Skip to main content

Hallo,

 

Ik loop tegen het probleem aan dat ik niet op een normale manier DHCP reserveringen kan plaatsen.

Ten eerste vind ik het heel vervelend dat als ik de start- en eindpool op 192.168.2.200 t/m 192.168.2.253 instel dat ik bijvoorbeeld geen reservering mag plaatsen op 192.168.2.10. Daarnaast vind ik het vervelend dat als er een IP is toegewezen dat ik 84600 seconden aan lease tijd moet wachten tot de IP weer beschikbaar is. Ik mag dit ook niet zelf aanpassen. Ik heb een groot aantal aan apparaten die op het lokale netwerk van belang zijn dat ieder apparaat via een eigen IP met elkaar kunnen communiceren door de aangegeven IP adressen en ook echt vast blijft. Ik moet daarom per direct of na de lease is afgelopen een eigen IP kunnen reserveren.

 

Nu heb ik een workaround gevonden. Door alle apparaten te ontbinden en alleen met 1 computer eerst te verbinden, modem vervolgens te resetten en start pool naar 192.168.2.1 te zetten kan ik zo de reservingslijst aan vullen zonder de fouten “IP adres is in gebruik” of “IP adres is ongeldig” te krijgen. Maar nu loop ik weer tegen een probleem aan helaas. Deze modem is niet zo simpel ingesteld als wat de KPN klantenservice zegt en het is een en al gedoe waarbij ik niet geholpen kan worden…

 

Het probleem is dat een apparaat nu met de juiste IP in de gereserveerde lijst staat. Daarnaast in de DHCP lease lijst zie ik dat het apparaat met de juiste IP staat. Wanneer ik nu een nieuwe reservering wil toevoegen geeft die bij het apparaat aan dat de IP adres in gebruik is. Maar dat is in gebruik door het apparaat zelf. Hoe dan?! Het lijkt erop dat de modem zelf niet weet dat de IP adres door het apparaat zelf met zijn eigen unieke MAC adres in gebruik is door het apparaat zelf. Hierdoor kan ik geen nieuwe reservering meer toevoegen of de “IPV4 LAN” pagina opslaan.

 

Hierbij de screenshots van het apparaat die de fout aangeeft:
 

 

 

Graag zou ik zelf geavanceerd hiermee aan de slag willen gaan zonder poes pas en dingen mag aanpassen zonder dat er restricties aan verbonden zijn of onnodige foutmeldingen mij blokkeren om het toch op te slaan. Graag zou ik ook de leasetime op minimaal 420 seconden ingesteld willen hebben. Tenzij er een andere manier is om dit probleem op te lossen dat terug te zien is in de screenshot. De reserveringen moet gewoon zo blijven staan. Ik wil niet dat DHCP zelf een eigen verzonnen IP toereikt. Is dat mogelijk?

 

Met vriendelijke groet,

Atilla

Na een dag wachten kon ik eindelijk wel de reserveringen plaatsen. Het lijkt een issue te zijn met de lease time die denkt dat de IP al gereserveerd is door een andere apparaat. Is er een mogelijkheid om de lease time te verlagen naar minimaal 420 seconden? Mocht zoiets weer gebeuren dan hoef ik niet een dag te wachten om een wijziging door te voeren.


Hallo @Atillabayrambas , je maakt een denkfout, reserveringen plaats je op IP-adressen binnen de DHCP-pool.

Bij de meeste modems kun je de leasetijd aanpassen.

Welk merk en type modem heb je van KPN in bruikleen?

 

 


Ik heb de KPN Box 12 (Sagemcom F5359).

 

Zie foto. Ik heb geen enkele mogelijkheid om dit aan te passen.

 

 

En waarom maak ik een denk fout? Onder DHCP heb je de reservering lijst dus ik weet wel dat ik daar correct zit.


Het probleem is dat een apparaat nu met de juiste IP in de gereserveerde lijst staat. Daarnaast in de DHCP lease lijst zie ik dat het apparaat met de juiste IP staat.

