Skip to main content
Beantwoord

Is de Davolink DV-2020 modem geschikt voor een VDSL-verbinding?

• September 22, 2025
  • 52 reacties
  • 422 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Omdat WiFi compleet uit zou zijn te zetten op de Experiabox heb ik voor KPN gekozen. Helaas blijft het modem na het uitzetten van WiFi en WPS nog steeds draadloze frequenties uit te zenden. Ik heb een oud modem de Davolink DV-2020 staan waarvan WiFi geheel uitgezet kan worden. Ik heb naar vereiste specificaties gekeken maar denk dat het niet geschikt is. Ik heb alleen internet en telefonie. Kan iemand mij vertellen of het modem geschikt is en zo ja, hoe ik het dan moet installeren? Of kent iemand een geschikt modem waarvan alle draadloze verbindingen geheel uitgezet kunnen worden?

Beste antwoord door joey92

@LadyKGB 

dit betekent dat het apparaat geen update meer krijgt. zie het maar een beetje als Microsoft die gestopt is met Windows 7. dan kun je hem nog wel gebruiken, maar eventuele veiligheidsrisico's worden niet opgelost.

beter koop je dus een apparaat welke nog wel ondersteund wordt. minimaal een Fritzbox 7490. maar liever een 7530 of 7590, aangezien deze nieuwer zijn en dus nog langer ondersteund zullen worden.

52 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 22, 2025

Hoe bedoeld u dat het wifi niet uit te zetten is? Als u de wifi knop aan de zijkant van het modem ingedrukt houdt gaat het wifi uit. Alternatief kunt u (bekabeld) inloggen in het modem en op uw computer de wifi van het modem uitschakelen. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • September 22, 2025

Ik heb WiFi en WPS uitgezet desondanks blijft het modem een draadloze frequentie genereren. Dit heb ik gemeten met een speciale meter. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 22, 2025

Op een ander modem, bijv. de Fritz!Box 7590, kan je per dag(deel) of ‘s nachts de wifi compleet uitzetten. 

Als er een telefoon op aangesloten is kan je met een paar toetsen de wifi uitschakelen. Bijv.

WiFi uitschakelen: #96*0* en inschakelen: #96*1*

Het is mij niet bekend of dit apparaat ook ‘lek wifi’ heeft. 

Leen59
Wijsgeer
  • September 22, 2025

Ik heb WiFi en WPS uitgezet desondanks blijft het modem een draadloze frequentie genereren. Dit heb ik gemeten met een speciale meter. 

Zendt het modem het SSID uit of alleen maar een bepaalde frequentie?

JanD
Superuser
  • September 23, 2025

Beste ​@LadyKGB hoe weet je dat de wifi nog actief is?

Als je de wifi op de modem/router uit zet is deze gewoon uit.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • September 23, 2025

Zie eerdere reacties :)!

• September 23, 2025

@LadyKGB, zou dat gemeten WiFi signaal van de buren kunnen zijn?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • September 23, 2025

@Edu2020 Nee, je ziet een duidelijk verschil met modem uit en aan.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • September 23, 2025

Kan dit topic afgesloten worden?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 23, 2025

U kunt stppen met het volgen van het topic, dan ontvangt u geen mailtjes meer.

Maar zou een anti straling hoes voor u niet werken? Dan weet u zeker dat het modem niks uitzend.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • September 23, 2025

@Ik_Combineer Heb er iets dergelijks om heen gedaan het scheelt maar het houdt de hoge pieken die het modem uitzendt niet tegen. Ik weet dat straling van een mobiel via draadjes van de koptelefoon heen kan gaan, het kan dus ook zijn dat de straling voor een deel via mijn ethernet kabel in mijn afgeschermde komt.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 23, 2025

Als het echt een probleem voor u is zou u kunnen overwegen de internetkabels te vervangen van utp naar FTP. Bij dit type kabel zijn de aders in de kabel omwikkeld met aluminium folie om interferentie met elkaar te voorkomen. Bijkomend voordeel is dat ze dan ook niks kunnen uitstralen.

Persoonlijk vindt ik het erg zweverig en kan ik me absoluut niet voorstellen dat u er last van heeft, maar iedereen is anders en u bent zeker niet de eerste welke ik hier op de community tegen kom. We denken echt wel graag met u mee.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • September 23, 2025

Ik heb zelfs SFTP kabels, waar het op straling zoveel mogelijk vermijden aankomt ben ik al op de hoogte. 

