Skip to main content

Goedenavond, morgen ontvang ik als nieuwe KPN klant de KPN box 12 en wat tv boxjes. Nu kom ik van Ziggo en heb recent een bekabeld TP-Link DECO router en accespoints aangelegd. Het modem van Ziggo stond in Bridge mode en WiFi stond uit. De DECO’s deden verder al het werk. Kan ik straks hetzelfde met de KPN box? Of gaat dit heel ingewikkeld worden? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en hopelijk handige tips? Alvast dank!!

@Clicksmart De Box 12 heeft voor zover mij bekend geen bridge mode. Je kunt wel de wifi uitschakelen en daar de deco's voor gebruiken. Toen ik zelf nog bij Ziggo zat had ik een beetje een hekel aan deze opstelling (met Ziggo modem) omdat het modem zelf niet in het mesh kon meedoen terwijl hij wel een volledige wifi punt was. Daardoor was ik de eerste Deco al kwijt voor in de meterkast.

Toen ik bij KPN kwam heb ik de Deco's verkocht en een KPN Superwifi 2 punt erbij besteld. De Box 12 is nu het eerste punt in het mesh en het wifi netwerk doet het prima.

Voordeel was ook dat de Superwifi 2 moderner was dan de Deco's (wifi 6)

 


Dank voor de snelle reactie en inmiddels staat de boel aan. De KPN 12 box zonder wifi en DMZ gelinkt aan de eerste DECO om buitenshuis verbinding te kunnen maken via IP met bv de NAS. De DECO’s (X50) zijn ook wifi 6 dus wilde ik wel eerst testen voor ik overstap naar de Superwifi punten.

Verder heb ik niets aangepast en bekabeld volle snelheid van 900 mbps up en down. Via wifi echter 400 mbps. Met DECO’s maar ook als ik de DECO’s volledig loskoppel en van het stroom haal. Dus ook als ik alleen de KPN box gebruik met de ‘KPN’ wifi krijg ik geen hogere wifi snelheid….ook al sta ik naast de KPN box. Met Ziggo kwam ik tot de laatste dag gewoon op 600 mbps wifi door het hele huis (5 DECO’s) met een 600 mb abonnement. Verder niets aan wifi, opstelling of nieuwe apparaten gedaan.

Stel ik schaf wat KPN superwifi punten aan dan geloof ik voor nu niet dat de snelheid omhoog gaat gezien de KPN box 12 ook niet hoger komt dan 400 mbps.

Heeft iemand tips voor mij? Ik ben benieuwd!

 


Hallo @Clicksmart, welkom! Heb je dit topic gezien voor tips bij wegvallende en trage wifi? Wellicht staat daar iets in wat je verder helpt. 

 


Goedenavond, dank voor de reactie. Ik heb het topic gelezen maar helpt mij niet denk ik. Ik heb stabiel internet echter kom met WiFi helaas niet boven de 400-450 mbps download. Ook al sta ik naast het wifipunt. Bij Upload WiFi  kom ik wel op 800-900 mbps zelfs al sta ik verder weg. En dat heb ik bij WiFi aan op de KPN box 12 (en Deco’s uitgezet en afgekoppeld) en bij gebruik van bekabelde Deco’s X50 waarbij de WiFi van box 12 uitstaat. Via bekabelde PC met de Deco’s in het netwerk kom ik wel op 900-950 download dus de bekabeling in het netwerk is in orde. TV kijken gaat ook prima via het nieuwe kastje. Hoop op een tip dat ik ook volle snelheid WiFi heb in huis. Mvg, Berry


Op zich is 500 Mbit/s op wifi al een mooie snelheid, maar ik kan me ook voorstellen dat je meer wilt als je dat gewend bent. Als je het volledige rendement eruit wilt halen, dan is een kabel toch het beste. Wellicht dat de community nog tips voor je heeft. 


Hallo @Clicksmart onder ideale omstandigheden kun je via wifi6 ax bijna de bekabelde snelheid halen is mijn ervaring, download via wifi ongeveer 900Mbit/s , upload iets lager via mijn Chromebook.

Bekabeld is ongeveer 930/930Mbit/s te behalen rechtstreeks bekabeld op 1 pc met verder alle overige (draadloze) apparatuur uit.

Bij de wifi-instellingen heb ik alles zoveel mogelijk op AUTO staan.

 


@ClicksmartDe Box 12 heeft voor zover mij bekend geen bridge mode. Je kunt wel de wifi uitschakelen en daar de deco's voor gebruiken. Toen ik zelf nog bij Ziggo zat had ik een beetje een hekel aan deze opstelling (met Ziggo modem) omdat het modem zelf niet in het mesh kon meedoen terwijl hij wel een volledige wifi punt was. Daardoor was ik de eerste Deco al kwijt voor in de meterkast.

