Skip to main content

Gezien hacks op modems van Nederlandse particulieren. Is het verstandig om het standaard wachtwoord te wijzigen op de KPN Experiabox?

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

 

Hallo @Micheal1 , het is altijd verstandig om de standaard wachtwoorden van zowel het modem als de wifi te vervangen door eigen wachtwoorden en ook die eigen wachtwoorden weer regelmatig te vervangen door andere wachtwoorden en met regelmatig bedoel ik dan 1 à 2x per jaar.

 


Wachtwoorden veranderen is altijd goed. Maar bedenk je dat ze je vanuit China of Rusland niet kunnen hacken door een slecht WiFi wachtwoord. Ook het wachtwoord van de webinterface is denk ik voor hackers totaal niet interessant. 


Hi @Micheal1, welkom hier. 

Dit kan zeker in alle gevallen handig zijn met als voorwaarde dat je het wachtwoord zo ingewikkeld mogelijk en het liefst zo random mogelijk maakt. Dus niet de naam van je hond of je geboortedatum. 

Denk aan die random winacties van louche bedrijven waarin er om je e-mail en geboortedatum wordt gevraagd of bij het maken van een account een extra controlevraag wordt gesteld voor het geval je je wachtwoord vergeet. Dit zijn vragen als "Wat is de naam van je hond/dochter, waar ben je geboren etc”. Allemaal bedoeld om zoveel mogelijk informatie te krijgen en te misbruiken.  


Wachtwoorden verzinnen is ook ''moeilijk' je komt vaak toch uit bij (inderdaad) naam hond, geboortedatum etcetera. 

Daarom gebruik ik een wachtwoord generator zoals www.lastpass.com. 

https://www.lastpass.com/nl/features/password-generator