Skip to main content
Beantwoord

Kan de nieuwste software op mijn Box 12 worden gepusht?

• June 2, 2026
  • 16 reacties
  • 158 keer bekeken

Ik heb recent mijn box 12 in gebruik genomen, dit ivm defect eigen modem. De box is al enkele jaren oud maar nooit gebruikt. De software is verouderd, ik ben denk ik nog 1 van de weinigen met oude software 😊 Kan de nieuwe software gepusht worden? 

Beste antwoord door Alexandra van KPN

Super, fijn dat 't gelukt is ​@Evberkel! Laat je de goede afloop nog even weten?

16 reacties

• Auteur
  • Topper
  • June 2, 2026

Hier hetzelfde probleem. Gisteren de box12 met software versie SGEJ1000060E aangesloten. Direct 2 superwifi2 punten erop aangesloten. Inloggen in webbrowser lukt wel gewoon. 

Admin: reacties verplaatst en samengevoegd met je eigen topic

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • June 2, 2026

Hier hetzelfde probleem. Gisteren de box12 met software versie SGEJ1000060E aangesloten. Direct 2 superwifi2 punten erop aangesloten. Inloggen in webbrowser lukt wel gewoon. 

Beste ​@Evberkel heb je die box zojuist als nieuwe klant ontvangen of als bestaande klant de kapotte box vervangen?

De firmwareversie is zeer gedateerd en zou niet meer mee moeten kunnen draaien zonder de vereiste firmwareupdates.

Zie ook onderstaande link:

• Auteur
  • Topper
  • June 2, 2026

Ik had een Fritzbox maar die is nu defect. De box12 heb ik twee drie jaar terug nieuw ontvangen maar nooit gebruikt. 

• Auteur
  • Topper
  • June 2, 2026

Het is toch raar dat je het apparaat om moet ruilen om nieuwe software te kunnen krijgen! 

Admin: topic samengevoegd met je bestaande topic 

• Auteur
  • Topper
  • June 2, 2026

En nu? Apparaatje opsturen? 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • June 2, 2026

Hallo ​@Evberkel 

In principe zijn alle KPN Box 12 modems inmiddels gemigreerd naar de nieuwe KPN software, uitzonderingen daargelaten die (zoals bij jou) op de plank lagen….  Daarom heeft KPN aan hun zijde het migratieproces beëindigd en is het per 1 april niet meer mogelijk om handmatig apparaten te migreren naar KPN Software. Je modem zal daarom omgeruild moeten worden.

Ik raad je aan om een belafspraak in te plannen met de klantenservice. Zij kunnen direct met je meekijken en een omruiling voor je regelen. Dat kan op een moment dat jou het beste uitkomt.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hi ​@Evberkel, om je goed te kunnen helpen en om het overzichtelijk te houden, heb ik je reacties hier in je topic samengevoegd!

Ik zie dat RBxx en JanD je al op weg geholpen hebben, super. Je kunt inderdaad een belafspraak maken om je huidige Box 12 om te ruilen. We kunnen 'm helaas niet handmatig voor je updaten. Zo krijg je via een belafspraak eentje toegestuurd met de juiste software. In de tussentijd zal de huidige wel gewoon werken wat je verbinding betreft, tot je de nieuwe hebt. 

Laat je weten of het zo gelukt is?

• Auteur
  • Topper
  • June 2, 2026

Dankjewel voor de berichten en tips. Ik heb zojuist een nieuw modem besteld via de klantenservice. 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Super, fijn dat 't gelukt is ​@Evberkel! Laat je de goede afloop nog even weten?

Forum|alt.badge.img+16
  • June 2, 2026

Is er eigenlijk ook een reden voor waarom die migratie is gestopt? Ik vind het namelijk heel bijzonder dat KPN als groene provider z'n gigantisch vervuilend proces opzet terwijl het groener kan. Ik vind een modem swap, waar twee keer onnodig een vervuilende diesel (lees PostNL bus) ingezet moet worden echt raar.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • June 2, 2026

Ik gaf het hierboven al aan: in principe zijn alle Box 12 modems gemigreerd naar de KPN Software, incidentele uitzonderingen daargelaten. Nu worden alleen nog modems die achterlopen in de KPN software geüpdatet. 

Forum|alt.badge.img+16
  • June 2, 2026

​@RBxx Naja er is geen antwoord gekomen waarom KPN voor een vervuilende manier gekozen heeft. Ze kunnen prima op verzoek oude modems op afstand van nieuwe software voorzien. Dit onnodige omruilproces kost ontzettend veel onzinnige ritjes wat KPN als groene provider totaal ongeloofwaardig maakt. 

• Auteur
  • Topper
  • June 2, 2026

Ik ben het met je eens maar wil mijn probleem wel opgelost hebben. 😊

• Auteur
  • Topper
  • June 4, 2026

Het is gelukt, ik heb gisteren het nieuwe modem binnen gekregen en aangesloten. Dank voor de hulp.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

​@RBxx Naja er is geen antwoord gekomen waarom KPN voor een vervuilende manier gekozen heeft. Ze kunnen prima op verzoek oude modems op afstand van nieuwe software voorzien. Dit onnodige omruilproces kost ontzettend veel onzinnige ritjes wat KPN als groene provider totaal ongeloofwaardig maakt. 

We maken heel bewust keuzes wat, waarom en hoe we dingen doen.

We zijn twee jaar aan het migreren geweest. We hebben 99,8% van alle modems in die tijd kunnen doen. Ons beheerplatform, waarmee de migraties gedaan worden, wordt op dit moment voorzien van een nieuwe versie. Het is niet meer mogelijk om met die versie te migreren, die versie kan namelijk modems met niet-KPN software niet beheren. 

Dus, wat RBxx ook al aangeeft, we kunnen per april niet meer migreren. Ongemigreerde modems in het veld zijn in dit stadium vooral nog die exemplaren die in de kast liggen omdat de klant een eigen modem gebruikt, zoals bij Evberkel. Natuurlijk willen we hen ook van een modem met KPN software voorzien, en dat gebeurt dus door hem om te wisselen.

Forum|alt.badge.img+16
  • June 4, 2026

​@Erik van KPN Maar wat mij wel opgevallen is, is dat klanten met een oude software nooit en te nimmer benaderd zijn om hun modem aan te sluiten. Ik kwam er via het forum achter toevallig. Anders had ik een vervuilend proces moeten doorlopen voor een modem die eigenlijk alleen maar stof ligt te verzamelen. Het ging mij er meer om dat de migratie eigenlijk prima hervat zou kunnen worden, daarmee zou KPN weer groen worden. Maar zoals het nu is dan is KPN totaal geen groene provider, behalve de kleur van het logo na ;). 

KPN is dus niet langer klimaatneutraal helaas.Â