Skip to main content
Antwoord

Kan ik de V10 als modem met routerfunctie gebruiken?

• June 16, 2025
  • 12 reacties
  • 129 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+5

Hallo,

Ik heb mijn abbonmet fritzbox stopgezet.

De service+ gaat toch binnenkort stoppen.

Ik heb nu hetvolgende:

1x v10 modem ivm pairbounding. Eigen fritznetwerk.

7583 7581 en de 2400.

In de 7583 staat alles ingelsteld zoals port forwarding ip adressen voorkeuren enz.

Omdat ik 1x fritzbox moet inleveren (is er al tussenuit) wil ik de v10 als modemet lan router gebruiken zonder de dhcp in de fritzbox.

Nu kom ik op een probleem wat ik nu niet kan vinden:

Hoe werkt het met mijn port forwarding van mijn NAS ed. Kan ik dit via mijn fritzBox instellingen laten gaan of beperkt mijn v10 dit?

Ik dacht de fritzbox in bruikleen te kunnen overnemen maar dat doet kpn niet.

Beste antwoord door Alexandra van KPN

Hi ​@steffen1, ik verwijs even naar een stukje uit een Product Update voor de KPN Box 12. Hetzelfde gaat namelijk ook voor de Experia Box V10 komen, we weten nu alleen nog niet wanneer. Daarvoor kan je de Product Updates volgen, dan ben je altijd op de hoogte.

Na deze update kan heeft de Box 12 een automatisch scan op de manier van verbinden. Dat wil zeggen dat de Box het herkent als hij achter een andere modem/router is aangesloten en niet zelf de PPPoE verbinding kan opzetten. Hij zal dan terugvallen op DHCP client-modus voor het opzetten van een internetverbinding. 

Er zitten nog wel wat haken en ogen aan. De webinterface is hierop nog niet voorbereid, en zal bij internet een rode foutstatus blijven aangeven. Tevens werkt deze internetverbinding dan alleen voor regulier internet. KPN telefonie en multicast live tv (VLAN 4) werken niet voor apparaten dan verbonden met de Box 12. 

De V10A met KPN Software heeft deze mogelijkheid ook al. Voor de V10 en Box 14 volgt dit in de volgende update.

Daarnaast ben ik benieuwd naar wat precies het doel is van het aansluiten van de V10 op jouw FRITZ!Box? Als dat is om de V10 als switch of wifipunt in te zetten, dan kan je beter gewoon een switch of wifipunt aanschaffen: in jouw geval zou de FRITZ!Repeater een goede oplossing zijn.

12 reacties

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • June 16, 2025

De 7583 is geschikt voor bvdsl dus je hebt de v10 helemaal niet nodig. Deze zou ik dan ook weglaten.

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 16, 2025

De 7583 is geschikt voor bvdsl dus je hebt de v10 helemaal niet nodig. Deze zou ik dan ook weglaten.

Ja alleen de 7583 zit In de kast, dus dacht de v10 hier neerzetten en dan de 7583 netjes uit de kast halen voor nog betere dekking…

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi ​@steffen1, ik verwijs even naar een stukje uit een Product Update voor de KPN Box 12. Hetzelfde gaat namelijk ook voor de Experia Box V10 komen, we weten nu alleen nog niet wanneer. Daarvoor kan je de Product Updates volgen, dan ben je altijd op de hoogte.

Na deze update kan heeft de Box 12 een automatisch scan op de manier van verbinden. Dat wil zeggen dat de Box het herkent als hij achter een andere modem/router is aangesloten en niet zelf de PPPoE verbinding kan opzetten. Hij zal dan terugvallen op DHCP client-modus voor het opzetten van een internetverbinding. 

Er zitten nog wel wat haken en ogen aan. De webinterface is hierop nog niet voorbereid, en zal bij internet een rode foutstatus blijven aangeven. Tevens werkt deze internetverbinding dan alleen voor regulier internet. KPN telefonie en multicast live tv (VLAN 4) werken niet voor apparaten dan verbonden met de Box 12. 

De V10A met KPN Software heeft deze mogelijkheid ook al. Voor de V10 en Box 14 volgt dit in de volgende update.

Daarnaast ben ik benieuwd naar wat precies het doel is van het aansluiten van de V10 op jouw FRITZ!Box? Als dat is om de V10 als switch of wifipunt in te zetten, dan kan je beter gewoon een switch of wifipunt aanschaffen: in jouw geval zou de FRITZ!Repeater een goede oplossing zijn.

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 18, 2025

Bedoeling is de v10 als modem.met switch te gebruiken. En dan de fritzbox alles laten bepalen in het netwerk. Situatie: modempunt in kast nas en hue tevens in kast.

Ik denk dat ik de fritzbox lekker laat en de v10 in een doos wegleg. Tzt een 7583 oo scharrelen sterker mischien een fritz 6000ax. 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Als je graag zelf dingen bepaalt en instelt, zien we vaak dat een eigen modem het beste bevalt. Als je nog wilt delen hoe je het uiteindelijk doet en hoe dat bevalt, we lezen het graag :)

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • July 3, 2025

Als je graag zelf dingen bepaalt en instelt, zien we vaak dat een eigen modem het beste bevalt. Als je nog wilt delen hoe je het uiteindelijk doet en hoe dat bevalt, we lezen het graag :)

Ik laat momenteel mijn eigen 7583 als modem. Werkt goed.

Dan heb ik 1x een 2400 repeater en ene 7581 erachter. Alles mesh ingesteld.

Dit werkt het beste. 

