Skip to main content

Kan de KPN Box 12 in de toekomst 10 Gbps aan?

Nee.


Nee.

Want?

 

 Heb je een website/link naar het artikel waar dit staat?


https://www.google.com/url?q=https://www.kpnwebshop.com/includes/downloadFile.asp%3Fid%3DYTAwTkRRMk5BPT1mOTM%253D%26date%3Da00f93&sa=U&ved=2ahUKEwiy5eXolKr3AhUFuqQKHeI3Ac8QFnoECAkQAg&usg=AOvVaw2NzBJyedvRI1OXgvEGwDnt

5x gigabit en geen SFP+ dus dat wordt nooit 10 Gbps.


Het gaat echt nog wel een tijdje duren voor die snelheid er is. Waarschijnlijk is er dan de box 21. Consumenten hebben natuurlijk helemaal niets aan die snelheid. 


Dank je @obelisk 


Het gaat echt nog wel een tijdje duren voor die snelheid er is. Waarschijnlijk is er dan de box 21. Consumenten hebben natuurlijk helemaal niets aan die snelheid. 

 

Ik wel, gebruik private trackers en download/upload veel. ;)


Zet een VM op in AWS, kost een paar centen maar dan heb je ook wat.


Hallo @Ferenc , in een artikel in Tweakers over KPN staat iets, dat als je tussen de regels goed leest, er een nieuwe snelheid van 2 Gigabit aan komt, dan zal er een ander modem moeten komen dat eerst getest moet worden, want de KPN Box 12 kan maar maximaal 1Gigabit aan en de meest glasvezelaansluitingen kunnen ook maximaal maar 1 Gigabit aan, behalve de XGS_PON-modules, die kunnen tot 10 Gigabit aan.

Zie onderstaand een citaat uit genoemd artikel:

KPN geeft als fictief voorbeeld de introductie van een 2Gbit/s-aanbod in februari 2023, dat het zelf voor 62,50 euro op de markt zou zetten


Er is nog maar weinig apparatuur op de markt voor consumenten beschikbaar die hogere snelheden dan 1 gbit aan kan. 2,5 gbit is een standaard. Sommige duurdere moederborden hebben een 2,5 gbit lan poort. Routers en switchen met 2,5 gbit poorten zijn ook fors duurder. Ik denk dat het nog jaren duurt voordat hoger dan 1 gbit gemeengoed word.

Delta bied nu abonnementen aan van 8 gbit als ik het goed begrijp. Maar de router die ze er bij leveren heeft poorten die "maar" 2,5 gbit aan kunnen. Dus die 8 gbit ga je niet met een speedtest op een pc halen.


De 2.5 zal waarschijnlijk redelijk snel geadopteerd worden omdat de bestaande bekabeling dit meestal zonder problemen aan kan (cat 5e).

Maar voor 10 het nieuwe 1 is gaat nog wel een tijdje overheen is mijn inschatting.