Ok, prima, niks meer aan doen toch? 👍

Wanneer ik nu een nieuwe reservering wil toevoegen geeft die bij het apparaat aan dat de IP adres in gebruik is. 

Owww... nu wilt u toch wat doen. Wat dan? Waarom? Waarom wilt een apparaat wat al een reservering heeft nog een extra reservering geven?


@Nick83 Ik denk dat je mijn verhaal niet volledig begrijpt.

 

Ik wilde geen extra reservering met hetzelfde IP toevoegen. Hij stond al toegevoegd en opgeslagen in de lijst. Terwijl die opgeslagen staat gaf die aan dat de IP adres al in gebruik is… Hierdoor had ik geen mogelijkheid meer om de pagina op te slaan of een andere reservering toe te voegen. Maar dat is toch de IP van de apparaat zelf? Hij stond niet dubbel in de lijst. Raar toch?

Maar dat is nu opgelost door de reservering toch eerst weer uit de lijst te verwijderen, pagina opslaan, apparaat stond niet meer in de lijst, een dag te wachten zodat de lease time voorbij was, DHCP een nieuwe IP adres aan de apparaat toekende en dan weer opnieuw toevoegen aan de reserveringslijst. Dit was een omslachtige work-around maar ik kon helaas niet anders… Nu krijg ik ook geen foutmelding meer en mag ik bij elke aanpassing nu wel de pagina opslaan gelukkig.

 

Kijk, als de lease time nou korter was dan had ik het binnen 10 minuten opgelost in plaats van een dag. Mocht er zulke dingen weer gebeuren zou ik graag de lease time korter willen houden hiervoor. Maar dat mag ik niet. Zie foto in vorige reactie.

 

Kortom: Ik wil voor nu graag de lease time kunnen aanpassen om heel veel tijd te besparen op DHCP problemen. Hoe doe ik dat? Kan ik de lease tijd voor een IP handmatig verwijderen in plaats van de 84600 seconden af te moeten wachten? Hoe krijg ik rechten hiervoor?


Hallo @Atillabayrambas hieronder een screenshot van de reserveringspagina:

Eerder gaf je aan een reservering toe te willen passen op 192.168.2.17, maar die valt buiten de door jou ingestelde DHCP-pool en kun je dus niet reserveren.

Je kunt alléén adressen reserveren binnen de DHCP-pool.


Hallo @JanD

 

Ik denk dat jullie mijn verhaal nog steeds niet begrijpen. Net zoals de klantenservice bestaat er geen concreet oplossing hiervoor. Het probleem met de reservering heb ik nu inmiddels al opgelost door een eigen work-around uit te voeren. Dit is gewoon een conflict van het beleid voor de DHCP pool van de modem dat het probleem veroorzaakt omdat de modem denkt dat de IP adres in gebruik is door een andere apparaat terwijl het in gebruik is door de apparaat zelf. 
Maar laten we daar maar niet meer verder op in gaan want ik merk dat het meer verwarring bij jullie opwekt.

 

Ik wil nu graag weten hoe ik de lease time kan aanpassen. Hij is bij mij “greyed out”. Hoe krijg ik de rechten hiervoor?


Hallo @Atillabayrambas 

Ik wil nu graag weten hoe ik de lease time kan aanpassen. Hij is bij mij “greyed out”. Hoe krijg ik de rechten hiervoor?

Krijg je niet, of KPN moet het met een firmware-update een keer aan willen passen.

De enigste mogelijkheid om in te kunnen stellen wat je wilt is een eigen modem gebruiken i.p.v. de KPN Box 12 of een router achter het huidige modem.