Tzt wil ik overgaan op wifi6 , dit moet ik helaas zelf bekostigen .helaas heeft kpn geen mogelijkheid om mij bc een v12 aan te bieden met versterkers op wifi6.

Zolang ik als pairbouding koper sta wil kpn mij geen nieuwere apparatuur leveren.

Ps ook een leuk ding. Heb de 7583 van kpn retour gestuurd. WAt ik krijg ik in de mail.

Een herinnering om apparatuur terug te sturen.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 3, 2025

Tzt wil ik overgaan op wifi6 , dit moet ik helaas zelf bekostigen .helaas heeft kpn geen mogelijkheid om mij bc een v12 aan te bieden met versterkers op wifi6.

Zolang ik als pairbouding koper sta wil kpn mij geen nieuwere apparatuur leveren.

Beste ​@steffen1 het is geen onwil van KPN om jou andere apparatuur te leveren.

Jij maakt echter van pairbonding gebruik voor een optimale snelheid van xDSL.

Daarvoor is uitsluitend en alléén een V10 geschikt en beslist niet de KPNBox12.

Je zou aan de V10 wel een SuperWifi#2 kunnen hangen, huren of kopen, die ondersteunt wel wifi6ax, daar heb je niet perse een KPNBox12 bij nodig.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Voor wat de herinnering betreft ​@steffen1, dat kan gebeuren inderdaad. Dan heb je je apparatuur al retour gestuurd, maar is het waarschijnlijk nog niet verwerkt bij ons, of heeft het elkaar net gekruist. Je mag de herinnering in dit geval negeren natuurlijk :)

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • July 7, 2025

Beste ​@steffen1 het is geen onwil van KPN om jou andere apparatuur te leveren.

Jij maakt echter van pairbonding gebruik voor een optimale snelheid van xDSL.

Daarvoor is uitsluitend en alléén een V10 geschikt en beslist niet de KPNBox12.

Je zou aan de V10 wel een SuperWifi#2 kunnen hangen, huren of kopen, die ondersteunt wel wifi6ax, daar heb je niet perse een KPNBox12 bij nodig.

Wat mooi zou zijn is dat kon klanten sie niet op glas kunnen omdat kpn geen glas levert op het adres toch wel nieuwe up to date apparatuur aanbied. Zou dus een los modem kunnen zijn met daaracher een wifi 6/router. Nu It ik puur met wifi5 doordat ik geen glas krijg. Dan is er maar een optie en dat is weg bij kpn, wat ik persoonlijk niet wil wegens de andere aanbieders die hier zijn.

Ps waarom doet kpn niet de 7583 standaard aan de klant met koper.. is tenminste niet verouderd.

Je

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 8, 2025

Beste ​@steffen1 officieel heeft KPN niets met wifi, dat zit toevallig op hun modem/router, maar de basis is een bekabelde verbinding op 1 pc met de afgesproken snelheid.

Dus als jij een andere wifi wilt die de modem/router van KPN niet ondersteunt, mag je die zelf aanschaffen.

In de begintijd van het internet voor particulieren kreeg je een modem met 1 LAN-aansluiting voor een bekabelde pc. Tegenwoordig krijg je een complete router met switch voor 4 LAN-poorten en zelfs wifi.

Als je draadloos internet wilde kon je een losse router kopen/huren bij de provider of bij de lokale computerboer om de hoek.

Ik weet nog bij Ziggo/UPC, dat ik tevens vaste telefoon wilde en daar een apart kastje voor kreeg om op de modem aan te sluiten.

Ik weet nog dat ik voor het eerst ging internetten via KPN, toen nog HetNet.

Ik kon toen kiezen voor een eigen modem of een modem van HetNet/KPN.

Ik koos toen voor een eigen modem, had meer mogelijkheden en het abo bij HetNet was daardoor goedkoper.

Om een lang verhaal kort te maken:

zie de 1e alinea.😎

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • July 8, 2025

Beste ​@steffen1 officieel heeft KPN niets met wifi, dat zit toevallig op hun modem/router, maar de basis is een bekabelde verbinding op 1 pc met de afgesproken snelheid.

Dus als jij een andere wifi wilt die de modem/router van KPN niet ondersteunt, mag je die zelf aanschaffen.

In de begintijd van het internet voor particulieren kreeg je een modem met 1 LAN-aansluiting voor een bekabelde pc. Tegenwoordig krijg je een complete router met switch voor 4 LAN-poorten en zelfs wifi.

Als je draadloos internet wilde kon je een losse router kopen/huren bij de provider of bij de lokale computerboer om de hoek.

Ik weet nog bij Ziggo/UPC, dat ik tevens vaste telefoon wilde en daar een apart kastje voor kreeg om op de modem aan te sluiten.

Ik weet nog dat ik voor het eerst ging internetten via KPN, toen nog HetNet.

Ik kon toen kiezen voor een eigen modem of een modem van HetNet/KPN.

Ik koos toen voor een eigen modem, had meer mogelijkheden en het abo bij HetNet was daardoor goedkoper.

Om een lang verhaal kort te maken:

zie de 1e alinea.😎

Dan komt er een vraagstuk: waarom biedt kon dan niet een modem aan waar je zelf de apparatuur achter kan zetten. Kosten worden dan ook lager voor kpn ..

• July 8, 2025

Dát kan dus prima met de V10. Als je die alleen als toegangspunt voor internet gebruikt (en eventueel voor telefoon en tv) kun je er verder een eigen router met Wi-Fi 5/6/7... achter zetten. Zie ook dit topic