen op een Box 12 waar dit probleem zich voordoet.

Iemand enig idee hoe dit bij KPN op de radar te krijgen? Of wanneer er een nieuwe firmware te verwachten is? Ik heb al een keer contact gehad met de helpdesk en die verwezen mij naar dit forum, maar twijfel sterk of KPN zelf hier überhaupt mee leest.


De KPN medewerkers / moderators weten dit zeker wel, ze dragen vaak ook dezelfde oplossing aan, het probleem speelt al een tijdje.

Ze zullen vast nog wel reageren in dit topic maar dat kan soms even duren.

Zij kunnen ook navragen/vertellen of hier aan gewerkt wordt en of er iets bekend is over een te verwachten update.


Hi @YorickK, jammer dat dit niet zo soepel gaat bij jou 🙁 We horen meer klachten over specifieke apparaten die niet goed samengaan met de wifi6 van de Box 12 en hebben dat in onderzoek, maar oorzaak en oplossing zijn nog niet duidelijk helaas.

Zou je de volgende 2 dingen nog eens willen proberen?

- Controle of er een Windows update beschikbaar is:

  1. Zoek in de onderste balk naar Windows update
  2. Klik op de app van Windows update
  3. Controleer of Windows versie 1909 beschikbaar is
  4. Is deze versie beschikbaar, klik dan op Downloaden of installeren

​​​​​​- ​Wifi instelling in modem aanpassen:

 

Het kan een verschil maken om in de web interface van het modem (Webgui) de 5 Ghz band in het modem in te stellen op 80 mhz staat i.p.v. 40 mhz, waar hij standaard op staat:

 

Inloggen in het menu van je Box12 doe je als volgt:

  1. Open een browser en ga naar 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn
  2. Log in met gebruikersnaam en wachtwoord
    De gebruikersnaam voor de Box 12 is Admin. Het standaard wachtwoord staat op de sticker achterop de Box. Na eerste keer inloggen moet je een nieuw, zelf gekozen, wachtwoord instellen.

Daarna kan je klikken op wifi settings om het scherm hierboven te krijgen 🙂


Ben je hier nog wat mee opgeschoten @YorickK?


Ik draai absoluut een recente versie van Windows 11. Op dit moment is dat build 22H2. Build 1909 bestaat helemaal niet voor Windows 11, dat is een Windows 10 build.

Tevens: De genoemde build (Windows 10 v1909) wordt al sinds 11 mei 2021 niet meer ondersteund (Windows 10, version 1909 end of servicing (Home and Pro) - Microsoft Lifecycle | Microsoft Learn). Ik hoop niet dat jullie deze versie vaker aan gebruikers aanbevelen, aangezien ze dan geen security updates meer krijgen. Sindsdien zijn er diverse nieuwe build uitgekomen, waar de 20H2, 21H1, 21H2 en 22H2 builds nog gewoon ondersteund zijn: Windows 10 - release information | Microsoft Learn

Voor wat betreft de Bandwidth setting, die ga ik nog even testen en laat het resultaat weten!