Skip to main content
Update

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.25.06.06

Categorie:KPN Box 12
  • June 13, 2025
  • 336 reacties
  • 13029 keer bekeken
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.25.06.06
Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

We updaten de Box 12 naar versie V12.C.25.06.06. In deze Product update lees je wat er is verbeterd en veranderd ten opzichte van de vorige KPN Software versie.

Wat zit er in de update naar KPN Software V12.C.25.06.06?

De hier genoemde verbeteringen en aanpassingen zijn allemaal ten opzichte van de vorige KPN Software versie V12.C.24.16.14.

Verbeteringen in de webinterface

Bij sommige schermen kunnen bedieningselementen wegvallen in de browser als er teveel in- of uitgezoomd is. We zien dit vooral bij port forward instellingen, maar het kan ook op andere schermen voorkomen. Per deze update hebben we op dergelijke schermen scrollbalken toegevoegd zodat je wel alle informatie kunt bereiken.

Bij MAC Filtering (Wifi afscherming) kun je nu ook een reeks MAC adressen, gescheiden met komma's, invoeren om in één keer al die apparaten toe te voegen. Zie hiervoor het informatieblokje in de webinterface.

Ook wordt MAC Filtering nu in z’n geheel uitgezet als je daar kiest voor ‘verwijder alle apparaten’. Dit om te voorkomen dat de functie actief staat zonder dat je een toegestaan apparaat hebt.

Als je port forwards aanmaakt krijg je nu een melding als je combinaties instelt die niet valide zijn. Je kunt, bijvoorbeeld, geen poort range conversie doen. Is je bron range 100-200, moet je doelrange dat ook zijn.

Er is nu een blacklist met wachtwoorden. Wil je het login wachtwoord aanpassen naar iets wat op die blacklist voorkomt krijg je een melding en kun je die niet kiezen. 

Verbeteringen en aanpassingen in de diensten

De driver die de multicast to unicast conversie doet voor via wifi aangesloten TV+ Boxen heeft een update gehad. Dit verbetert de stabiliteit op TV+ Boxen die via een SuperWifi aangesloten zijn.

De Box 12 is nu in staat om ook weer de wifigegevens terug te synchroniseren van een Wifipunt naar zichzelf. Dit is vooral relevant voor migratiesituaties waarbij de Wifipunten al wel over zijn gegaan naar KPN Software maar het modem nog niet. Als het modem dan daarna alsnog overgaat, zal deze de wifigegevens weer overnemen van de Wifipunten.

Na deze update kan heeft de Box 12 een automatisch scan op de manier van verbinden. Dat wil zeggen dat de Box het herkent als hij achter een andere modem/router is aangesloten en niet zelf de PPPoE verbinding kan opzetten. Hij zal dan terugvallen op DHCP client-modus voor het opzetten van een internetverbinding. 

Er zitten nog wel wat haken en ogen aan. De webinterface is hierop nog niet voorbereid, en zal bij internet een rode foutstatus blijven aangeven. Tevens werkt deze internetverbinding dan alleen voor regulier internet. KPN telefonie en multicast live tv (VLAN 4) werken niet voor apparaten dan verbonden met de Box 12. 

De V10A met KPN Software heeft deze mogelijkheid ook al. Voor de V10 en Box 14 volgt dit in de volgende update.

Ouderlijk toezicht blokkeert de internettoegang voor apparaten. Maar, dergelijke apparaten kunnen nog wel binnen het thuisnetwerk (zowel wifi als bekabeld) communiceren. Ouderlijk toezicht kan op die manier dus ook handig zijn voor smart apparatuur die wel lokaal moeten kunnen communiceren, maar niet per sé op internet hoeven te zijn.

Verder is de tijdsbudget functie bij ouderlijk toezicht verwijderd omdat deze functie niet langer ondersteund wordt. 

