Recent heb ik een Box 12 ontvangen ter vervanging van mijn oude Box. Na het installeren weigert mijn laptop iedere connectie naar Internet. Ik kan verbinding maken met het Wi-Fi netwerk, het apparaat krijgt een IP adres, maar daarna is het over. Simpel pingen naar het IP adres van de Box werkt al niet. Mijn telefoon (iPhone) kan prima verbinden en kan op Internet.
Mijn huidige laptop (Surface Laptop 4 met Windows 11, maakt verbinding op Wi-Fi 6) heeft dus dit probleem. Maar mijn oude laptop (Dell met Windows 10) werkt wel prima. Deze bleek echter Wi-Fi 5 te gebruiken omdat die hardwarematig Wi-Fi 6 nog niet ondersteund. Ook een laptop van een kennis (Surface Book 3 met Windows 11, ook Wi-Fi 6) ondervind hetzelfde probleem, wel verbinding geen Internet.
Als test heb ik geprobeerd om Wi-Fi 6 op de router uit te schakelen (dus max 802.11b+g+n) en voila, ineens werken alle apparaten prima! In Windows zie ik dat de beide problematische apparaten nu ook over Wi-Fi 5 connecten en het dan dus prima doen.
De overeenkomst die ik zie is dat beide apparaten Windows 11 gebruiken en Microsoft Surface apparaten zijn. Helaas heb ik geen extra devices die Wi-Fi 6 ondersteunen om te testen of dit aan Windows 10/11 of een niet Surface device ligt.
Is dit een known issue? Dat Windows 11 apparaten niet via Wi-Fi 6 kunnen connecten of dat dit een compatibility issue is met Microsoft Surface devices??