Hallo,
Ik loop tegen het probleem aan dat ik niet op een normale manier DHCP reserveringen kan plaatsen.
Ten eerste vind ik het heel vervelend dat als ik de start- en eindpool op 192.168.2.200 t/m 192.168.2.253 instel dat ik bijvoorbeeld geen reservering mag plaatsen op 192.168.2.10. Daarnaast vind ik het vervelend dat als er een IP is toegewezen dat ik 84600 seconden aan lease tijd moet wachten tot de IP weer beschikbaar is. Ik mag dit ook niet zelf aanpassen. Ik heb een groot aantal aan apparaten die op het lokale netwerk van belang zijn dat ieder apparaat via een eigen IP met elkaar kunnen communiceren door de aangegeven IP adressen en ook echt vast blijft. Ik moet daarom per direct of na de lease is afgelopen een eigen IP kunnen reserveren.
Nu heb ik een workaround gevonden. Door alle apparaten te ontbinden en alleen met 1 computer eerst te verbinden, modem vervolgens te resetten en start pool naar 192.168.2.1 te zetten kan ik zo de reservingslijst aan vullen zonder de fouten “IP adres is in gebruik” of “IP adres is ongeldig” te krijgen. Maar nu loop ik weer tegen een probleem aan helaas. Deze modem is niet zo simpel ingesteld als wat de KPN klantenservice zegt en het is een en al gedoe waarbij ik niet geholpen kan worden…
Het probleem is dat een apparaat nu met de juiste IP in de gereserveerde lijst staat. Daarnaast in de DHCP lease lijst zie ik dat het apparaat met de juiste IP staat. Wanneer ik nu een nieuwe reservering wil toevoegen geeft die bij het apparaat aan dat de IP adres in gebruik is. Maar dat is in gebruik door het apparaat zelf. Hoe dan?! Het lijkt erop dat de modem zelf niet weet dat de IP adres door het apparaat zelf met zijn eigen unieke MAC adres in gebruik is door het apparaat zelf. Hierdoor kan ik geen nieuwe reservering meer toevoegen of de “IPV4 LAN” pagina opslaan.
Hierbij de screenshots van het apparaat die de fout aangeeft:

Graag zou ik zelf geavanceerd hiermee aan de slag willen gaan zonder poes pas en dingen mag aanpassen zonder dat er restricties aan verbonden zijn of onnodige foutmeldingen mij blokkeren om het toch op te slaan. Graag zou ik ook de leasetime op minimaal 420 seconden ingesteld willen hebben. Tenzij er een andere manier is om dit probleem op te lossen dat terug te zien is in de screenshot. De reserveringen moet gewoon zo blijven staan. Ik wil niet dat DHCP zelf een eigen verzonnen IP toereikt. Is dat mogelijk?
Met vriendelijke groet,
Atilla