 

 


Hallo @JanD,

 

Helaas is KPN dan niet de geschikte provider voor mij. Ik vind het wel jammer dat ze niet de “Geavanceerde instellingen” beschikbaar stellen voor gebruikers zoals ik. Anderen hebben hier ook last van. De klantenservice is ook niet beter o.a. dan die van Ziggo (MKB). Hier weten ze niets en adviseren ze je abonnement te nemen van KPN plus zonder zekerheid of ze me daar kunnen helpen. Ze gaven aan dat KPN het simpel wilt houden zodat er minder klachten komen van gebruikers die niet weten wat ze doen. Nu krijgt KPN juist klachten van mensen die juist niet veel mee kunnen doen (op de forum). KPN moet daar denk ik een balans in vinden.
 

Hiervoor heb ik online.nl gehad en met de Zyxel modem had ik veel meer rechten die ik compleet naar mijn eigen zin mocht instellen.

 

Na een jaartje, met vast contract, kijk ik verder naar een andere provider en zal ik KPN afraden binnen mijn netwerk. In ieder geval bedankt voor het meedenken :)

 

mvg,

atilla

 

 


Hallo @Atillabayrambas , graag gedaan uiteraard.

KPN koopt modems waar 99,99% van de doorsneeklanten goed mee uit de voeten kan.

Er zijn echter ook klanten die meer uit hun verbinding en thuisnetwerk willen halen en daar is de geleverde apparatuur soms niet op ingericht en daarom het advies om eigen aanvullende hardware aan te schaffen die wel aan de wensen van het individu voldoet.

 


@JanD inderdaad, jammer dat het zo moet terwijl dat niet nodig is. Kost voor KPN veel tijd en voor de consument veel geld. Maar dat is ook maar mijn mening :)


U kunt ook gewoon een eigen router aanschaffen. Zoals bijvoorbeeld een fritzbox. Daarop is meer mogelijk. 

Maar ik snap nog steeds niet hoe u die error krijgt. Kunt u eens van stap tot stap vertellen welke handelingen u precies uitvoert? Misschien kan ik het dan bij mijzelf reproduceren.

En heeft u de dhcp pool weer terug gezet op default? 


Hallo @Atillabayrambas het hoeft niets te kosten als je tevreden bent met de in bruikleen geleverde hardware. Als je meer wilt, is het ook een vorm van hobby en mag het ook wat geld kosten.

Maar dat is ook maar mijn mening:wink:


Als je eerst een ip reserveert op bijvoorbeeld 192.168.2.15 en je zet daarna de dhcp pool op bijvoorbeeld 192.168.2.100 - 192.168.2.150, dan kan ik me voorstellen dat je een rare foutmelding krijgt als je later nog een keer een ip wilt reserveren. 

Zulk soort foute instellingen zijn voor KPN juist de reden dat ze de Experiabox/KPN Box helemaal dicht timmeren en er bijna niks op in te stellen is. Hoe minder instellingen, hoe minder mogelijk foute instellingen. 


@JanD Ja natuurlijk daar ben ik helemaal met je eens. Maar dat staat los van het feit dat de modem gewoon een domme doos is tegenover de gebruiker. maar ja meningen verschillen en het is lastig om al je klanten vanuit alle hoeken tevreden te houden 🙂.

 

ik wens je een fijn weekend verder!


Och @Nick83 je bent daar nog.

Het is al duidelijk hoe de modem inelkaar zit. Lees de conversatie maar tussen mij en Jan goed door!

 

ik wens jullie een fijn weekend verder!


Hallo @Atillabayrambas bij KPN zakelijk heeft de KPN Box12 wèl de mogelijkheden die jij wilt en nog veel meer.

ik geef je de link en daar kun je ook de handleiding van de zakelijke KPN-box downloaden:

https://www.kpnwebshop.com/zoeken/mkb-internet-box12/2?origin=915&q=box+12


Hallo @JanD,

Het is mooi dat KPN met een MKB optie een veel betere geavanceerde opties voor een modem aanbied. De product is ook mooi omschreven. Echter toen ik de prijs zag vond ik het minder mooi.

 

Nogmaals bedankt voor het meedenken en je tijd hierin.


Hallo @Atillabayrambas , graag gedaan uiteraard, ik probeer ook altijd in oplossingen te denken.:relaxed: