Bij verhuizing glasvezel genomen en nu een KPN Box 12 met softwareversie SGEJ1000060E hangen. Na veel geklaag thuis en een kabeltje trekken naar zolder eindelijk gevonden waarom de werk VPN en sommige app steeds hun verbinding verliezen…. DNS failures. Eigen DNS instellen op modem hielp niet echt.
Na goed zoeken een aantal forumpost van 2 jaar geleden gevonden: De IPv6 DNS is niet aan te passen, modem wil dan per-se als proxy fungeren. IPv6 uit dus. Maar dan zegt het log opeens dit:
02.10.2024 10:52:54 | Info | UPNP | UPnP functionality has been activated |
02.10.2024 10:52:54 | Info | UPNP | UPnP functionality has been deactivated (manually) |
02.10.2024 10:52:54 | Info | UPNP | UPnP functionality has been deactivated (manually) |
Hoe vaak ik ook UPnP probeer uit te zetten, steeds springt het onderwater weer aan. Schuifje in de interface staat dan nog gewoon op uit, dus als ik niet in het log had gekeken had ik dit nooit geweten! Ronduit asociaal om klanten onzichtbaar met zo'n veiligheidsrisico op te zadelen, maar dat terzijde.
Ik wil graag mijn eigen DNS kunnen instellen voor zowel IPv6 als IPv4, of tenminste de DNS proxy op het modem volledig uit kunnen schakelen zodat de werk VPN van mijn vrouw normaal functioneert. En dan zonder UPnP aan te moeten zetten voor alle apparaten in mijn netwerk!