Skip to main content

Beste,

 

ik heb het KPN pakket geïnstalleerd met een box 12. 
Is het gebruikelijk dat wanneer er een lan-kabel in de poort gestoken wordt, internet wegvalt en opnieuw opstart?

ook als ik als admin ben ingelogd op het modem moet ik regelmatig het wachtwoord opnieuw invoeren. 
 

Nee, dat is niet normaal.


Hij is gisteren na enige tijd in een keer online.
Dus ik wacht het even af. Hoe lang duurt het bij jullie voordat de verbinding actief is?

Het inloggen ga ik vanavond opnieuw proberen om te zien of dat steeds opnieuw moet.


@Joe04 Het steeds opnieuw moeten inloggen in het modem is volgens mij een bug wat opgelost moet worden. Gebeurd bij mij ook regelmatig als ik iets wil controleren. 
 

wat betreft die LAN kabel: dit zou niet mogen gebeuren klinkt alsof er ergens een soort “kortsluiting” ontstaat tussen het modem en jou apparaat. Heb je al een andere kabel geprobeerd (als mocht je die hebben)?


@joe04 Heb je het apparaat wat je dan in de lan aansluit wel geconfigureerd op de ip range van t modem?

dat zou mischien helpen om em ofline eerst een ip te geven in die range 192.168.2.xxx en dan aansluiten.


Goede avond,

 

met een nieuwe cat kabel hetzelfde. 
De cat kabel gaat naar een poe switch, hoewel de poort die op het modem gaat geen poe poort is. 
daarna heb ik pas de voeding van de poe switch gehaald en opnieuw laten opstarten zodat hij in de goede range terecht komt ipv de range van het vorige modem. 
maar is dat een reden van herstart als hij ziet dat er een ander subnet aanwezig is?


...omdat hij in de goede range terecht komt ipv de range van het vorige modem. 

maar is dat een reden van herstart als hij ziet dat er een ander subnet aanwezig is?

Onduidelijk wat je netwerk set-up inhoudt?
Mocht het zijn dat er conflicten zijn m.b.t. "zelfde IP bereiken” van verschillende IP DHCP servers,
of vast ingestelde IP-adressen op individuele apparaten, zou dat een mogelijkheid kunnen zijn van conflicten, en daarmee het automatisch herstarten van apparatuur.


...omdat hij in de goede range terecht komt ipv de range van het vorige modem. 

maar is dat een reden van herstart als hij ziet dat er een ander subnet aanwezig is?

Onduidelijk wat je netwerk set-up inhoudt?
Mocht het zijn dat er conflicten zijn m.b.t. "zelfde IP bereiken” van verschillende IP DHCP servers,
of vast ingestelde IP-adressen op individuele apparaten, zou dat een mogelijkheid kunnen zijn van conflicten, en daarmee het automatisch herstarten van apparatuur.

Probeer inderdaad dan je DHCP op je switch uit te zetten als je een managed switch hebt. 


Ik heb nu een paar keer de switch uitgezet en daarna de cat kabel omgezet en dat gaat goed. 
 

echter kom ik er nu achter (na lezen op forum) dat je geen eigen ip range kan toepassen. 
Dat is jammer. 


echter kom ik er nu achter (na lezen op forum) dat je geen eigen ip range kan toepassen.

Volgens mij is dat alleen (nog) mogelijk op een Experia Box V10.
Inderdaad jammer. (Nog meer redenen om een eigen modem/router in te zetten).


Probeer inderdaad dan je DHCP op je switch uit te zetten als je een managed switch hebt. 

Een switch heeft geen DHCP server. Een switch heeft een DHCP cliënt. Net zoals elk ander apparaat in het netwerk. Daar is niets mis mee. Dat hoef je dus ook niet uit te zetten.


Hoi @Joe04, welkom op ons forum! Ik zie dat de community je al aardig op weggeholpen heeft!
Had je de de onderstaande topics ook al gezien (mocht je een eigen modem/router overwegen)?

 


Probeer inderdaad dan je DHCP op je switch uit te zetten als je een managed switch hebt. 

Een switch heeft geen DHCP server. Een switch heeft een DHCP cliënt. Net zoals elk ander apparaat in het netwerk. Daar is niets mis mee. Dat hoef je dus ook niet uit te zetten.

Nooit gezegd dat er een DHCP server op zat ;) in mijn geval moest ik dit wel uitzetten op mijn switch omdat dit dezelfde storing veroorzaakte. 


Nooit gezegd dat er een DHCP server op zat ;) in mijn geval moest ik dit wel uitzetten op mijn switch omdat dit dezelfde storing veroorzaakte. 

Als je aan het experimenteren bent met andere set-ups (bijv. NAT achter NAT), of IP netwerk bereiken, en wisselingen van kabels met die achterliggende systemen, is het aan te raden gewoon de achterliggende “managed switches" te herstarten. (Zoals elk apparaat in die set-up)

Zodat "oude" IP-leases worden geschoond en een nieuw IP-adres krijgen volgens de nieuwe indeling.


Nooit gezegd dat er een DHCP server op zat ;) in mijn geval moest ik dit wel uitzetten op mijn switch omdat dit dezelfde storing veroorzaakte. 

Als je aan het experimenteren bent met andere set-ups (bijv. NAT achter NAT), of IP netwerk bereiken, en wisselingen van kabels met die achterliggende systemen, is het aan te raden gewoon de achterliggende “managed switches" te herstarten. (Zoals elk apparaat in die set-up)

Zodat "oude" IP-leases worden geschoond en een nieuw IP-adres krijgen volgens de nieuwe indeling.

 

Ah op die manier! Bedankt voor de informatie!