Skip to main content

Goedemiddag allemaal. Morgen stap ik over van odido glasvezel naar KPN glasvezel. Het installatiepakket van KPN heb ik al in huis. Er zit een experiabox v12 in en een wit NT glasvezelkastje. Is deze NT kast van KPN noodzakelijk om internet te ontvangen ? Want nu maak ik nog gebruik van een TPLink mediaconverter. Ik dacht zelf dat deze ook gewoon moet werken want deze zet toch enkel een glassignaal om in een ethernet signaal ?

Ik ben ook niet van plan om de experiabox te gebruiken maar gewoon mijn eigen asus router. De vlan settings heb ik reeds al gevonden op dit forum. 

Ja en nee, maar iets zal dat lichtsignaal moeten omzetten. KPN werkt met hun eigen NT's, dus als er iets mis is, en je gebruikt die niet, is het je eigen verantwoording. 

Die TPlink die je nu gebruikt, hoort bij dat Odido pakket lijkt me? In dat plastic houdertje. Dat kan wel werken, maar volgens mij meten KPN lijnen daar veel meer demping op, en dus slechte glasverbinding.

Je hebt ook modems waar je een SFP in drukt, op het licht om te zetten. Bijv een Fritzbox. Dan kun je met een patchkabel vanaf je FTU naar je modem, zonder nt.

 

Dus als je die Asus met een Ethernetkabel gaat aansluiten, zou ik de KPN NT er gewoon opzetten.

 


Bedankt voor je advies. ga ik doen. Ja dit komt van de oude odido aansluiting. 


overgang is perfect gegaan. plug en play. Inderdaad de KPN NT gebruikt. En eigen ASUS router.  Bedankt. 


overgang is perfect gegaan. plug en play. Inderdaad de KPN NT gebruikt. En eigen ASUS router.  Bedankt. 

 

 

Prima snelheid 😁 Graag gedaan 🫡


Hoi @Randywessels welkom bij KPN! Fijn dat alles zo soepel is verlopen en bedankt @DennisA78 voor het goede advies 🙂 .

Nogmaals welkom en post gerust nog eens een topic wanneer we iets voor je kunnen betekenen!


Dankuwel! Tot nu toe erg tevreden. Voor de registratie moest ik toch even de experiabox aansluiten voor KPN zelf zodat zij aan de andere kant van de lijn konden zien dat ik online ben. Dat gaat blijkbaar niet met de ASUS router. 


Dankuwel! Tot nu toe erg tevreden. Voor de registratie moest ik toch even de experiabox aansluiten voor KPN zelf zodat zij aan de andere kant van de lijn konden zien dat ik online ben. Dat gaat blijkbaar niet met de ASUS router. 

Dat klopt idd. Dat moet even firmwarematig worden afgetikt. 


Ik gebruik helemaal geen ONT meer en kan mijn glasvezel rechtstreeks in mijn Fritzbox 5590 Fiber steken. Tot nu toe kan KPN alles gewoon uitlezen wat voor hun belangrijk is, ik heb een stekkertje minder in mijn meterkast en minder componenten die een storing kunnen verzorgen!


...ik heb een stekkertje minder in mijn meterkast en minder componenten die een storing kunnen verzorgen!

Maar als die componenten een storing gaan geven dan ben je op jezelf aangewezen en zal je wellicht de portemonnee moeten trekken om die componenten te vervangen terwijl die anders op kosten van KPN vervangen zouden worden.

En voor een eurotje of 5 had je ook een tweestekkerblokje kunnen kopen zodat je daar dat extra stekkertje in had kunnen steken.

Ik ben een sterk voorstander van het gebruiken van de NTU/ONT van de provider om daar jouw eigen router naar keuze op aan te sluiten.

Het gebruiken van een eigen NTU/ONT levert geen enkel functioneel voordeel maar je beperkt jouw router keuze wel enorm.


Reageer