Biomarkers die gevonden zijn en aantonen dat Elektrohypersensitiviteit wel degelijk bestaat vind ik persoonlijk alles behalve zweverig. Daarnaast zijn er nog veel meer onderzoeken die aantonen wat EMV's in het lichaam doen. Zelfs Tesla was al op de hoogte dat mensen er ziek van kunnen worden.

• September 23, 2025

Als je een installatie wilt waar helemaal geen WiFi apparatuur in zit, dan kun je dit modem proberen:

https://tweakers.net/pricewatch/1507344/zyxel-vmg4005-b50a-vdsl2-17a-bonding-and-35b-single-line-bridge-b50a/reviews/

Met daar achter een router zonder WiFi. Routers zonder WiFi zijn er zat. Het is alleen de vraag: heb je ook TV?

En telefonie? Telefonie is op te lossen met een voip ata. Bijvoorbeeld:

Maar er zijn nog heel veel andere topics over te vinden.

Tv goed werkend krijgen word misschien lastiger.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • September 23, 2025

@Marlon92 Dankjewel, ik heb alleen internet en telefonie dus dat zou moeten lukken. Ik ga eerst kijken of ik een geschikte Fritzbox kan vinden, zo niet dan ga ik voor jouw oplossing.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 23, 2025

Ik ben wel erg blij dat je, ondanks je het topic wou sluiten, nog steeds reageert. Deze community is er om anderen te helpen. En blijkbaar is dat dan toch enigszins gelukt. 😄

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • September 23, 2025

@Ik_Combineer Ik waardeer hulp altijd!

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@LadyKGB, welkom op de community. Ik vind het ook mooi dat je nog reageert 🙂 Als je de Wifi uitzet maar de straling verdwijnt niet volledig is dat niet ideaal in jouw situatie inderdaad. De opties die de anderen hier en in je andere topic noemen kunnen je op weg helpen denk ik. Laten we dit topic hiervoor verder aanhouden, als hetzelfde gesprek op 2 plekken wordt gevoerd ben je het overzicht snel kwijt. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • September 24, 2025

Hoi ​@Jasper van KPN ik heb de discussie ook liever op 1 plek vandaar dat ik deze wou sluiten.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • September 24, 2025

@Jasper van KPN zie net dat je helaas mijn andere topic had afgesloten. Ik heb een Fritzbox 7360 gevonden in de buurt, het is geschikt voor VDSL2. Werkt dat op mijn VDSL aansluiting?

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • September 24, 2025

De 7360 is sinds 31 december 2019 end of life, en zal daarom geen software updates meer krijgen.

dus ja hoe veilig is deze fritzbox dan nog als deze al bijna 6 jaar geen updates meer heeft ontvangen.

hij zal wellicht nog wel prima werken, maar ja wil je dat risico lopen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • September 24, 2025

@joey92 Ik ken alleen een wachtwoord als beveiliging van een modem/netwerk. Kan er dan ingebroken worden op het modem op afstand via een vaste verbinding? Ik heb ook geen slimme meter, weet dat daar ook op ingebroken kan worden.

JanD
Superuser
  • September 24, 2025

@joey92 Ik ken alleen een wachtwoord als beveiliging van een modem/netwerk. Kan er dan ingebroken worden op het modem op afstand via een vaste verbinding? Ik heb ook geen slimme meter, weet dat daar ook op ingebroken kan worden.

Maar ook dat gaat veranderen, iedereen krijgt verplicht een slimme meter ​@LadyKGB 

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • September 24, 2025

@LadyKGB 

dit betekent dat het apparaat geen update meer krijgt. zie het maar een beetje als Microsoft die gestopt is met Windows 7. dan kun je hem nog wel gebruiken, maar eventuele veiligheidsrisico's worden niet opgelost.

beter koop je dus een apparaat welke nog wel ondersteund wordt. minimaal een Fritzbox 7490. maar liever een 7530 of 7590, aangezien deze nieuwer zijn en dus nog langer ondersteund zullen worden.

• September 24, 2025

​Ik heb ook geen slimme meter, weet dat daar ook op ingebroken kan worden.

Dat is onzin.