Verder nog

• Bij het selecteren van de b/g/n/ wifi modus worden nu meer beschikbare basic data rates ingesteld. Dit zorgt voor een betere compatibiliteit.
  • Het upnpd proces heeft meer geheugen toebedeeld gekregen.
  • Er is een detectiemechanisme toegevoegd of er vanuit het thuisnwerk een IGMP querier actief is.
  • Enkele kernel security updates en updates op beveiligingscertificaten

Opgeloste bugs

• In de topologie worden bekabeld aangesloten apparaten niet meer onterecht met een oranje lijn weergegeven.
  • Het kon gebeuren dat een goed gekoppelde en werkend SuperWifi niet te zien was in de topologie. Dit is hersteld.
  • Het kon gebeuren dat de gastwifi niet aan te zetten was, dat is hersteld.
  • De pagina voor het instellen van ouderlijk toezicht reageerde soms niet meer. Je moest de pagina dan herladen voor je weer iets kon doen. Dat is verholpen.
  • Er was een bug dat een eenmaal ingestelde blokkering bij ouderlijk toezicht niet meer te deblokkeren was. Je moest dan een nieuwe blokkering instellen op tijd, waarbij je dan alle tijden toegang gaf. Deze bug is nu hersteld, dus je kunt blokkades nu gewoon opheffen.
  • MAC filter profiel werd niet goed gesynchroniseerd met SuperWifi, waardoor het kon zijn dat een geblokkeerd apparaat via een SuperWifi alsnog op internet kon. Nu niet meer. 
  • Na een update werd je ingestelde firewallniveau niet goed overgenomen waardoor je dit moest herbevestigen (even aanpassen, en dan weer terug aanpassen) om het weer volgens verwachting te laten werken. Dit is opgelost. 
  • Het was niet mogelijk om een telefonieprofiel van een derde partij toe te voegen. Dat kan nu wel weer, mits je nog vrije profielen hebt.
  • Er is een incompatibiliteit hersteld waarbij het in hele specifieke gevallen niet lukte om de audioverbinding bij een telefoongesprek met een mobiel nummer tot stand te brengen.

Bekende Beperkingen

• Een aanwezige ethernet switch kan ervoor zorgen dat de topologie onjuist laat zien hoe sommige apparaten fysiek zijn aangesloten. Dit is een weergaveding, en heeft geen invloed op het functioneren van de apparaten.

• Als vanuit ons beheersysteem de wifi uit wordt gezet (door klantenservice, of na een reset als je dit voorheen ook zo had ingesteld) dan blijft het schuifje op ‘aan’ staan. Dit is een weergaveding. Even het schuifje aanklikken is voldoende om dit te herstellen. Mocht dat toch niet zo zijn, gebruik dan de Reset wifi onder Instellingen > Systeem, en stel je wifi opnieuw in.

Verder nog van toepassing van de eerdere bekende bevindingen:

• De "x meer apparaten" optie werkt niet.

• Benader je de webinterface via een mobiele browser, dan kunnen er nog wat weergavefouten zijn.
  • Logging komt in een latere update terug.
  • IPv6 prefix delegation staat op een vaste configuratie. In een latere update wordt dit aangepast zodat je dit kunt inzien en wijzigen. Tot die tijd is het niet mogelijk om (sub)prefixes op de IPv6 firewall open te zetten. Je kunt wel port forwarding naar specifieke IPv6 adressen instellen.
  • Een reset kan vrij lang in beslag nemen, hierbij laten de lampjes ook enkele minuten geen activiteit zien. Het apparaat is onder water wel gewoon bezig, laat hem z'n gang gaan en wacht wat langer af.

Wanneer krijg ik de update?

De automatische uitrol van de V12.C.25.06.06 versie gaat gefaseerd. We zijn daar deze week mee begonnen.

Deze versie gebruiken we zowel voor migraties van oude firmware naar KPN Software, én voor updates van klanten die al op KPN Software zitten. Het is op dit moment nog niet mogelijk om deze update zelf te starten via de webinterface van je Box 12. Zodra dat wel kan laten we het weten.

