Skip to main content

Ik krijg door van onze systeembeheerder dat er bij KPN, onze provider, de volgende gegevens bekend moeten zijn;

vaste publieke IP

DNS

gateway

 

Kunt u mij deze gegevens verstrekken zsm 

 

Op zich zou een systeembeheerder je ook moeten kunnen uitleggen waar je die gegevens kan vinden dus ik vind het een beetje raar dat hij je naar je provider stuurt hiervoor. 

Maar mogelijk zoekt hij andere gegevens voor een bepaald doel. Zoals ik hem lees:

Je publieke ip adres is semi vast (het is een ip adres wat in principe nooit wijzigt maar daar zit geen garantie op en zijn geen rechten aan te ontlenen) die kun je achterhalen op je router maar ook via de website http://www.watismijnip.nl

je DNS en Gateway kun je op het apparaat waar je op werkt achterhalen door bij de netwerkeigenschappen van de actieve verbinding te kijken.

Als je de experiabox van kpn gebruikt en verder geen andere routers is dat voor beide 192.168.2.254

 

Mocht je systeembeheerder bepaalde gegevens voor een specifieke reden willen hebben is het misschien handig om te vermelden voor welk doel en van welk apparaat enzo.


Goede uitleg van @Vulpen: dank je wel! :thumbsup_tone4:

Ben je hiermee verder gekomen, @spyderwheelz


Als het gaat om het aansluiten van een eigen router direct op de glasvezel of DSL-verbinding dan zal het startten van een PPPoE-sessie op VLAN 6 voldoende zijn. Een router kan dan automatisch de gevraagde gegevens ophalen. De gateway is namelijk niet overal hetzelfde. Dat gebeurd hier tenminste wel:

 

Naam en wachtwoord van de PPP-sessie mag alles zijn, ik gebruik ‘henk’ en ‘ingrid’ omdat ik dat leuk vind maar het mag ook ‘internet’ en ‘internet’ zijn.