Toen ik bij KPN kwam heb ik de Deco's verkocht en een KPN Superwifi 2 punt erbij besteld. De Box 12 is nu het eerste punt in het mesh en het wifi netwerk doet het prima.

Voordeel was ook dat de Superwifi 2 moderner was dan de Deco's (wifi 6)

 

Voor mij zou het juist storingen opleveren op mijn uitgebreide thuisnetwerk. Tevens is het een heel gedoe om de infrastructuur thuis aan te gaan passen en daar heb ik dus ook absoluut geen zin in. Voor mij persoonlijk is de opstelling met modem dat enkel modem functie heeft dus perfect. 

Als de box 12 geen brug modus heeft, kan dan wel de dhcp en wifi functie uit? Zo nee, hebben ze geen andere optie?

 


Als de box 12 geen brug modus heeft, kan dan wel de dhcp en wifi functie uit? Zo nee, hebben ze geen andere optie?

Hallo @Jurgen6693 wifi kan wel uit, DHCP (nog) niet, misschien wèl na de update die aanstaande is, zie onderstaande link:

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.22.23.14 | KPN Community


@JanD laten we het hopen dan. Anders gaat het problemen opleveren verwacht ik zo. En is het waarschijnlijk handiger om het aanstaande abbonement te annuleren.


@JanD laten we het hopen dan. Anders gaat het problemen opleveren verwacht ik zo. En is het waarschijnlijk handiger om het aanstaande abbonement te annuleren.

Hallo @Jurgen6693 je zou ook een eigen router kunnen gebruiken achter de modem of rechtstreeks op het KPN-aansluitpunt.


Voor het basisstation van de TP-Link Deco die dus als router fungeert een statisch IP-adres reserveren in de DHCP van het KPN modem. Vervolgens dit vaste IP-adres in de DMZ zetten en WiFi op het modem uitzetten en er zouden zich geen enkele problemen voor moeten doen. Als het goed is conflicteren de IP-ranges van de Deco en die van het modem ook niet met elkaar. KPN gebruikt 192.168.2.xxx terwijl TP-Link volgens mij standaard 192.168.0.xxx gebruikt. Indien je de Deco’s bekabeld heb, sluit ze dan wel op elkaar aan via de LAN poorten op de Deco torens.


@JanD ik heb een eigen router, maar uit ervaring weet ik dat een modem/router/ap combinatie die dhcp uitgeeft, nogal kan storen met een eigen router die het netwerk opzet en dus ook verschillende subnets maakt met dhcp.

 

Oo, ik wist niet dat je direct een router op het kpn aansluitpunt kan aansluiten? 


Een eigen router kan, mits deze VLAN’s ondersteunt. 


@JanD ik heb een eigen router, maar uit ervaring weet ik dat een modem/router/ap combinatie die dhcp uitgeeft, nogal kan storen met een eigen router die het netwerk opzet en dus ook verschillende subnets maakt met dhcp.

Dan sluit u hem verkeerd aan. Ik heb al jaren een eigen router achter de KPN Box. Dat werkt prima.

De WAN poort van de eigen router moet verbonden worden met een LAN poort van de KPN Box. Dan werkt het gewoon prima.

En uiteraard alle apparaten achter de eigen router. Niet een gedeelte achter de KPN Box houden en een gedeelte achter de eigen router.


@JanD laten we het hopen dan. Anders gaat het problemen opleveren verwacht ik zo. En is het waarschijnlijk handiger om het aanstaande abbonement te annuleren.

 

Via de nieuwe v12 software kan DHCP functie op alle relevante parameters worden aangepast. Dus subnet, range, pool size, dns en ook evt uitgezet. 

Ik heb het niet zelf draaien maar het zit wel op het modem bij mijn moeder thuis.

De software wordt alleen nu nog niet massaal verspreid omdat het nu in monitoring draait bij een eerste lichting klanten die alleen op een v12 draaien zonder enkele wifi extender.


Na wat verder zoeken op het forum hier, denk ik dat ik alle informatie gevonden heb om alle “problemen” op te lossen. Het aansluiten van mijn Asus router direct op het NT zou moeten lukken. Daarbij is de KPN box 12 geheel niet nodig en geeft dus ook geen problemen en is bridge modus dus ook niet belangrijk. 

kan je de KPN box terug sturen (zodra alles werkt zonder) of moet je die ergens in een donker hoekje van de kast nog bewaren?

Het direct aansluiten had ik nog niet aan gedacht omdat ik dit eerder (bij ziggo) geprobeerd heb met veel moeilijkheden en problemen tot gevolg, waarna het modem destijds op afstand in bridge modus gezet is, wat daarvoor de beste oplossing was. 


Die kun je het beste bewaren. Een eigen router/modem is namelijk ook eigen verantwoordelijkheid in geval van storing. Mocht je dus storing hebben, zal KPN dus eerst vragen om het KPN modem terug te plaatsen om te kijken of het dan wel werkt.