Wat merk ik van de update?

De update zelf wordt ’s nachts uitgevoerd zodat je er zo min mogelijk last van hebt. Het modem herstart automatisch na de update. Hierdoor heb je misschien een minuut of tien geen verbinding. 

• Heb je al KPN Software, dan krijg je niet apart bericht van deze update. 
  • Zit je nu nog op de oude firmware? Dan krijg je een e-mail en sms zo gauw jouw Box 12 de update krijgt.

Overnemen van bestaande instellingen bij migratie van oude firmware naar KPN Software

Bij de migratie naar de KPN Software doen we ons uiterste best om de huidige instellingen van je Box 12 over te nemen. Het kan gebeuren dat dit niet volledig lukt. Denk aan dingen als vastgezette IP-adressen (DHCP binding), DMZ of het aanstaan van het gastnetwerk. In dat geval zal je de instellingen na de migratie zelf moeten aanpassen. 

Heb je dan ook instellingen aangepast, wifi of anders, dan kan het handig zijn om dit te noteren of er schermafbeeldingen van te maken als je bericht krijgt over de update.

Hoe je bepaalde instellingen na de update weer kunt aanpassen lees je in onze Kennisbank.

Hoe weet ik of de update is uitgevoerd?

Je kunt zelf zien of jouw Box 12 voorzien is van de nieuwe softwareversie. Open een browser en ga naar mijnmodem.kpn192.168.2.254 of instellen.local. Op de inlog pagina wordt de Softwareversie weergegeven.

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Mocht je een probleem ervaren, herstart dan eerst je modem. Dit lost in de praktijk al veel veel dingen op. Helpt dit niet, probeer dan een reset.

Heb je een probleem met de nieuwe software dat dringend is? Neem dan telefonisch contact op. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen we je direct of op een moment dat jou uitkomt. 

336 reacties

Alpha89
Helper
Forum|alt.badge.img+5
  • Helper
  • June 13, 2025

Veel bugs weer gefixed! Super. 

Zou wel mooi zijn voor de toekomst dat je de update zelf meteen kunt binnen halen (pull ipv push). Dat blijft heel vaak uit voor bepaalde updates.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • June 13, 2025

Dat is ook de intentie voor updates. Wat we dan in de basis doen nadat we eerst het gros van de push-updates gedaan hebben. Want zodra we de update klaarzetten voor handmatig updaten via de webinterface, dan gaat hij ook op reset (we noemen dit preferred zetten). En dat is niet per sé iets waar je een klant mee wilt confronteren als deze een reset doet voor een andere reden. 

Alleen is het met de afgelopen updates vaak zo geweest dat we ook al weer een nieuwe versie hadden tegen de tijd dat we hem op preferred zouden kunnen zetten. En hebben we ook tussendoor wat issues gehad waardoor de updateknoppen een periode überhaupt niet werkten. 

Ik heb wel de verwachting dat dit, in ieder geval voor de Box 12, vanaf nu makkelijker/sneller gaat omdat we voor die groep ook bijna iedereen inmiddels op de KPN Software hebben zitten. Wat nog wel moet, en daar is nog niet van bekend wanneer dit gaat gebeuren, is het migreren van de logistieke voorraad zodat we Box 12 direct met KPN Software kunnen uitleveren. Als dat stadium eenmaal bereikt is, dan wordt handmatig/bij reset updaten een stuk belangrijker. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • June 13, 2025

Ik zie veel zaken die mogelijk voor mij interessant zijn. Jammer dat de weergave op een iPad nog niet lekker werkt.

Wel mooi om te zien dat updates nu sneller volgen.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • June 13, 2025

Hoe zit het met klanten met Experia Wifi punten. Gaan wij ook over op de nieuwe software?

Alpha89
Helper
Forum|alt.badge.img+5
  • Helper
  • June 13, 2025

Dank voor de uitleg ​@Erik van KPN ! Dat verklaart een hoop!

