Skip to main content

Hallo,

Ik heb van iemand een Draytek Vigor 2132FVn gekregen, volgens hem was bij Vodafone Thuis, maar toen Vodafone overgenomen door Ziggo kreeg hij ander modem en mocht deze Draytek houden.

Jammer dat de Draytek geen SFP-module en voedingsadapter heeft, anders heb ik al geprobeerd. Mijn vragen zijn:

  • Is deze geschikt voor 1g glasvezel? Welk SFP-module kan ik best kopen?
  • Is deze geschikt voor KPN glasvezel, In https://www.draytek.nl/storage/KPN-IPoE-DrayOS-3.0.pdf staat wel handleiding voor KPN, maar kan deze modem met een neutraal firmware (van draytek te downloaden) of is deze gebranded op Vodafone?
  • Is deze geschikt voor KPN IPTV? In https://www.draytek.nl/storage/Bridged-IPTV-3.0.pdf staat van KPN IPTV bridged
  • Welk stroomadapter kan ik gebruiken, op de stikker staat 12-15V/1.6-1.3A. Dus ieder stroomadapter tussen de rangen, of alleen 12V/1.6A en 15V/1.3A?

Ik weet dat een beetje outdated modem is, maar zijn mogelijkheden behoren te beteren routers, en zijn wifi en VoIP heb ik sowieso niet nodig, ik heb geen vast telefonie van KPN, voor wifi heb ik zelfs andere wifi6 mesh thuis ongebruikt liggen.

Hoi @TDN  . Ik heb geen idee. Als moderator ondersteunen we geen eigen hardware.

We hebben een eigen kennisbank artikel : 

  

Maar ik denk dat  @wjb 's topic misschien geschikter is voor jouw vraag:

 

 


@Erwin_ Ik heb al het forum op de draytek 2132Fvn gezocht, maar niet gevonden. Met de servicetools en vrije ont keuze krijg ik dat ik glasvezel nodig heb, oftewel ik al 1g glasvezel van kpn heb.

Vrije ONT keuze

Er is een glasvezelverbinding benodigd.

Voor het omzetten naar een eigen ONT heeft u een glasvezelverbinding nodig.

De belangrijkste vraag is: is de 2132Fvn met een neutraal firmware te flashen? Anders houdt het heel snel op, omdat hij op wan-poort geen pppoe/vlan6 kan opbouwen.

 

 


Wat voor een glasvezel aansluiting heb je?

Is dat een AON (Gof) aansluiting of een XGS-PON aansluiting?

In het laatste geval zal het heel erg lastig, zoniet onmogelijk, worden om een geschikt SFP module te vinden.

Wel zou het mogelijk moeten zijn om een RJ45 SFP module te gebruiken en de Draytek daarmee op de NTU of ONT van KPN aan te sluiten.

Die Draytek zou wel geschikt moeten zijn voor TV van KPN maar er wordt geen bridged-IPTV meer gebruikt, dit moet routed-IPTV zijn.


@wjb Ik heb xgs-pon aansluiting, maar ik heb wel informatie gevonden dat een xgspon SFP+ module ook werkt op SFP-port van de draytek,  wel met 1gbs snelheid en niet met 2,5gbs of 10gbs.

Verder heb ik wel een passend plug-converter gevonden om met een universeel 12v-stroomadapter te gebruiken, maar jammer het firmware is helemaal dichtgetimmerd en kan niet op nieuwe firmware geflasht worden. Bij de huidig firmware is WAN-instelling deactiveert, dus ik kan de draytek ook gelijk in de afval container gooien.

 


Ik heb xgs-pon aansluiting, maar ik heb wel informatie gevonden dat een xgspon SFP+ module ook werkt op SFP-port van de draytek,  wel met 1gbs snelheid en niet met 2,5gbs of 10gbs.

Heb je een link naar de site waar je dat gelezen hebt. Ik heb zo mijn bedenkingen daarover.

Daarnaast raad ik iedereen altijd aan om gewoon de ONT te gebruiken die je van KPN in bruikleen hebt gekregen en een router met een gewone RJ45 WAN poort daar op aan te sluiten.

Je hebt daardoor veel meer keuze in een voor jou passende router en je hebt geen gehannes met glasvezelpatches. Daarnaast kan je dan altijd de Experia/KPN Box eenvoudig aansluiten in het geval dat je ondersteuning van KPN nodig hebt bij bijvoorbeeld problemen met TV. KPN zal je dan kunnen vragen de Experia/KPN Box aan te sluiten omdat ze anders niets kunnen meten.


@wjb Onder Draytek SFP compatible list  (VigorSwitch G2100) zijn allemaal SFP+ modulen. Bovendien heb ik op tweakers forum gelezen dat SFP+ modulen (dual rate 1g/10g modulen) werken sinds paar jaren ook op SFP-porten, ik kan het nou niet terug vinden.

https://switchsfp.com/pages/compatible-transceiver-modules-how-to-reduce-your-capex-and-retain-reliability

If you insert an SFP+ module into an SFP port, they will still work but the transmission speed will be limited at 1 Gbps. On the contrary, there will be no connection when an SFP module is inserted into an SFP+ port.

 

Ik vind 2 KPN-apparaten met hele LEDs in woonkamer wel storend en wil liever vervangen door 1 apparaat, als ik alleen de topic met problemen van experia modem volgen, zou ik gelijk het modem in de schuur zetten voordat het te laat is.