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • June 13, 2025

Hoe zit het met klanten met Experia Wifi punten. Gaan wij ook over op de nieuwe software?

Ja, maar dat duurt nog even. We hebben nog geen KPN Software versie voor de Experia Wifi beschikbaar op dit moment.

Ik zie dat ik nog op V12.C.24.05.08 zit.

Dat zijn al wat updates geleden. 

Worden een aantal updates dan overgeslagen? Of gaat alles in 1 keer naar de laatste update?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • June 13, 2025

Je zou de vorige update naar 16.14 dan inmiddels al moeten hebben gekregen. Kan zijn dat ons beheersysteem jouw modem niet goed ziet. Ik zou je dan in dit geval een reset van het modem aanraden. Dat helpt om ervoor te zorgen dat ons systeem je modem weer goed ziet. En dan verwacht ik dat je meegenomen wordt in de updaterondes voor deze update.

sschot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • June 13, 2025

Leuk hoor updates voor EW2 die maar niet komen. Deze update die ook niet komt en je niet zelfs kan binnenhalen. Tuurlijk snap ik de insteek wel, maar dat er voor actieve users geen opties zijn om iets te kunnen doen, daar snap ik eigenlijk helemaal niets van.

Beta groep aanmaken, zodat de groep die echt wil, daarin kan zitten?

Afijn, w8 en w8 tot er een keer een moment komt, dat is vooralsnog de huidige situatie. Hoop echt dat dit snel gaat veranderen!

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • June 13, 2025

Krijgen we nu WEL een bericht de dag voor de update (deze heb ik niet gekregen van de update naar V12.C.24.16.14)?

Gelukkig bij mij geen instellingen aangepast, maar wel een vrouw die me wakker kwam maken omdat internet eruit lag.

Kijken wat er eerder de update krijgt, mijn SW2 punten of de box12 :)

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • June 13, 2025

Hallo Eric Ik zit nog steeds op 24.16.14 met extenders met oudere firmware versie's. Wanneer ga ik over. Dan sluit ik ook mijn SW1 bekabeld aan. Ik hoor graag van je

• June 13, 2025

Krijgen we nu WEL een bericht de dag voor de update (deze heb ik niet gekregen van de update naar V12.C.24.16.14)?

Gelukkig bij mij geen instellingen aangepast, maar wel een vrouw die me wakker kwam maken omdat internet eruit lag.

Zoals hierboven al vermeld krijgen alleen díe klanten een bericht die overgaan van de oude {klassieke) firmware naar de nieuwe KPN Software. Als je die al hebt krijg je geen bericht meer over de update naar een nieuwere versie. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • June 13, 2025

Stiekem moest ik een beetje lachten 😂

Ik zou vast pro-actief een handleiding toesturen naar je vrouw voor een betere rust 😁

• Deelnemer
  • June 13, 2025

Kan een monteur aan huis deze update wel forceren? Ik krijg toevallig morgen (zaterdag) een monteur vanwege dat de prefix deligation van mijn modem plotseling niet meer werkt. Heb nu firmware V12.C.24.05.08 en zit wel te wachten op een paar verbeteringen (ipv6 gerelateerd).

Als het allemaal goed werkt, dan wil ik ook een stuk of 3 SuperWifi 2.0 apparaten gaan kopen. Want het huis is behoorlijk groot en op sommige plekken zijn zowel 2.4GHz als 5GHz ontoereikend.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

De update komt vanzelf, dus er is niet van tevoren te zeggen wanneer je precies overgaat. Forceren is om die reden ook niet mogelijk, maar je kunt altijd aan de monteur vragen wat de opties zijn en of hij tips heeft voor de verbeteringen waar je op wacht. 🙂

• Deelnemer
  • June 13, 2025

Dat vanzelf komen van de updates valt dus een beetje tegen. Want de update van april heb ik nog steeds niet. 

vankol
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • June 13, 2025

Ach mijn software op  V12 en super Wifi2 zijn al twee jaar niet geüpdatet

• Deelnemer
  • June 14, 2025

Je zou de vorige update naar 16.14 dan inmiddels al moeten hebben gekregen. Kan zijn dat ons beheersysteem jouw modem niet goed ziet. Ik zou je dan in dit geval een reset van het modem aanraden. Dat helpt om ervoor te zorgen dat ons systeem je modem weer goed ziet. En dan verwacht ik dat je meegenomen wordt in de updaterondes voor deze update.

Goedemorgen,

Met een reset bedoel je dan spanning er af voor minimaal 10 seconden of bedoel je een reset naar defaults en dan opnieuw configureren waar nodig.

Met vriendelijke groet.

Davy

TomRoozendaal
Helper
Forum|alt.badge.img+2

Dat vanzelf komen van de updates valt dus een beetje tegen. Want de update van april heb ik nog steeds niet. 

Ik sluit me volledig aan bij wat Bas hierboven zegt. Er wordt een veelbelovende update aangekondigd – iedereen blij. Maar vervolgens zit ik, om de een of andere reden, nooit in de eerste batch die over mag naar de nieuwste versie. KPN bepaalt immers wie wanneer aan de beurt is, en daar heb je zelf geen enkele invloed op.

En dan, net op het moment dat ik denk: nu ben ik eindelijk bijna aan de beurt
NEWS FLASH: Er is wéér een mooie nieuwe update beschikbaar.
Gevolg: ik sta opnieuw achteraan in de rij. De nieuwste versie krijg ik niet, maar de vorige heb ik ook nooit gehad.

Het standaardverhaal "de update komt vanzelf", of een van de vele varianten daarop  kennen we inmiddels wel.
Zelf updaten? Nog steeds niet mogelijk. En dat terwijl je zou denken: geef in ieder geval gebruikers die überhaupt inloggen op hun modem de optie om hun apparaat zelf van een update te voorzien.

Ik snap best dat er met batches gewerkt moet worden, logisch, want ook alle andere klanten die nooit op dit forum komen of niet weten hoe ze in hun modem moeten inloggen, moeten uiteindelijk een keer mee. Maar geef alsjeblieft iets meer regie aan de gebruiker die wél bewust met zijn apparatuur bezig is.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Mijn collega doelt inderdaad op een reset helemaal terug naar default ​@Dcbbeets via de resetknop achterop de modem. 

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • June 15, 2025

Ik heb van de week in oudere draadjes verzocht om in aanmerking te komen voor updates. Dat betrof de SW2 en SW1 en ook de box 12. Mijn kpn id is ****. Ik heb ddat met een ander mailadres gedaan, zodat er naar mijn kpn gegevens gevraagd wordt. Hierbij dus het juiste email adres. Graag spoed met de update. Ik reken op jullie.

Admin: privégegevens verwijderd

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@voorn028! We kunnen de update niet forceren. Als er een reden is waarom je hem graag wilt en je bijvoorbeeld functies mist, maak dan een eigen topic aan. Dan kunnen we daar met je meedenken.

Neem ook de huisregels hier door, het is namelijk niet de bedoeling om onder meerdere topics met hetzelfde te reageren. Kan me voorstellen dat je dit niet wist, maar bij deze. 🙂

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • June 16, 2025

Update vannacht ontvangen op de KPN Box 12 en nu werkt de IPV6 verbinding niet meer, ook niet na herstarten.

IPv6-adres

fd4c:4b32:3430::1

Geen IPV6 internet verbinding

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • June 16, 2025

Probeer de herstart netwerkoptie eens ​@ronvwier en anders een koude start van de modem. Ik had dat ook na de update.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • June 16, 2025

Dank ​@Roy74, herstart Thuisnetwerk gaf het juiste resultaat.

Toch wel heel jammer ​@Erik van KPN, dat ik na elke software update handmatig moet ingrijpen om IPV6 weer aan de praat te krijgen.